Professionell service beaktar alla parter och bemöter anhörigas behov på ett öppet sätt och med en dialog. Det har visat sig att där personalen för en öppen dialog är också anhöriga ofta nöjda. Inom Kårkulla samkommun finns det personal som lyckas med ett gott samarbete med anhöriga men det finns också exempel på det motsatta.
I sin insändare nämner Rolf Eriksson (HBL 19.2) att Kårkulla samkommun som organisation är den enda som täcker hela Svenskfinland och skriver om oanade möjligheter att utveckla arbetet inom organisationen. Det är alldeles riktigt, inom Kårkulla samkommun finns det alla möjligheter att utveckla det arbete som pågår. Men finns det den politiska viljan och intresse för nytänkande? Då servicen är dyr gäller det att göra rätt saker.
I Norden och i många europeiska länder, utarbetar man nya modeller för boendeservice. Också på finskt håll samlas serviceproducenter för att diskutera och utveckla boendeservicen och har långt gående planer om att avveckla institutionerna. I Finland har nyligen en delegation bildats kring boendeservice för personer med utvecklingstörning, medlemmarna i delegationen representerar både serviceproducenter och intresseorganisationer. Delegationen fortsätter det arbete som Markku Niemelä gjorde för Social- och hälsovårdsministeriet, en utredning kring boendeservicen för personer med utvecklingsstörning.
Att vara förälder till ett funktionshindrat barn innebär att man vill ha det bästa för just honom eller henne. Funktionshindrade barn och vuxna kan inte på samma sätt kompensera ett dåligt stöd som andra barn och vuxna kan. Det är självklart att anhöriga kämpar för en bättre service.
Att anhöriga börjat ställa högre krav är inget speciellt unikt för Svenskfinland. Det gäller för serviceproducenterna att vakna upp, det gamla konceptet gäller inte längre. Föreningen Stjärnhem är en grupp bland många som börjat kämpa för sina barns rättigheter. På finskt håll finns det fler och fler grupper som inte accepterar den service som erbjuds. Samtidigt vägrar kommunerna att betala, det blir för dyrt för samhället.
I och med kommun- och strukturreformen kan den svenskspråkiga omsorgsservicen bli ifrågasatt. Svenskfinland behöver mer än någonsin Kårkulla samkommun. Men en hurudan samkommun och en hurudan service, det är en utmaning som berör hela Svenskfinland, både Kårkulla samkommuns förtroendevalda och personal, anhöriga och icke minst de funktionshindrade själva. För att utveckla en bra service bör alla parter höras.
Lisbeth Hemgård
FDUV:s verksamhetsledare
Publicerad i Hbl 25.2.2008