Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Blogg: Skolstart för alla sinnen

153355278006.08.2018 kl. 13:53
Skolan innehåller fler sinnesintryck än vad många av oss klarar av. Det är något som behöver beaktas såväl i skolorna som hemma så här inför skolstarten. Läs Fredrika Nyqvists tips i vår blogg.

Många spända föräldrar skickar i dessa dagar iväg sina barn mot ett nytt skolår. Det ligger förväntan, glädje, men kanske också oro i luften. Också för mig. Min förstfödde dotter börjar årskurs ett nu. Det är riktigt spännande. Hur kommer det att gå? Vad skall hon få uppleva? Kommer hon att trivas?

Skolstarten innebär att barnens alla sinnen skall arbeta för full maskin igen. Och för en del går det bra. Stimulansen kan vara välbehövlig efter sommarlovet. Och för andra kan skolstarten vara en rejäl utmaning. Vi är alla individer och för många av oss innehåller skolmiljön många fler intryck än vad vi egentligen vill och kan ta till oss. Skolmiljön innehåller ljud, ljus, färger, strukturer och smaker.

Sinnesbanta barnets omgivning.


Det här är något att ta i beaktande både i skolan och där hemma. Till exempel, vad hänger det för gardiner i klassrummet? I barnets sovrum? Har de grälla och skrikiga färger, eller är de enfärgat dämpade?

Försök att sinnesbanta omgivningen. Släng lite av leksakerna och annat ur röran i en låda och låt den stå. Skapa lite fler tomma ytor. Brukar ni ha på radion eller musik hemma? Kanske det är skäl att låta bli de första skolveckorna? Njut av tystnaden då det är möjligt.

Eller bråkar ni om ätandet? Kanske skollunchen och de smaker som där tillhör får vara i fokus nu. Och så kör ni med lite enklare koncept hemma. Träffsäkra omtyckta matalternativ.

Sinnesmaterial som underlättar

Det finns också en del verktyg att använda. Sinnesmaterial som underlättar. Tanglar håller rastlösa fingrar sysselsatta. De fungerar bra i klassrummet, i en samling, i bilen, i tv-soffan.


Hygieniska och säkra tugghalsband underlättar för dem som annars tuggar på pennor, hår och kläder. De kan se riktigt coola ut, eller gömmas diskret under blusen.

Olika intressanta saker att titta på hjälper då tankarna går i rundgång. Barnet kanske fastnar i negativa tankespiraler eller har ett raseriutbrott. Använd något som avleder och för uppmärksamheten vidare. Sinnesfrid är ett exempel. Det är rogivande att följa bubblornas väg neråt.

Sittkuddar finns i olika form och tappning. Om kroppen blir rastlös räcker det ofta med den lilla rörelse som luftkudden skapar. Det är bra att tillåta en liten rörelse. Då kanske de stora utsvävningarna inte behövs.

Du kan bekanta dig med sinnesmaterial på shop.larum.fi. Själv skall jag styra kosan mot tygbutiken. Min skolflickas grälla babygardiner får nog ge vika för ett mer avskalat alternativ. Med en önskan om en god skolstart för er alla. Stora, som små.

Skribenten är pedagogisk handledare och utvecklare vid Lärum på FDUV.

 

Unga elever tittar på postitlappar på en väg tillsammans med lärare.

Om att göra det omöjliga möjligt

Den 5 oktober är internationella dagen för lärare och vi har bett specialklassläraren Jenni Lindström skriva till vår blogg om skolvardagen i en specialklass på högstadiet.
Porträtt på Melanie Shametaj.

Har vi en ängslighetskultur inom omsorgen?

Vårt eget förhållningssätt till arbete med lön syns i hur vi stöder personer med intellektuell funktionsnedsättning att hitta ett lönearbete. I vår blogg undrar Melanie Shametaj om utvecklingen hämmas av en ängslighetskultur inom omsorgen.
Person med Downs syndrom arbetar i ett kök.

Har inte alla rätt att få lön för sitt arbete?

Frågor om arbete med lön för personer med intellektuell funktionsnedsättning utmanar invanda tänkesätt. I vår blogg skriver Melanie Shametaj om det nya projektet Steget vidare.
Man med Downs syndrom tittar tillsammans med kvinna i mapp, visar tummen upp.

Flyttförberedelse – en väg mot vuxenlivet

Alla flyttförberedelser med enskilda personer har varit lyckade på något sätt, för alla har kommit vidare i sitt tänk om hur, var och med vem hen vill bo, skriver Susanne Tuure i vår blogg.
Flicka med Downs syndrom utför skoluppgifter vid ett bord.

Tips för skolarbetet hemma

Oberoende av corona eller inte så arbetar barn och unga med skoluppgifter också hemma. I vår blogg ger Lärums pedagog Fredrika Nyqvist tips för hur man kan få skolarbetet att fungera bättre, särskilt för dem med utmaningar i inlärningen.
Porträtt på Lisbeth Hemgård i somrig miljö.

Förslaget till vårdreform kan innebära fler alternativ

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård kommenterar i vår blogg förslaget till vårdreform.
Porträtt på Susanna Lång med texten Se mig som jag är på blusen.

Födelsedagsfirande med förhinder

Vår gästbloggare Christina Lång skriver om sin dotters födelsedagsfirande som kom av sig på grund av coronaepidemin.
skuggan av en cykel bakom en äppelträdskvist i blom.

När utomhuslivet blev räddningen

Coronaepidemin har understrukit naturens betydelse som tidsfördriv, kraftkälla och plats för socialt umgänge. Sofia Jernström från Steg för Steg skriver i vår blogg om utomhuslivets roll denna vår.
Porträtt på Henrika Mercadante.

Tämj din coronabläckfisk

Henrika Mercadante reflekterar i vår blogg kring alla de svåra beslut vi varit tvungna att fatta denna coronavår och om de känslor av otillräcklighet som många av oss tampats med.
Person deltar i videomöte.

Lättläst om internet och appar för videosamtal

Carina Frondén på Lärum tipsar i vår blogg om lättlästa instruktioner för videosamtal och om material för trygg internetanvändning.
Pojke kramar om sin lillabror.

I skuggan och ljuset av ett syskon

Den 10 april firas internationella syskondagen och då vill vi särskilt lyfta fram dem som är syskon till barn med funktionsnedsättning. Syskonens behov av stöd är något vi inom FDUV allt mera har fokus på. Läs Annika Martins bloggtext om detta.
Johanna Rutenberg sitter bland böcker och läser i en bok.

Läs tillsammans – om corona, men också om helt andra saker!

Kriser understryker behovet av information som är lätt att förstå. I vår blogg skriver Johanna Rutenberg, teamledare på LL-Center, om vikten av att läsa högt och diskutera tillsammans. Hon tipsar också om var du kan hitta lättläst material om corona, men även annat.
Flicka med prinsesskrona ser trött och uppgiven ut.

När fest ofta är pest

I dag uppmärksammas världsautismdagen. Autism kan komma till uttryck på olika sätt hos olika människor, men för många är sociala tillställningar och situationer som skiljer sig från den förutsägbara vardagen svåra. I vår blogg skriver en mamma hur hennes dotters utmaningar kommer till uttryck vid fester.
Lisbeth Hemgård.

Vem har rätt till intensivvård?

Man kan inte nekas intensivvård på grund av funktionsnedsättning, påminner Lisbeth Hemgård i vår blogg.
Lisbeth Hemgård.

Blogg: Bristfällig information väcker oro inför förändringar

Kommunerna vill erbjuda bastjänster till personer med intellektuell funktionsnedsättning. FDUV välkomnar utvecklingen, men förändringarna väcker oro bland målgruppen och deras anhöriga. God kommunikation är nu a och o.
Flicka i rullstol i ett ömt ögonblick tillsammans med syster.

Fokus på det sällsynta

Sällsynta diagnoser är inget ovanligt. Kunskapen om dem är däremot sällsynt. Det är inte heller ovanligt att personer som har eller är anhörig till någon som har en sällsynt diagnos känner sig ensamma. Därför behövs nätverk. Camilla Forsell skriver i vår blogg om hur vi stöder dessa familjer.
Närbild på ett möblemang för dockhus.

Blogg: Att bygga sitt drömhem

”Målet är inte bara slutprodukten – en film – utan hela arbetsprocessen ska väcka tankar och funderingar kring hur man vill bo och leva i ett eget hem.” Nina Normann beskriver i ord och bild sitt kreativa arbetssätt bland unga som behöver stöd i vardagen och som ska flytta till ett eget hem.
Ung kvinna med Downs syndom vid dator får handledning av vuxen.

Grundskolan avklarad – vad näst?

När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.
Kvinna med funktionsnedsättning lever sig in i teaterövning tillsammans med ledare.

Pirr i magen i väntan på årets höjdpunkt

Ett läger är mer än ett läger, och lägerbroschyren är mer än en broschyr. Lägerkoordinator Filippa Sveholm skriver i bloggen om hur stor betydelse FDUV:s sommarläger har för deltagarna.
Vuxen hjälper elev jobba på en pekplatta i skolmiljö.

Blogg: Inne eller ute? Frågan om specialklasser väcker diskussion

Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård tar del i diskussionen om inkludering av barn med särskilda behov i vanlig klass. Är inkludering bra eller dåligt?
Person i rullstol håller annan persons hand.

Blogg: Styrka som inte mäts i muskler

Vi alla behöver hjälp och stöd av andra, men vem vågar be om hjälp? Sofia Jernström skriver i vår blogg om rätten till bra stöd och det värdefulla i att ta emot stöd av andra.
Handskriven text i bakgrunden, i förgrunden skolfoto på flicka.

Bara få va mig själv

Vi har fått lov att publicera 11-åriga Malous text för att uppmärksamma Barnkonventionens dag och kampanjen för barns rätt att vara sig själva.
Ett barn gapskrattar.

Blogg: Får man skratta?

Får man skratta åt den som är annorlunda, frågar vår informatör Matilda Hemnell i vår blogg.
Fotografi på Susanne Tuure och citatet Rättigheter för personer med funktionsnedsättning handlar ofta om rätten till service på det egna modersmålet.

Blogg: Är jag svensk eller finne – spelar det någon roll?

Tankar om att vara finlandssvensk ur ett privat och yrkesmässigt perspektiv. Det skriver Susanne Tuure om i vår blogg Svenska dagen till ära.
Två kvinnor som samtalar och logotypen

Blogg: Ensam är inte stark

Den 17 oktober firas den internationella dagen för kamratstöd. Men vad är kamratstöd egentligen? Henrika Mercadante skriver i vår blogg om det något missvisande ordet kamratstöd och vikten av att ha kontakt med andra i en liknande situation.
Man står på huk med huva på huvudet och händerna för öronen.

Blogg: Lågaffektivt bemötande minskar problembeteende

Personer med oberäkneligt beteende. Barn och vuxna som beter sig aggressivt eller inte lyder. Vad beror deras beteende på och hur ska man hantera det? Lågaffektivt bemötande är en metod som innebär ett annorlunda sätt att förhålla sig till problemskapande beteende och därmed också nya lösningar. Annika Martin skriver i vår blogg om metoden.
Flicka läser lättlästa mumikboken Kometen kommer.

Blogg: Läs en timme, kanske något lättläst!

Vi finländare läser allt mindre och läskunnigheten bland ungdomar har rasat. För dem som har svårigheter med läsningen kan lättläst vara ett alternativ, tipsar Maria Österlund inför Read Hour.
HFlera händer i ring på varandra.

Blogg: Alla med från start

Utan stödmaterial är risken att halka utanför gruppen mycket större, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk handledare på Lärum. Inför hösten ger hon tips på hur vi kan se till att alla får vara med och känna sig delaktiga i skolan.
Unga zambier med intellektuell funktionsnedsättning med diplom i handen efter avlutad praktik tillsammans med föräldrar och handledare.

Blogg: En praktikplats ger självförtroende

Den här veckan har vi besök från Zanzibar, där FDUV stöder ett projekt med målet att ge unga personer med intellektuell funktionsnedsättning yrkesutbildning. Läs Elina Sagne-Ollikainens blogginlägg.
Linda Rex med citatet Folkrättaren i mig vill så fort som möjligt sen en lag som följer FN:s funktionshinderkonvention

Blogg: Ingenting om oss utan oss

Det har varit en ära att få jobba för de här frågorna, med och för det här fina gänget, skriver Linda Rex i vår blogg. Hon summerar sitt år som sakkunnig inom intressepolitiskt arbete på FDUV.
En mobiltelefon, en dator och ett block samt texten Lättläst med frågetecken

Blogg: Tips för lättläst webb

Internationella tillgänglighetsdagen till ära ger Johanna Rutenberg vid vårt LL-Center tips på hur man gör en webbplats lättläst.
EU:s blåa flagga med gula stjärnor i ring

Blogg: EU-valet angår dig – rösta!

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uppmanar alla att rösta för ett funktionsrätt EU.
Skärmdump från film. Man med downs syndrom sitter framför en bokhylla. Text: Jag städar nog själv, men vill bestämma när jag städar

Blogg: Vad gör ett hem till ett hem?

Vad kännetecknar ett bra boende för personer med funktionsnedsättning? Nina Normann öppnar upp vad de nya kvalitetskriterierna för boende riktigt handlar om. Hör också Anja, Jonas och Niclas berätta om sin vardag med utgångspunkt i kvalitetskriterierna.
Flickor som nyfiket skramlar på ett påskägg

Blogg: Hurra för hittesyskon!

I dag på internationella syskondagen skriver Henrika Mercadante om hur vi kan hjälpas åt i vardagen och på köpet få något ovärderligt – hittesyskon.
Riksdagsvalets valdag och förhandsröstning beskrivs med symbolstöd

Blogg: Lika möjlighet att rösta?

”Om din förmåga att fatta beslut alltid ifrågasätts hur påverkar det ditt självförtroende i förhållande till att fatta beslut om vem du ska rösta på?” Personer med intellektuell funktionsnedsättning röstar sällan i val. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg listar orsaker – och lösningar.
Lisbeth Hemgård

Blogg: Vad händer nu?

Väntan på olika reformer är inte över. Inte bara vårdreformen föll, även arbetet med annan lagstiftning som märkbart påverkar personer med funktionsnedsättning blev på hälft. Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård analyserar läget.
Vuxen och barn ritar tillsammans, barnet kiknar av skratt

Blogg: Familjer i fokus

Camilla Forsell har jobbat med att utveckla vårt familjearbete i ett år. Läs hennes tankar kring behoven och hur vi vill möta dem.
Lägerdeltagare tittar nyfiket in i kameran

Blogg: I väntan på årets höjdpunkt

Med spänning och iver ser vi redan nu fram emot lägersommaren. Lägerkoordinator Tina Holms skriver i vår blogg om det stora intresset för våra läger.
Kvinna läser högt till äldre personer

Blogg: ”Högläsning är roligt och trevligt och avkopplande!”

Högläsning är så mycket annat än bara att någon läser och någon annan lyssnar. Veronica Andersson, ansvarig för läsombudsverksamheten på vårt LL-Center, skriver om högläsningens fröjder och möjligheter. Internationella högläsningsdagen firas i dag den 1 februari.
Flicka tittar i kameran, håller pekfingret vid munnen

Blogg: Alla dessa ”specialbarn” och allt hysch-hysch kring dem

Varför tänker vi så lätt att barn med särskilda behov i klassen är bort från de andra eleverna, frågar sig vår informatör Matilda Hemnell.
Kenyaner poserar för gruppbild

Blogg: Har utvecklingssamarbete någon relevans?

Många kenyaner med intellektuell funktionsnedsättning lever under verkligt usla förhållanden. Kan vårt blygsamma stöd hjälpa dem? Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård skriver om sina omtumlande besök till Kenya.
händer omkring en tavla med texten allas rätt

Blogg: Mänskliga rättigheter som mål och medel

Hela tänkesättet i föreningen Steg för Steg bottnar i de mänskliga rättigheterna, de utgör både mål och medel i verksamheten, skriver verksamhetskoordinator Sofia Jernström i vår blogg.
Vuxna har vattenkrig i somrig miljö

Blogg: Så mycket mer än bara läger

Alla borde någon gång ha ett jobb motsvarande det som ledare på FDUV:s läger, skriver Jenni Bergman i vår blogg.
Detalj av LL-Bladet

Blogg: Bra att sänka trösklarna

LL-Bladet fungerar som en sammanförande länk, ett fönster mot svenskan och den finlandssvenska kulturen, skriver redaktör Maria Österlund apropå Svenska dagen.
Personer med svår funktionsnedsättning

Blogg: Detta är empowerment!

Vår informatör Matilda Hemnell har varit på ett tidningsuppdrag och fått sig en tankeställare.

Blogg: ”Jag vill förstå vad ni alla säger!”

Hur gör man föreläsningar, seminarier och diskussioner tillgängliga för alla? Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare på Lärum, besökte Inclusion Internationals världskongress och iakttog bildstödet som producerades i realtid. Läs hennes blogginlägg om detta.

Blogg: Förstår vi varandra?

Veckan för personer med talhandikapp 1–7.10 uppmärksammar de 65 000 finländare som har tal- och kommunikationssvårigheter. Sakkunniga Susanne Tuure reflekterar i vår blogg kring hur vi kan jobba för delaktighet och god kommunikation också med dem som inte kan tala.

Blogg: Behövs det verkligen en lättare version?

Läsförmågan varierar, men alla har rätt till läsning. Läskunnighetsdagen firas den 8 september. För att uppmärksamma dagen beskriver LL-Centers Carina Frondén behovet av lättläst.

Blogg: Osynligt handikappad

Tuovi Sjölund kallar sig en människorättsaktivist. Hon vill påverka situationen för sig själv och andra med funktionsnedsättning. Vi bad henne skriva till vår blogg om sig själv och vilka frågor som är viktiga för henne.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen