Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Tobias Ståhlberg vid sin dator med annorlunda joystick.

Våga kommunicera!

160203960007.10.2020 kl. 06:00
Under den här veckan uppmärksammas de cirka 65 000 finländare som har tal- eller kommunikationssvårigheter. En av dem är Tobias Ståhlberg. Annika Martin skriver i vår blogg om vikten av att våga kommunicera också med dem som gör sig förstådda på ett annorlunda sätt.

”Hur kunde hen missförstå mig så där? Det var ju inte alls så jag menade.”

Visst känner du igen dig i det här? Att vi då och då missförstår varandra och inte kan förstå varför. Och då tänker jag på oss som har ett talat språk och som kommunicerar med en annan person som också har det. Och att vi dessutom talar samma språk.

När en person har någon form av svårigheter med talet och kanske behöver alternativ eller kompletterande kommunikation (AKK) för att göra sig förstådd blir utmaningarna ännu större.

Eftersom de flesta av oss vill förstå och bli förstådda, gör vi förhoppningsvis vårt yttersta för att det ska lyckas. Vi använder oss av kroppsspråk, vi läser av mimiken och tonfallet och vi använder kanske bilder eller föremål för att förklara oss. Allt oftare tar vi dessutom tekniken till hjälp.

Och visst är det till stor hjälp att numera kunna ta till digitala alternativ. Men det är inte alltid okomplicerat det heller.

Själv blev jag lite ställd då jag såg att det var Tobias Ståhlberg som ringde ett videosamtal till mig. Tobias använder oftast en mapp med bilder för att kommunicera och nu hade han ingen assistent med sig som kunde tolka vad han säger – hur skulle det här gå?

Tobias är en förebild då han inte låter sig begränsas av sina svårigheter utan ringer modigt upp. Då ska vi inte heller begränsa hans möjligheter att kommunicera och delta i diskussioner.

Efter en stund kom jag fram till vad han hade på hjärtat. Men där var ju det digitala hjälpmedlet (videosamtalet) endast en del. I kombination med kroppsspråk, frågor och mina tolkningar fick vi det att fungera. Någorlunda.

Jag tycker Tobias är en förebild då han inte låter sig begränsas av sina svårigheter utan modigt ringer upp. Då ska vi inte heller begränsa hans möjligheter att kommunicera och delta i diskussioner.

Jag frågade Tobias vad han har för hälsning till dem som inte är vana att använda alternativa kommunikationsmetoder. Så här svarade han:

”Försök lära dig att använda det hjälpmedel som personen använder. Det är också okej att använda annat än just det hjälpmedlet, huvudsaken är att man försöker”.

Han tyckte själv det till en början var svårt när han i dagisåldern började använda kommunikationsmappen. Numera går det utan problem och förutom den har han också en kommunikationsapp på pekplattan. Han använder också till exempel Facebook, Messenger och mejl för att kommunicera.

Tobias håller dessutom på att utbilda sig till Steg för Stegs erfarenhetstalare. Framöver kommer vi alltså att få se mera av honom, då han delar med sig av sina erfarenheter av att leva med talsvårigheter.

Det är allas vår skyldighet att lägga märke till och besvara initiativ till kommunikation.

Så lyssna på Tobias, var inte rädd att kommunicera även om du inte tidigare använt den typen av hjälpmedel som personen använder. De flesta kommunikationsappar och -program är gjorda för att vara användarvänliga. Eller kanske du själv är mera bekväm med att använda kroppsspråk, miner och gester eller varför inte ta fram papper och penna eller telefonens emojis för att underlätta kommunikationen?

Alla har rätt till kommunikation och det är allas vår skyldighet att lägga märke till och besvara initiativ till kommunikation. Genom att kommunicera även med dem som inte kan tala skapar vi möjligheter till delaktighet och samspel samt stöder deras rätt att påverka sitt eget liv.

Text: Annika Martin, kurskoordinator vid FDUV och regional koordinator för Steg för Steg

Foto: Privat

        

Fakta om talsvårigheter

  • I Finland finns det ungefär 65 000 personer med olika grad av tal- och kommunikationssvårigheter, alltså personer som inte kan tala eller vars tal är otydligt.
  • Ungefär 30 000 personer behöver hjälpmedel som ersätter eller kompletterar talet.
  • En person med talhandikapp kan höra, men klarar sig inte i vardagliga kommunikationssituationer med det talade språket.
  • Svårigheterna är ofta förknippade med läs- och skrivsvårigheter.
  • Kommunikationssvårigheter av olika grad kan vara medfödda och bero till exempel på en cp-skada, intellektuell funktionsnedsättning eller autismspektrumtillstånd.
  • Man kan också förlora tal- och kommunikationsförmågan på grund av en fortskridande sjukdom eller en förvärvad skada.

Vad är AKK?

  • Med alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, menas kommunikation som inte sker med tal utan med till exempel stödtecken eller bilder.
  • Som i all kommunikation sker AKK också med gester och kroppsspråk.
  • I bildkommunikation behövs hjälpmedel som kan vara till exempel ett kommunikationsprogram eller en applikation i en pekplatta.
  • Med bilder och stödtecken kan man också underlätta förståelsen av talat språk.

Källa: Papunet
 

        

 

Läs mer om veckan för personer med talsvårigheter på:
www.puhevammaistenviikko.fi (på finska)

 

Unga elever tittar på postitlappar på en väg tillsammans med lärare.

Om att göra det omöjliga möjligt

Den 5 oktober är internationella dagen för lärare och vi har bett specialklassläraren Jenni Lindström skriva till vår blogg om skolvardagen i en specialklass på högstadiet.
Porträtt på Melanie Shametaj.

Har vi en ängslighetskultur inom omsorgen?

Vårt eget förhållningssätt till arbete med lön syns i hur vi stöder personer med intellektuell funktionsnedsättning att hitta ett lönearbete. I vår blogg undrar Melanie Shametaj om utvecklingen hämmas av en ängslighetskultur inom omsorgen.
Person med Downs syndrom arbetar i ett kök.

Har inte alla rätt att få lön för sitt arbete?

Frågor om arbete med lön för personer med intellektuell funktionsnedsättning utmanar invanda tänkesätt. I vår blogg skriver Melanie Shametaj om det nya projektet Steget vidare.
Man med Downs syndrom tittar tillsammans med kvinna i mapp, visar tummen upp.

Flyttförberedelse – en väg mot vuxenlivet

Alla flyttförberedelser med enskilda personer har varit lyckade på något sätt, för alla har kommit vidare i sitt tänk om hur, var och med vem hen vill bo, skriver Susanne Tuure i vår blogg.
Flicka med Downs syndrom utför skoluppgifter vid ett bord.

Tips för skolarbetet hemma

Oberoende av corona eller inte så arbetar barn och unga med skoluppgifter också hemma. I vår blogg ger Lärums pedagog Fredrika Nyqvist tips för hur man kan få skolarbetet att fungera bättre, särskilt för dem med utmaningar i inlärningen.
Porträtt på Lisbeth Hemgård i somrig miljö.

Förslaget till vårdreform kan innebära fler alternativ

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård kommenterar i vår blogg förslaget till vårdreform.
Porträtt på Susanna Lång med texten Se mig som jag är på blusen.

Födelsedagsfirande med förhinder

Vår gästbloggare Christina Lång skriver om sin dotters födelsedagsfirande som kom av sig på grund av coronaepidemin.
skuggan av en cykel bakom en äppelträdskvist i blom.

När utomhuslivet blev räddningen

Coronaepidemin har understrukit naturens betydelse som tidsfördriv, kraftkälla och plats för socialt umgänge. Sofia Jernström från Steg för Steg skriver i vår blogg om utomhuslivets roll denna vår.
Porträtt på Henrika Mercadante.

Tämj din coronabläckfisk

Henrika Mercadante reflekterar i vår blogg kring alla de svåra beslut vi varit tvungna att fatta denna coronavår och om de känslor av otillräcklighet som många av oss tampats med.
Person deltar i videomöte.

Lättläst om internet och appar för videosamtal

Carina Frondén på Lärum tipsar i vår blogg om lättlästa instruktioner för videosamtal och om material för trygg internetanvändning.
Pojke kramar om sin lillabror.

I skuggan och ljuset av ett syskon

Den 10 april firas internationella syskondagen och då vill vi särskilt lyfta fram dem som är syskon till barn med funktionsnedsättning. Syskonens behov av stöd är något vi inom FDUV allt mera har fokus på. Läs Annika Martins bloggtext om detta.
Johanna Rutenberg sitter bland böcker och läser i en bok.

Läs tillsammans – om corona, men också om helt andra saker!

Kriser understryker behovet av information som är lätt att förstå. I vår blogg skriver Johanna Rutenberg, teamledare på LL-Center, om vikten av att läsa högt och diskutera tillsammans. Hon tipsar också om var du kan hitta lättläst material om corona, men även annat.
Flicka med prinsesskrona ser trött och uppgiven ut.

När fest ofta är pest

I dag uppmärksammas världsautismdagen. Autism kan komma till uttryck på olika sätt hos olika människor, men för många är sociala tillställningar och situationer som skiljer sig från den förutsägbara vardagen svåra. I vår blogg skriver en mamma hur hennes dotters utmaningar kommer till uttryck vid fester.
Lisbeth Hemgård.

Vem har rätt till intensivvård?

Man kan inte nekas intensivvård på grund av funktionsnedsättning, påminner Lisbeth Hemgård i vår blogg.
Lisbeth Hemgård.

Blogg: Bristfällig information väcker oro inför förändringar

Kommunerna vill erbjuda bastjänster till personer med intellektuell funktionsnedsättning. FDUV välkomnar utvecklingen, men förändringarna väcker oro bland målgruppen och deras anhöriga. God kommunikation är nu a och o.
Flicka i rullstol i ett ömt ögonblick tillsammans med syster.

Fokus på det sällsynta

Sällsynta diagnoser är inget ovanligt. Kunskapen om dem är däremot sällsynt. Det är inte heller ovanligt att personer som har eller är anhörig till någon som har en sällsynt diagnos känner sig ensamma. Därför behövs nätverk. Camilla Forsell skriver i vår blogg om hur vi stöder dessa familjer.
Närbild på ett möblemang för dockhus.

Blogg: Att bygga sitt drömhem

”Målet är inte bara slutprodukten – en film – utan hela arbetsprocessen ska väcka tankar och funderingar kring hur man vill bo och leva i ett eget hem.” Nina Normann beskriver i ord och bild sitt kreativa arbetssätt bland unga som behöver stöd i vardagen och som ska flytta till ett eget hem.
Ung kvinna med Downs syndom vid dator får handledning av vuxen.

Grundskolan avklarad – vad näst?

När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.
Kvinna med funktionsnedsättning lever sig in i teaterövning tillsammans med ledare.

Pirr i magen i väntan på årets höjdpunkt

Ett läger är mer än ett läger, och lägerbroschyren är mer än en broschyr. Lägerkoordinator Filippa Sveholm skriver i bloggen om hur stor betydelse FDUV:s sommarläger har för deltagarna.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen