Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Alexandra Frisk: Högläsning utvecklar empati, fantasi, självkänsla, koncentrationsförmåga, ordförråd och språk samt bidrar till ökad kunskap och skapar samhörighet.

Högläsning för alla – så gör du högläsningsstunden tillgänglig och meningsfull

173856018003.02.2025 kl. 07:23
Läs med barnen, inte för dem, skriver Alexandra Frisk på Lärum. Inför högläsningsdagen ger hon i vår blogg tips på vad som är bra att tänka på för en lyckad högläsningsstund. Råden kan även tillämpas då man läser högt för vuxna.

Internationella högläsningsdagen, eller World Read Aloud Day, grundades år 2010 av organisationen LitWorld. Dagen firas årligen den första onsdagen i februari. Tanken med dagen är att sammanföra människor kring högläsning och att fira den gemenskap högläsningen skapar.

Högläsning utvecklar empati, fantasi, självkänsla, koncentrationsförmåga, ordförråd och språk samt bidrar till ökad kunskap om olika ämnen och skapar samhörighet. Det finns alltså många positiva effekter av högläsning men fås de automatiskt genom att vi tar en bok från hyllan och börja läsa för en grupp?

Inför högläsningsdagen har jag funderat på hur vi kan skapa så goda förutsättningar som möjligt för att alla ska kunna ta del av högläsningen. Här är några tips för att göra högläsningsstunden tillgänglig för fler. I mina exempel har jag tänkt på en dagisgrupp eller skolklass men råden går att tillämpa i andra sammanhang, till exempel då du läser högt för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning eller för äldre med minnesproblem.

Planera och förbered

För att högläsningen ska vara tillgänglig för alla som är med är det viktigt att planera och förbereda.

För vem? Anpassa högläsningen enligt gruppens behov. Vem är det du läser för? Har barnen olika erfarenheter av högläsning eller olika språkliga kunskaper, då kanske de gynnas av att delas in i mindre grupper. Fördelarna med att läsa för en mindre grupp är att det är lättare att välja bok på lämplig nivå och det ger bättre möjligheter för aktivitet och diskussion.

När? Välj en tidpunkt på dagen när deltagarna är mest mottagliga. Om morgonen är för stökig eftersom barnen är ivriga att se varandra och har mycket att berätta, kan det vara bättre att välja en annan tidpunkt. Efter lunch och rast kan vara en bra tid när alla är mätta och har fått röra på sig. För att barnen ska veta vad som förväntas och vara förberedda är det till fördel att högläsningsstunden har en egen plats i schemat.

Var? Reservera gärna en särskild plats för högläsning, avskärmad från störande element. Platsen kan markeras med en bild som symboliserar högläsning för att tydliggöra vad platsen är till för. Hur ska barnen sitta? Kan alla sitta på golvet bredvid varandra eller gynnas någon elev av att sitta på egen plats? Och ser alla bilderna i boken från sina platser?

Hur ofta och hur länge? Anpassa läsningen enligt deltagarnas erfarenheter och behov. För ovana lyssnare kan flera kortare tillfällen vara mer ändamålsenligt medan vana lyssnare kanske gynnas av färre men längre tillfällen.

Skapa rutiner och en god stämning

För att skapa så goda förutsättningar som möjligt för att alla ska kunna vara delaktiga är det bra att tänka på vad som sker innan själva läsningen och på hur man kommer i rätt stämning. Sedan är det bra att vara konsekvent, göra på samma sätt varje gång, för att skapa rutin.

Använd gärna visuella stöd och tydliga signaler för att markera när det är dags för högläsning. Till exempel kan en "Vi läser – stör ej"-skylt hängas på dörrhandtaget, belysningen dämpas och en läseklocka ringa för att signalera att det är dags för högläsning. Barnen kan ha givna platser för att veta var de ska sätta sig.

När det finns en rutin är barnen förberedda på vad som kommer att ske och vet vad som förväntas av dem.

Stötta språket

Välj böcker på rätt nivå med lagom många nya ord. För många obekanta ord kan göra det svårt att följa med.

Introducera nya och viktiga ord innan läsningen. Använd gärna bildstöd och konkreta föremål för att underlätta förståelsen. En ordlista med bildstöd kan vara till hjälp, och under läsningen kan man peka på bilderna i ordlistan när nya ord dyker upp.

Under läsningen kan man teckna, gestalta med kroppen och lyfta upp riktiga föremål för att tydliggöra de nya orden. På det här sättet stöder vi de med svagare språk att hänga med i handlingen, kunna ta del av diskussionen och utveckla språket.

Skapa engagemang och meningsfullhet

Välj böcker och berättelser som ligger nära barnens vardag och som väcker intresse. Det är lättare att ta till sig sådant som är relevant för stunden och har igenkänningsfaktor. Man kommer också ganska långt om man hittar en figur eller serie som barnen gillar.

Avslutningsvis kan jag konstatera att högläsning är mer än att bara läsa en bok för en grupp. Genom att planera och förbereda högläsningsstunden, skapa en positiv miljö och ta olika behov i beaktande kan vi göra högläsningen tillgänglig och meningsfull för fler.

Läs med barnen, inte för dem.

Text: Alexandra Frisk, pedagogisk planerare på Lärum

När man själv befinner sig i ett kaos behövs stöd av andra

Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare, skriver Henrik Byggmästar i vår blogg om erfarenheten att få ett barn med Downs syndrom. I dag är han en av FDUV:s frivilliga familjestödjare.

Organisationer om nya nedskärningar: Funktionshinderservicen får inte försämras ytterligare

Vi organisationer som representerar personer med intellektuell funktionsnedsättning eller autism är djupt oroliga över vad som håller på att hända med funktionshinderservicen.

Vem vill jobba för bättre funktionshinderservice?

Insändare publicerade i Vasabladet, Österbottens tidning, Åbo Underrättelser och Hufvudstadsbladet.
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen