Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

Blogg: Skolstart för alla sinnen

153355278006.08.2018 kl. 13:53
Skolan innehåller fler sinnesintryck än vad många av oss klarar av. Det är något som behöver beaktas såväl i skolorna som hemma så här inför skolstarten. Läs Fredrika Nyqvists tips i vår blogg.

Många spända föräldrar skickar i dessa dagar iväg sina barn mot ett nytt skolår. Det ligger förväntan, glädje, men kanske också oro i luften. Också för mig. Min förstfödde dotter börjar årskurs ett nu. Det är riktigt spännande. Hur kommer det att gå? Vad skall hon få uppleva? Kommer hon att trivas?

Skolstarten innebär att barnens alla sinnen skall arbeta för full maskin igen. Och för en del går det bra. Stimulansen kan vara välbehövlig efter sommarlovet. Och för andra kan skolstarten vara en rejäl utmaning. Vi är alla individer och för många av oss innehåller skolmiljön många fler intryck än vad vi egentligen vill och kan ta till oss. Skolmiljön innehåller ljud, ljus, färger, strukturer och smaker.

Sinnesbanta barnets omgivning.


Det här är något att ta i beaktande både i skolan och där hemma. Till exempel, vad hänger det för gardiner i klassrummet? I barnets sovrum? Har de grälla och skrikiga färger, eller är de enfärgat dämpade?

Försök att sinnesbanta omgivningen. Släng lite av leksakerna och annat ur röran i en låda och låt den stå. Skapa lite fler tomma ytor. Brukar ni ha på radion eller musik hemma? Kanske det är skäl att låta bli de första skolveckorna? Njut av tystnaden då det är möjligt.

Eller bråkar ni om ätandet? Kanske skollunchen och de smaker som där tillhör får vara i fokus nu. Och så kör ni med lite enklare koncept hemma. Träffsäkra omtyckta matalternativ.

Sinnesmaterial som underlättar

Det finns också en del verktyg att använda. Sinnesmaterial som underlättar. Tanglar håller rastlösa fingrar sysselsatta. De fungerar bra i klassrummet, i en samling, i bilen, i tv-soffan.


Hygieniska och säkra tugghalsband underlättar för dem som annars tuggar på pennor, hår och kläder. De kan se riktigt coola ut, eller gömmas diskret under blusen.

Olika intressanta saker att titta på hjälper då tankarna går i rundgång. Barnet kanske fastnar i negativa tankespiraler eller har ett raseriutbrott. Använd något som avleder och för uppmärksamheten vidare. Sinnesfrid är ett exempel. Det är rogivande att följa bubblornas väg neråt.

Sittkuddar finns i olika form och tappning. Om kroppen blir rastlös räcker det ofta med den lilla rörelse som luftkudden skapar. Det är bra att tillåta en liten rörelse. Då kanske de stora utsvävningarna inte behövs.

Du kan bekanta dig med sinnesmaterial på shop.larum.fi. Själv skall jag styra kosan mot tygbutiken. Min skolflickas grälla babygardiner får nog ge vika för ett mer avskalat alternativ. Med en önskan om en god skolstart för er alla. Stora, som små.

Skribenten är pedagogisk handledare och utvecklare vid Lärum på FDUV.

 

Detalj av LL-Bladet

Blogg: Bra att sänka trösklarna

LL-Bladet fungerar som en sammanförande länk, ett fönster mot svenskan och den finlandssvenska kulturen, skriver redaktör Maria Österlund apropå Svenska dagen.
Personer med svår funktionsnedsättning

Blogg: Detta är empowerment!

Vår informatör Matilda Hemnell har varit på ett tidningsuppdrag och fått sig en tankeställare.

Blogg: ”Jag vill förstå vad ni alla säger!”

Hur gör man föreläsningar, seminarier och diskussioner tillgängliga för alla? Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare på Lärum, besökte Inclusion Internationals världskongress och iakttog bildstödet som producerades i realtid. Läs hennes blogginlägg om detta.

Blogg: Förstår vi varandra?

Veckan för personer med talhandikapp 1–7.10 uppmärksammar de 65 000 finländare som har tal- och kommunikationssvårigheter. Sakkunniga Susanne Tuure reflekterar i vår blogg kring hur vi kan jobba för delaktighet och god kommunikation också med dem som inte kan tala.

Blogg: Behövs det verkligen en lättare version?

Läsförmågan varierar, men alla har rätt till läsning. Läskunnighetsdagen firas den 8 september. För att uppmärksamma dagen beskriver LL-Centers Carina Frondén behovet av lättläst.

Blogg: Osynligt handikappad

Tuovi Sjölund kallar sig en människorättsaktivist. Hon vill påverka situationen för sig själv och andra med funktionsnedsättning. Vi bad henne skriva till vår blogg om sig själv och vilka frågor som är viktiga för henne.

Blogg: Vem är rädd för funkisen?

Vår informatör Matilda Hemnell reflekterar i vår blogg kring sitt första år på FDUV.

Blogg: Därför borde FDUV stöda idén om grundinkomst

Personer med intellektuell funktionsnedsättning är inte bara en grupp som lever under fattigdomsgränsen, de saknar dessutom möjligheter att påverka sina egna inkomster. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg, argumenterar i vår blogg för varför funktionshinderrörelsen borde ta ställning i frågan om grundinkomst.

Rätten till svenskspråkig funktionshinderservice bör garanteras i lag

FDUV har granskat utredningen om finlandssvensk funktionshinderservice som gjorts på uppdrag av Kårkulla med anledning av vårdreformen. FDUV anser att landskapen ska ha ansvar också för den svenskspråkiga servicen. Samtidigt bör lagen preciseras så att varje tvåspråkigt landskap ska garantera funktionshinderservice på svenska.

Blogg: Tillgänglighet är nyckeln till delaktighet

Den 19 maj är den internationella tillgänglighetsdagen. Även osynliga hinder kan vara oöverkomliga. Därför måste tillgänglighet ses ut ett brett perspektiv och beaktas i all samhällsplanering, skriver vår sakkunniga i intressepolitiskt arbete Annette Tallberg i vår blogg.

Blogg: Hur vill du att dina personuppgifter hanteras?

DUV-föreningar, se hit! Vår administrativa assistent Hanna Sipiläinen skriver i vår blogg om dataskyddsförordningen och vikten av att hantera personuppgifter på ett korrekt sätt.

Blogg: Så bemöter du en person med autism

Den 2 april uppmärksammas den internationella autismdagen. I vår blogg skriver Annika Martin om de erfarenheter hon har av att stöda och bemöta personer med autism på ett bra sätt.

Blogg: De här barnen väljer sina föräldrar

Hur ge besked om barns funktionsnedsättning? Henrika Mercadante, projektansvarig för Mer än ord, skriver i vår blogg om bemötandets svåra konst.

Blogg: Social rättvisa utmaning i både nord och syd

Världsdagen för social rättvisa den 20 februari uppmärksammar de samhällsgrupper som oftast blir offer för diskriminering. I såväl Finland som Kenya är personer med intellektuell funktionsnedsättning särskilt utsatta och många lever i fattigdom. I vår blogg reflekterar Elina Sagne-Ollikainen kring likheter mellan de olika länderna och hur vi både i syd och nord behöver satsa på utbildning.

Blogg: Högläsning är värt att satsa på!

"Det som får mig att vilja fortsätta läsa är klienternas entusiasm", skriver läsombudet Veronica Andersson i vår blogg. I år firas internationella högläsningsdagen den första februari.

Blogg: Obekväma sanningar

Behov av stöd tolkas ofta som svaghet och svaga måste man ju tycka synd om och skydda, skriver vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård i vår blogg. Hon reflekterar kring makt, kontroll och förenklade uppfattningar om personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Blogg: Bråka mindre? Visa tiden bättre!

För dem som har svårt att uppfatta tid finns det många hjälpmedel, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare vid Lärum.

Människans behov i centrum

I Skottland är det människornas behov som står i centrum när det kommer till stöd och service för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Är man inte nöjd med servicen, har man rätt att byta producent, skriver Lisbeth Hemgård i verksamhetsledarens blogg.

Vårdreform och funktionshinderlag

Igår meddelade regeringen att tidtabellen för vårdreformen skjuts upp. De flesta inom social- och hälsovårdsbranschen är lättade, tidtabellen har varit för stram.
  • «
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen