Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Camilla Forsell: Också syskonen behöver  få uppmärksamhet, be- kräftelse och ändamålsenlig information.

Syskonrelationen i fokus – att ha en syster eller bror med IF

176339814017.11.2025 kl. 18:49
Syskon till barn med intellektuell funktionsnedsättning behöver också få uppmärksamhet, bekräftelse och ändamålsenlig information. Det skriver Camilla Forsell om i vår blogg.

Syskonrelationen är bland de längsta relationerna vi kan ha här i livet. Syskonskapet i sig innefattar många olika känslor och roller, som kan växla och innebära olika saker beroende på vilket livsskede man befinner sig i.

Att vara syskon till en bror eller syster med en intellektuell eller annan funktionsnedsättning kan självklart innebära mycket av det som hör till ett ”vanligt” syskonskap. Därtill kan det – på gott och ont – inrymma många andra känslor som formar ens identitet och hur man ser tillbaka på sin barndom och uppväxt i en familj med en annorlunda vardag.

Blandade känslor hos en heterogen grupp

Vid FDUV:s familjekurser får vi möta syskon i olika åldrar. Det är ingen homogen grupp utan liksom alla andra barn har de olika roller och relationer till sitt syskon med funktionsnedsättning.

För dem som deltar första gången kan det vara nytt att få vara ett barn bland alla andra i syskongruppen och ta del av ledda aktiviteter specifikt för dem. Vi har separata ledare som ser till att de får vara i fokus, och vi utgår från deras intressen och behov när vi formar programmet.

Det annorlunda syskonskapet kan ge upphov till många positiva känslor, men också jobbiga tankar och upplevelser av ensamhet, svartsjuka och utanförskap.

För många kan det vara första gången de kommer i kontakt med andra syskon som också har en vardag fylld med föräldrarnas extra omsorg och stöd till syskonet med funktionsnedsättning. För lite äldre syskon kan vi ordna ledda samtal kring syskonrelationen utgående från syskonkort, ett material utvecklat inom projektet Erityinen sisaruus (på svenska ungefär annorlunda syskonskap).

Inom projektet intervjuades syskon till barn med olika funktionsnedsättningar eller långtidssjukdom kring deras erfarenheter. Svaren gav en nyanserad bild av hur syskon upplever vardagen där mycket kretsar kring syskonets stödbehov, och där de egna känslorna och behoven får mindre plats. Det annorlunda syskonskapet kan ge upphov till många positiva känslor, men också jobbiga tankar och upplevelser av ensamhet, svartsjuka och utanförskap.

Stöd behöver också riktas till syskonen

Projektet visade på behovet av stöd till syskonen i funkisfamiljer. Också syskonen behöver få uppmärksamhet, bekräftelse och ändamålsenlig information. 

Föräldrar till barn med funktionsnedsättning uttrycker dessutom ofta oro och skuld inför syskonens situation. Många beskriver en känsla av otillräcklighet och dåligt samvete. De önskar tips och råd kring hur de ska hantera och räcka till även för syskonens behov av kärlek och omsorg.

Resultat från forskning kring syskonrelationen i detta sammanhang är motstridiga och rätt svårtolkade. En del studier visar på ökad risk för psykisk ohälsa som depression, ångest och låg självkänsla. Andra studier visar även på positiva effekter; syskonet utvecklar egenskaper som självständighet, social kompetens och omtänksamhet. Det är inte heller ovanligt att syskon söker sig till ett yrke inom omsorgsbranschen.

Enligt forskningen finns det ett samband mellan syskonets psykiska hälsa och stödet som föräldrarna får i att stötta och vägleda även syskonet. Föräldrarna behöver få hjälp med att förklara och ge åldersenlig information till syskonen kring funktionsnedsättningen. Syskonen behöver dessutom vid behov ha tillgång till professionellt stöd i form av samtalsstöd och stödgrupper.

Det behöver förklaras för syskonet på en lämplig nivå vad funktionsnedsättningen innebär, för att undvika att hen skuldbelägger sig själv eller drar egna slutsatser som kan vara värre än verkligheten.

Psykologen Christina Renlund beskriver i en artikel (Syskonkärlek eller i skuggan av ett syskon, 2013) att även syskonen behöver få tillgång till hälsofrämjande insatser och stöd i att hantera ett annorlunda syskonskap. Vardagen behöver göras förutsägbar och trygg också för syskonet i familjen.

Som exempel nämner hon att det behöver förklaras för syskonet på en lämplig nivå vad funktionsnedsättningen innebär, för att undvika att hen skuldbelägger sig själv eller drar egna slutsatser som kan vara värre än verkligheten. Syskonet kan också behöva hjälp att hantera jobbiga situationer till exempel i skolan eller med kompisar. Det kan behövas strategier för att öka andras medvetenhet om funktionsnedsättningen.

Det kan också göra gott att söka sig till en gemenskap med andra syskon i liknande situation eller att få berätta om sitt annorlunda syskonskap för andra. Förutom att det kan stärka en själv, kan det underlätta för andra som har ett annorlunda syskon.

FDUV uppmärksammar syskonen

Den här veckan firar vi barnrättsdagen den 20 november för att uppmärksamma FN:s konvention om barnets rättigheter. Stiftelsen Bensows årliga barnrättsdagar lyfter i år upp anhöriga barns behov och rättigheter.

FDUV och Folkhälsan kommer i ett inlägg att belysa just syskonens perspektiv och hur det kan vara att växa upp i en familj med ett syskon som har en funktionsnedsättning. Med oss har vi också ett syskon som med egna ord får berätta om sina upplevelser.       

Under 2026 fortsätter våra satsningar på syskonen och vi planerar att utbilda vuxna syskon till familjestödjare, det vill säga erfarenhetsexperter som kan erbjuda kamratstöd till andra i liknande situation.  

Text: Camilla Forsell, sakkunnig inom familjearbete

Här finns syskonkorten på svenska och annat material kring annorlunda syskonskap

Frank Lundgren: Vi behöver ett intersektionellt perspektiv där kognitiv förmåga räknas in som en faktor.

De osynliga i statistiken – varför vi måste se dem med lindrig IF

Finland och Danmark har ungefär lika stor befolkning men antalet personer med IF skiljer sig markant. Det handlar inte bara om siffror – utan om hur vi ser på människors behov och rätt till stöd. I Finland riskerar personer med lindrig IF att hamna mellan stolarna. Det skriver Frank Lundgren om i vår blogg.
Vanessa Westerlund: Nu har FN:s funktions-hinderkommitté sagt det högt: Finland måste skärpa sig.

Tröttsamt tjat eller början på förändring?

Vanessa Westerlund skriver i vår blogg om FN:s kritik mot Finland och varför funktionshinderorganisationernas envisa tjat behövs.
Matilda Hemnell: Det öppnades en liten glipa, där ett uns av hopp kunde sippra in.

Vid storm behövs trygga hamnar

Varför behövs tredje sektorn inom social- och hälsovården? Informatör Matilda Hemnell skriver i vår blogg om erfarenheter från sin egen barndom och om kamratstödets betydelse.
Den fysiska miljön i skolan är något som vi ibland glömmer bort, trots att den påverkar både trygghet och lärande.

Lärare, så här kan du göra skolan tillgänglig för fler

Det finns mycket vi kan göra för att förbättra elevers förutsättningar att vara i skolan och ta till sig undervisningen. Det behöver varken vara dyrt eller svårt. Lärums pedagogiska planerare Susanne Nygård ger flera konkreta tips i vår blogg.

Vadå delaktighet?

Susanne Tuure har under sin karriär med och för personer med IF varit med i många delaktighetssatsningar. I vår blogg reflekterar hon kring dessa erfarenheter.
nstruktionerna och informationen behöver vara lätt att hitta, och lätt att förstå  och ta till sig.

Varför behövs lättläst information om beredskap?

I en kris behöver alla i samhället få information som de förstår. I vår blogg skriver Helena Holm-Cüzdan, planerare vid LL-Center, om varför det är klokt att satsa på just lättläst information.
Henrik Byggmästar: Det tog tid för mig att acceptera den nya situationen. Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare.

När man själv befinner sig i ett kaos behövs stöd av andra

Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare, skriver Henrik Byggmästar i vår blogg om erfarenheten att få ett barn med Downs syndrom. I dag är han en av FDUV:s frivilliga familjestödjare.
Alexandra Frisk: Högläsning utvecklar empati, fantasi, självkänsla, koncentrationsförmåga, ordförråd och språk samt bidrar till ökad kunskap och skapar samhörighet.

Högläsning för alla – så gör du högläsningsstunden tillgänglig och meningsfull

Läs med barnen, inte för dem, skriver Alexandra Frisk på Lärum. Inför högläsningsdagen ger hon i vår blogg tips på vad som är bra att tänka på för en lyckad högläsningsstund. Råden kan även tillämpas då man läser högt för vuxna.
Bildkollage med Jakob på läger tillsammans med olika deltagare och olika aktiviteter.

Därför är lägerjobbet det bästa sommarjobbet

Jakob Stenvall har jobbat på många FDUV-läger. I vår blogg berättar han om sina erfarenheter och varför han tycker det är det bästa tänkbara sommarjobbet.
Porträtt på Annette Tallberg-Haahtela och citatet Vi förstår er reformtrötthet. Därför vill jag understryka att vi på FDUV finns här vid er sida.

Stolpskott eller milstolpe?

En ny lag om funktionshinderservice träder i kraft 1.1.2025. FDUV följer med hur den börjar implementeras och finns som stöd för er familjer. Läs verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtelas blogginlägg.
Viktor Karlsson och citatet Att kunna vara delaktig är en grundläggande mänsklig rättighet.

Delaktighet – den avgörande skillnaden mellan att vara subjekt eller objekt

Att vara delaktig innebär att jag får information om alternativen och är med och planerar – både stort och smått, skriver Viktor Karlsson i vår blogg.
Kira Nalin och citatet Vi är glada över det stora intresset och uppmuntrar alla som skickade in manus att fortsätta skriva lättläst.

Vem har skrivit den bästa berättelsen på lätt svenska?

Vem kammar hem första prisen i manustävlingen Skriv för mig!? Snart får vi veta! LL-Centers Kira Nalin skriver i vår blogg om tävlingen som vaskar fram ny finlandssvensk lättläst litteratur.
Porträtt på Fanny Käld och citatet I grund och botten handlar det om att våga kommunicera.

En härlig känsla när man äntligen förstår varandra

I samband med veckan för personer med talsvårigheter skriver Fanny Käld i vår blogg om sina egna språksvårigheter och hur hon har nytta av de erfarenheterna i dag.
Porträtt på Olivia och citatet För personer med IF kan steget att flytta vara mer komplicerat och innebära olika utmaningar – men  också många möjligheter!

Så förbereder ni er för barnets självständiga vuxenliv i eget hem

Hur förbereda sig för den ungas flytt från föräldrahemmet? Olivia Sandström ger i vår blogg vägkost till familjer med barn med intellektuell funktionsnedsättning.
Porträtt på Vanessa Westerlund och citatet hur kan vi fira alla de här framstegen när den nuvarande politiken verkar föra oss bakåt i utvecklingen?

Äntligen en funkishistorisk månad, men tyvärr präglas den av historiska nedskärningar

När den första funkishistoriska månaden firas hotar de kommande nedskärningarna att föra oss bakåt i tiden. Vanessa Westerlund reflekterar i vår blogg över vad nedskärningarna i social- och hälsovården och den sociala tryggheten innebär för personer med funktionsnedsättning och hur kommande generationer kommer att minnas den här historiska tiden.
Porträtt på Jenni Salo och citatet Jag lärt mig att hur viktigt det  är att beslutsfattarna beaktar behoven hos personer med IF, då många beslut kan ha jättestor betydelse för deras vardag.

Att göra skillnad: lärdomar från min praktik på FDUV

Jag har lärt mig att påverkansarbete kan vara väldigt mångsidigt, skriver Jenni Salo i vår blogg efter sin praktik på FDUV.
Alexandra Frisk och citatet När barnet känner sig delaktig och vet vad som förväntas blir övergången från semester till vardag smidigare.

Fem tips för en trygg och bra skolstart

Lärums pedagogiska planerare Alexandra Frisk ger i vår blogg vägkost för en smidig övergång till skolvardagen.
Porträtt på Sanna Tolvanen och citatet Att delta i en DUV-förening innebär att man inte bara bidrar till andras liv, utan även berikar sitt eget.

Föreningsliv – en väg till gemenskap

Gemenskapen som finns i DUV-föreningarna är verkligen något unikt, skriver Sanna Tolvanen i vår blogg.
Kira Nalin med en bok i handen och citatet Även om du inte hör till målgruppen för den lättlästa litteraturen i dag, så kan det hända att du gör det i morgon.

Låt den lättlästa litteraturen komma in

Den 28 maj är den internationella dagen för lätt språk. Det är också sista inlämningsdagen för den lättlästa manustävlingen Skriv för mig! I vår blogg skriver Kira Nalin om varför den lättlästa litteraturen berör envar av oss.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen