Temaveckan 2024 har fokus på var och ens rätt att bestämma själv, alltså självbestämmande. Personer med intellektuell funktionsnedsättning har som alla andra rätt att vara huvudpersonen i sitt eget liv.
Självbestämmande är en mänsklig rättighet. Alla har rätt att besluta om sitt eget liv och om saker som berör en själv. En förutsättning för självbestämmande är delaktighet; att få delta i samhället och i beslut som berör en själv.
Självbestämmande är viktigt, men också svårt. Därför kan personer med intellektuell funktionsnedsättning behöva stöd att ta egna beslut. Inför temaveckan har vi utarbetat ett material som vi hoppas kan fungera som underlag för diskussioner, enskilt eller i grupp, till exempel på dag- och arbetsverksamheter eller i Steg för Stegs lokala grupper.
Ladda ned diskussionsmaterialet
Dessutom behöver anhöriga och personal metoder och material som hjälper dem att stöda förverkligandet av självbestämmandet i praktiken. Vi har samlat lite tips längre ner.
Temaveckan ordnas årligen den 1–7 december av FDUV, Steg för Steg, Kehitysvammaisten Tukiliitto och Me Itse. Veckan ordnas för att sprida kunskap om intellektuella funktionsnedsättningar och för att uppmärksamma ett specifikt tema bland målgruppen själv.
Gå till:
Ett syfte med temaveckan är att öka kunskapen om intellektuella funktionsnedsättningar. Vi vill nyansera bilden av den här målgruppen och visa att de är lika men olika – både sinsemellan och jämfört med personer som inte har en intellektuell funktionsnedsättning.
Genom att svara på quizet under temaveckan kan du delta i utlottningen av FDUV:s fina LikaOlika-tygkasse och nyckelband.
Rätten till självbestämmande berör såväl stort som smått, allt från vardagliga beslut till vilken service man får.
Självbestämmande kan i praktiken handla om att jag får välja vilka kläder jag klär på mig på morgonen, vad och när jag äter mitt morgonmål och vilken tid jag åker till jobbet för att komma i tid.
Självbestämmande berör även var och med vem jag bor, vad jag är intresserad av och inom vilket område jag önskar få jobba, och med vem jag vill umgås. Självbestämmande gäller också politiska och etiska värderingar. Alla har rätt till sin åsikt och övertygelse.
Det finns regler i vårt samhälle som vi inte kan välja, men dessa regler gäller oss alla oberoende om vi har en funktionsnedsättning eller inte. Vi alla har också ett ansvar för de beslut vi fattar och deras eventuella konsekvenser.
Självbestämmande för personer med intellektuell funktionsnedsättning betyder att anhöriga och personal ska stöda och handleda personerna som behöver stöd till självbestämmande. Stödet och handledningen innebär att konkretisera och förtydliga så att saker och ting blir förståeliga och att använda den form av kommunikation som personen förstår.
En förutsättning för självbestämmande är delaktighet, att personen är delaktig i frågor som berör det egna livet. Personen ska få information om olika alternativ och vara med och planera sådant som berör en själv, såväl stort som smått.
Delaktighet innebär också att personer med funktionsnedsättning ska få vara en del av olika sammanhang, samhället i stort och mindre gemenskaper. Motsatsen till delaktighet är utanförskap. Upplevd delaktighet främjar välmående. Att vara delaktig och ha ett strakt självbestämmande innebär att vara sitt livs aktiva subjekt, inte objekt.
Delaktighet förutsätter att personen
Delaktighet är en av grunderna i såväl FN:s barnkonvention som FN:s funktionshinderkonvention. Rätten till delaktighet gäller alltså även barn. Det här är viktigt att beakta till exempel i serviceplaneringen, det vill säga då man tillsammans med kommunen gör upp en plan över den service och de stödinsatser man behöver.
Delaktighet och självbestämmande är ingenting självklart som kommer per automatik. I synnerhet personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva träna på att vara delaktiga i sitt liv. Det är viktigt att de får uppleva att de själva kan påverka.
Professionella bör därför utveckla sina arbetssätt och metoder för att göra det möjligt för dem att vara delaktiga i beslut som berör dem själva. Här har vi samlat några tips på metoder och material som kan användas för att förverkliga självbestämmande och delaktighet:
"Jag förstår att jag inte alltid förstår,
men ändå vill jag bestämma själv.
Jag är vuxen."
ur låten My space my rules
Förra årets temavecka hade också fokus på självbestämmande.
För att uppmärksamma rätten till självbestämmande framfördes sången My space my rules som en flashmob på Kompasstorget vid Helsingfors järnvägsstation den 15 oktober 2023.
Flashmoben var ett samarbete mellan DuvTeatern, Steg för Steg och FDUV. Låttexten är skriven av DuvTeaterns dramaklubb.
Flashmoben och den inspelade videon är ett sätt att synliggöra och diskutera rätten och vikten av att fatta beslut om sitt eget liv och göra egna val – oberoende av funktionsvariation.
Läs mer om flashmobben och låten
Sången My space My rules har framförts som flashmob också i Åbo och i Österbotten.
För att påverka attityder och normalisera det onormala har Steg för Steg erfarenhetstalare. De har alla en intellektuell funktionsnedsättning och kan bokas för att berätta om sitt liv och svara på frågor. Syftet är att skingra fördomar och öka förståelsen för olikheter.
Läs mer om Steg för Stegs erfarenhetstalare