Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
En illustration över personer som hittat glödje och portrtätt på Ina Lindroos.

Glädjens vidunderliga kraft

172639998015.09.2024 kl. 14:33
Någon fascineras av lampor, en annan kan allt om kollektivtrafiken och en tredje stornjuter av musik. Vi är olika och det är något vi behöver uppmärksamma inom skolan. Gör vi det kan vi hitta det som ger glädje och då höjer vi livskvaliteten och förbättrar inlärningen, säger specialklasslärare Catarina ”Ina” Lindroos. Artikeln ingår i GP 3/2024.

Utgångspunkten är att vi alla är människor och vi behöver känna meningsfullhet. Det låter enkelt, men i skolvardagen i en specialklass kan det krävas det lilla extra för att hitta just det respektive individ känner glädje av och göra det till en del av pedagogiken.

Samtidigt är det extra viktigt att göra det just här, påpekar Ina Lindroos. Förutom att hon är specialklasslärare vid ”Toppan” i Helsingfors har hon jobbat mycket med kommunikation och fortbildat inom specialpedagogik.

Jag såg hur roligt de hade, både vuxna och elever, och hur mycket eleverna lärde sig.

– Många av mina elever har stora stödbehov och kämpar med mycket från morgon till kväll, hela livet. Vi vet också att många med funktionsnedsättning lider av psykisk ohälsa. De med autismproblematik är särskilt utsatta – forskning visar att de känner allra minst glädje i livet.

Men för att må bra behöver vi känna glädje. I dag vet vi också att vi lär oss genom glädje och genom att lyckas. Här har skolmiljön och vårt förhållningssätt stor betydelse, framhåller Ina.

Kolleger som visade glädjens potential

Ina har inte alltid haft fokus på glädje i sitt arbete som specialklasslärare. Hon insåg vilken potential det finns i ett sådant förhållningssätt då hon fick nya kolleger som började hitta på nya roliga kreativa aktiviteter.

– Jag såg hur roligt de hade, både vuxna och elever, och hur mycket eleverna lärde sig.

En annan nyckel var då hon insåg att hon verkligen måste utgå från respektive elev.

Vad är det som gör att de här eleverna trots sina stora utmaningar lyckas motivera sig och lära sig nytt?

– Först tänkte jag att här kommer jag stora pedagogen och vet vad barn behöver och känner glädje av, men så insåg jag att alla har det där egna som är viktigt för dem.

Ina har också funderat på sina elevers resiliens, alltså förmåga att stå emot och klara av förändring, samt återhämta sig och utvecklas.

– Vad är det som gör att de här eleverna trots sina stora utmaningar lyckas motivera sig och lära sig nytt? Jag tror det hänger ihop med glädje och meningsfullhet. Vi i deras omgivning behöver skapa det roliga utgående från elevernas intressen.

På grund av sin funktionsnedsättning kan många ha svårt att utan hjälp och stöd vara med om positiva upplevelser. Det behöver skapas möjligheter till det.

Ina berättar hur glad hon blev då en förälder inför barnets skolstart i stället för att fokusera på utmaningarna frågade om de har roligt i skolan.

– Då tänkte jag att jess, den här föräldern har förstått något viktigt och jag blev än mer motiverad att fortsätta på glädjespåret.

Illustration över två glada killar.

Det som ger glädje varierar från elev till elev. – Vi i deras omgivning behöver skapa det roliga utgående från elevernas intressen, säger specialklasslärare Ina Lindroos.

Är skolan för prestationsinriktad?

Ina efterlyser att man inom skolan blev modigare och mer kreativ med att utnyttja elevernas intressen.

– Vi behöver våga ge mer utrymme för det. Läroplanen bygger ju på elevens delaktighet och fenomenbaserad undervisning.

Enligt Ina blir vi ändå lätt inrutade i vårt sätt att tänka kring skolan. Att man måste hålla på med vissa grejer för att eleverna måste lära sig viss kunskap eller vissa färdigheter. Det blir väldigt prestationsinriktat. Men då kan alternativet bli att en del elever inte gör något alls, påpekar Ina. Och varför skulle de då ens vilja komma till skolan?

Om musiken gör en lycklig kan man jobba via det.

Om vi däremot ger utrymme för dessa elevers intresseområden kan det tändas en glöd som kan bära långt.

– Om musiken gör en lycklig kan man jobba via det, och med hjälp av musik öva på nya färdigheter inom elevens olika individuella målsättningar.

Samtidigt finns det förstås också behov av gränser. Man kanske inte kan tala om lampor hela tiden, men man kan avsätta en tid i schemat då det inte bara är tillåtet utan önskvärt. Man kan få åka ut på en tur med spårvagn om man jobbar bra, ifall det är just det som motiverar en.

Också de här eleverna behöver utmanas för att kunna utvecklas – det ger resiliens.

Vi måste dessutom ha realistiskt uppställda krav. Om någon till exempel har mycket utåtagerande beteende är det sannolikt miljön och kraven det är fel på, påpekar Ina. När det kommer till elever med funktionsnedsättning är det en ständig utmaning att sätta ribban rätt, att hitta balansen mellan deras begränsningar och potential.

– Också de här eleverna behöver utmanas för att kunna utvecklas – det ger resiliens. Den som har utmaningar och övervinner dem, hen känner sann glädje.

Endorfinkickar och humor

I framtiden önskar Ina kunna utforska mer den fysiska sidan och de ”endorfinkickar” fysisk ansträngning kan ge. Hon tror många av hennes elever skulle må bra av mer motion, men på grund av sina utmaningar behöver de hjälp med att testa på olika motionsformer.

– Många av mina elever kan inte själva välja att gå på ”lenkki” om vi inte skapar den möjligheten. Hur kan de veta hur det är att få en sådan kick om de aldrig fått testa?

Ina understryker att det är just i skolan som de här möjligheterna ska erbjudas. Enligt henne kan det inte vara vårdnadshavarnas uppgift då deras vardag redan är så belastad.

Humor är kanske det allra viktigaste.

Inas fokus på glädje har ett pedagogiskt syfte, men förutom att det gagnar eleverna är glädje en viktig ingrediens inom kollegiet. För att kunna jobba med elever med särskilda stödbehov behöver man förstå de bakomliggande orsakerna till deras utmaningar. Det kan handla om svårigheter med kognitionen, kommunikationen, impulskontroll eller att läsa av känslor. Men att ha roligt på jobbet är det som gör att man orkar.

– Humor är kanske det allra viktigaste. Att man vågar bjuda på sig själv, vara självironisk och tillsammans skratta då något går på tok.

För på tok går det nu som då, men det är också en möjlighet till utveckling.

– Via misstag och då man gör bort sig i arbetet med eleverna kan man lära sig och förändra.

Text och foto: Matilda Hemnell

Illustration: Albert Pinilla

Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 3/2024 med temat glädje.

En hög med böcker under en miniatyrrullstol.

Ny funktionshinderlag 2025 – det här är bra att känna till redan nu

Beslut om funktionshinderservice tas enligt den lag som är gällande då ansökan lämnas in. Den nya lagen har en treårig övergångsperiod.
Annette Tallberg-Haahtela och citatet Målet med reformen var att förbättra tillgången till funktionshinderservice och den nya lagen innehåller mycket som är bra. Nu riskerar det justerade tillämpningsområdet att urvattna hela lagen.

FDUV till riksdagen: Urvattna inte funktionshinderlagen

Pressmeddelande: Regeringens proposition till ändring i den nya funktionshinderlagens tillämpningsområde behandlas som bäst i riksdagens social- och hälsovårdsutskott. Förslaget är i grunden problematiskt och borde inte godkännas, anser FDUV.
Elev i skolmiljö.

Finansieringen av anpassade läromedel tryggad – men hur blir det i Svenskfinland?

Vi väntar ännu på information om detaljerna kring lösningen vid undervisnings- och kulturministeriet.
Annette Tallberg-Haahtela.

Regionförvaltningsverket: Man kan inte ordna TELMA-utbildning på dagcenter

– Ett viktigt avgörande, säger FDUV:s verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela.
Wilhelm Nielsen och Annika Rautoma.

Vinnarna i manustävlingen Skriv för mig! har korats

Pressmeddelande: Första priset i kategorin lättlästa ungdomsromaner går till Annika Rautoma och vinnaren i kategorin lättlästa romaner för vuxna är Wilhelm Nielsen.
Kira Nalin och citatet Vi är glada över det stora intresset och uppmuntrar alla som skickade in manus att fortsätta skriva lättläst.

Vem har skrivit den bästa berättelsen på lätt svenska?

Vem kammar hem första prisen i manustävlingen Skriv för mig!? Snart får vi veta! LL-Centers Kira Nalin skriver i vår blogg om tävlingen som vaskar fram ny finlandssvensk lättläst litteratur.
FDUVs vita logo på blå bakgrund

Personer med funktionsnedsättning drabbas av nedskärningarna i STEA-bidragen

Ställningstagande. SAMS och dess medlemsförbund är oroade för konsekvenserna av nedskärningarna i STEA-bidragen.
Matilda Hemnell med en pratbubbla som säger Kom och säg hej till oss och Vanessa Westerlund med en pratbubbla som säger Testa dina kunskaper om IF!

FDUV och LL-Center på Helsingfors bokmässa

Genom att delta i vårt guiz om intellektuella funktionsnedsättningar kan du vinna en årsprenumeration på GP eller Lätta bladet.
FDUV-logotyp.

Funktionshinderorganisationerna: Öka inte avgifterna för funktionshinderservice

Organisationerna kräver i ett ställningstagande att den verkliga tillgången till tjänster beaktas när service beviljas.

Frågor och svar om anpassade läromedel - vad handlar krisen om?

Stödet för de anpassade läromedlen är hotat. Vi har listat frågor och svar om vad det hela handlar om.

Finansieringen av anpassade läromedel dras in – finlandssvenska elever drabbas hårt

Pressmeddelande: Regeringen håller på att avskaffa stödet för anpassade läromedel. Lärum som producerar och förmedlar specialpedagogiskt material på svenska i Finland blir utan STEA-finansiering från och med nästa år. Det drabbar de finlandssvenska eleverna med intellektuell funktionsnedsättning eller andra liknande stödbehov.
Porträtt på Fanny Käld och citatet I grund och botten handlar det om att våga kommunicera.

En härlig känsla när man äntligen förstår varandra

I samband med veckan för personer med talsvårigheter skriver Fanny Käld i vår blogg om sina egna språksvårigheter och hur hon har nytta av de erfarenheterna i dag.
Riksdagens plenisal.

FDUV understöder inte förslaget till ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde

Regeringen har avgett sin proposition till precisering i funktionshinderlagens tillämpningsområde. FDUV kan inte understöda förslaget, eftersom det försvårar möjligheten för personer med intellektuell funktionsnedsättning att få funktionshinderservice.
Pärmen av Rohkaisin där det stor att det är en arbetsmetod som stöder beslutsfattandet för personer som saknar ett talat språk och kommunicerar med kroppen.

Rohkaisin-materialet finns nu också på svenska

Metoden stöder självbestämmandet för dem som saknar ett talat språk.
Bild från riksdagens plenisal.

Ändringarna i funktionshinderlagen till riksdagen

FDUV ska bekanta sig med regeringens proposition.
Porträtt på Monica Björkell.

Se det stora i det lilla

Kolumn av Monica Björkell i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 3/2024 med temat glädje.
Kommunikation är samspel.

Kommunikationsveckan lyfter samspelets betydelse

Veckan för personer med talsvårigheter uppmärksammas i år 30.9–6.10.
Pappa och son.

”I DUV kan du ge mycket, men också få”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. Pensionerade polisen Kenneth Eriksson är styrelsemedlem i DUV i Mellersta Nyland sedan cirka sex år.
Porträtt på Olivia och citatet För personer med IF kan steget att flytta vara mer komplicerat och innebära olika utmaningar – men  också många möjligheter!

Så förbereder ni er för barnets självständiga vuxenliv i eget hem

Hur förbereda sig för den ungas flytt från föräldrahemmet? Olivia Sandström ger i vår blogg vägkost till familjer med barn med intellektuell funktionsnedsättning.
En hög med euromynt.

STEA-nedskärningarna äventyrar intresseorganisationers kärnverksamhet

Nedskärningarna på minst 600 000 euro är enorma i förhållande till det växande behovet av stöd. Organisationerna som företräder personer med intellektuell funktionsnedsättning och autism hjälper människor som redan har drabbats hårt av regeringens politik.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen