Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

Blogg: Bråka mindre? Visa tiden bättre!

151565910011.01.2018 kl. 10:25
För dem som har svårt att uppfatta tid finns det många hjälpmedel, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare vid Lärum.

Det blir bråk och stök i alla hem. Och det blir bråk och stök i alla skolor. Hur många av dessa bråk beror på tiden? Det är någon som vill eller inte vill göra något. Inte nu, eller inte sen. Och hur många av dessa bråk kan vi undvika eller hantera bättre genom att använda tidshjälpmedel?  

Allt blir så mycket lättare då de kommer överens med tiden.


För en tid sen talade jag med en mamma om hur hon och hennes son arbetar med tiden. Allt blir så mycket lättare då de kommer överens med den.  

Pojken använder timglas. Ett litet femminuterstimglas som han kan ha med vart som helst, det ryms i fickan. Och ett större tiominuterstimglas som de har där hemma. Med hjälp av dem kan sonen gestalta hur mycket tid det är kvar och det blir färre frågor och mindre tjat. Mamma när? Mamma varför? Mamma inte ännu! 

De har också ett stort veckoschema på väggen. Det rymmer veckans alla händelser. Mamma när ska vi fara och se på hästarna? Där! kan mamman visa och peka på den gula dagen där det finns en bild på en häst. Vi ska alltså sova två gånger före det är dags. Okej. Då kan jag vänta. Jag kan vänta för jag vet ungefär hur lång väntan det är frågan om.  

Greppa tiden 

Det finns en uppsjö av tidshjälpmedel. Timglas, time timers, scheman, kalendrar, appar.  

Som pedagog gillar jag speciellt mycket time timern. Med den skruvar du upp det antal minuter du behöver och tiden visas som ett rött område. Vartefter tiden går blir det röda området mindre.  

Vi kan lära känna tiden i hela kroppen.


Det är min peronliga favorit eftersom människan hjärna de facto är gjord för att se bilder. Vi ska klara av att känna igen de ätbara röda bären och vi ska urskilja ett farligt djur som kommer närmare. Och därför kan vi också lätt uppfatta ett rött område i time timern som blir mindre och mindre då tiden går. Vi kan lära känna tiden i hela kroppen. Så där mycket rött – jag vet hur lång den tiden känns – och det klarar jag av. 

Alla klockslag, tidsbegrepp och siffror är påfund för att underlätta den moderna människans kommunikation. Och det krävs en hel del av oss för att processa den informationen. Du ska vara färdig om tio minuter. Vi åker på fredag. Abstrakta begrepp. Det är något helt annat än att se det röda området. Eller att åka om två färger, på den gula dagen.  

Jag rekommenderar varmt användning av visuella redskap. Förhoppningsvis får det er att bråka lite mindre. 


Skribenten är pedagogisk utvecklare på Lärum, som är en del av FDUV. Lärum erbjuder material och verktyg för specialundervisningen och handleder kring användningen av dem. 

Tobias Ståhlberg vid sin dator med annorlunda joystick.

Våga kommunicera!

Under den här veckan uppmärksammas de cirka 65 000 finländare som har tal- eller kommunikationssvårigheter. En av dem är Tobias Ståhlberg. Annika Martin skriver i vår blogg om vikten av att våga kommunicera också med dem som gör sig förstådda på ett annorlunda sätt.
Unga elever tittar på postitlappar på en väg tillsammans med lärare.

Om att göra det omöjliga möjligt

Den 5 oktober är internationella dagen för lärare och vi har bett specialklassläraren Jenni Lindström skriva till vår blogg om skolvardagen i en specialklass på högstadiet.
Porträtt på Melanie Shametaj.

Har vi en ängslighetskultur inom omsorgen?

Vårt eget förhållningssätt till arbete med lön syns i hur vi stöder personer med intellektuell funktionsnedsättning att hitta ett lönearbete. I vår blogg undrar Melanie Shametaj om utvecklingen hämmas av en ängslighetskultur inom omsorgen.
Person med Downs syndrom arbetar i ett kök.

Har inte alla rätt att få lön för sitt arbete?

Frågor om arbete med lön för personer med intellektuell funktionsnedsättning utmanar invanda tänkesätt. I vår blogg skriver Melanie Shametaj om det nya projektet Steget vidare.
Man med Downs syndrom tittar tillsammans med kvinna i mapp, visar tummen upp.

Flyttförberedelse – en väg mot vuxenlivet

Alla flyttförberedelser med enskilda personer har varit lyckade på något sätt, för alla har kommit vidare i sitt tänk om hur, var och med vem hen vill bo, skriver Susanne Tuure i vår blogg.
Flicka med Downs syndrom utför skoluppgifter vid ett bord.

Tips för skolarbetet hemma

Oberoende av corona eller inte så arbetar barn och unga med skoluppgifter också hemma. I vår blogg ger Lärums pedagog Fredrika Nyqvist tips för hur man kan få skolarbetet att fungera bättre, särskilt för dem med utmaningar i inlärningen.
Porträtt på Lisbeth Hemgård i somrig miljö.

Förslaget till vårdreform kan innebära fler alternativ

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård kommenterar i vår blogg förslaget till vårdreform.
Porträtt på Susanna Lång med texten Se mig som jag är på blusen.

Födelsedagsfirande med förhinder

Vår gästbloggare Christina Lång skriver om sin dotters födelsedagsfirande som kom av sig på grund av coronaepidemin.
skuggan av en cykel bakom en äppelträdskvist i blom.

När utomhuslivet blev räddningen

Coronaepidemin har understrukit naturens betydelse som tidsfördriv, kraftkälla och plats för socialt umgänge. Sofia Jernström från Steg för Steg skriver i vår blogg om utomhuslivets roll denna vår.
Porträtt på Henrika Mercadante.

Tämj din coronabläckfisk

Henrika Mercadante reflekterar i vår blogg kring alla de svåra beslut vi varit tvungna att fatta denna coronavår och om de känslor av otillräcklighet som många av oss tampats med.
Person deltar i videomöte.

Lättläst om internet och appar för videosamtal

Carina Frondén på Lärum tipsar i vår blogg om lättlästa instruktioner för videosamtal och om material för trygg internetanvändning.
Pojke kramar om sin lillabror.

I skuggan och ljuset av ett syskon

Den 10 april firas internationella syskondagen och då vill vi särskilt lyfta fram dem som är syskon till barn med funktionsnedsättning. Syskonens behov av stöd är något vi inom FDUV allt mera har fokus på. Läs Annika Martins bloggtext om detta.
Johanna Rutenberg sitter bland böcker och läser i en bok.

Läs tillsammans – om corona, men också om helt andra saker!

Kriser understryker behovet av information som är lätt att förstå. I vår blogg skriver Johanna Rutenberg, teamledare på LL-Center, om vikten av att läsa högt och diskutera tillsammans. Hon tipsar också om var du kan hitta lättläst material om corona, men även annat.
Flicka med prinsesskrona ser trött och uppgiven ut.

När fest ofta är pest

I dag uppmärksammas världsautismdagen. Autism kan komma till uttryck på olika sätt hos olika människor, men för många är sociala tillställningar och situationer som skiljer sig från den förutsägbara vardagen svåra. I vår blogg skriver en mamma hur hennes dotters utmaningar kommer till uttryck vid fester.
Lisbeth Hemgård.

Vem har rätt till intensivvård?

Man kan inte nekas intensivvård på grund av funktionsnedsättning, påminner Lisbeth Hemgård i vår blogg.
Lisbeth Hemgård.

Blogg: Bristfällig information väcker oro inför förändringar

Kommunerna vill erbjuda bastjänster till personer med intellektuell funktionsnedsättning. FDUV välkomnar utvecklingen, men förändringarna väcker oro bland målgruppen och deras anhöriga. God kommunikation är nu a och o.
Flicka i rullstol i ett ömt ögonblick tillsammans med syster.

Fokus på det sällsynta

Sällsynta diagnoser är inget ovanligt. Kunskapen om dem är däremot sällsynt. Det är inte heller ovanligt att personer som har eller är anhörig till någon som har en sällsynt diagnos känner sig ensamma. Därför behövs nätverk. Camilla Forsell skriver i vår blogg om hur vi stöder dessa familjer.
Närbild på ett möblemang för dockhus.

Blogg: Att bygga sitt drömhem

”Målet är inte bara slutprodukten – en film – utan hela arbetsprocessen ska väcka tankar och funderingar kring hur man vill bo och leva i ett eget hem.” Nina Normann beskriver i ord och bild sitt kreativa arbetssätt bland unga som behöver stöd i vardagen och som ska flytta till ett eget hem.
Ung kvinna med Downs syndom vid dator får handledning av vuxen.

Grundskolan avklarad – vad näst?

När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.
Kvinna med funktionsnedsättning lever sig in i teaterövning tillsammans med ledare.

Pirr i magen i väntan på årets höjdpunkt

Ett läger är mer än ett läger, och lägerbroschyren är mer än en broschyr. Lägerkoordinator Filippa Sveholm skriver i bloggen om hur stor betydelse FDUV:s sommarläger har för deltagarna.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen