Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Kvinna med Doens syndrom visar tummen upp och kvinna i grönt står i bakgrunden.

Målandet blev en vändpunkt för Jasmin

172596660010.09.2024 kl. 14:10
Från att knappt ha velat hålla i en penna älskar Jasmin Maier numera att måla, och hennes andra konstutställning har just avslutats. Men undvik att dra i gång en diskussion med henne medan hon målar, för då är det endast Jasmin, penseln och färgerna som existerar. Artikeln ingår i GP 3/2024.

Jasmin Maier har blicken riktad mot pappret. Hon målar intensivt och färgerna blir fler och fler. Till slut undrar Susanne Hagström-Korhonen, Jasmins skolhandledare, om hon verkligen ska blanda dem alla? Som svar vänder Jasmin på penseln och drar med änden av trä mot det hon målat. I den mörka färgen på pappret drar hon fram nya motiv och färgerna som gömde sig där bakom dyker upp igen.

– Titta, hon hade nog en plan från början. Hon visste vad hon gjorde, säger Susanne och ler. 

Efter en stund skjuter Jasmin målningen ifrån sig och konstaterar glatt:

– Nu är det klart.

Medan hon målar ger hon hundra procent, sedan sätter hon punkt utan att tveka.

– Hon brukar inte vilja diskutera målningarna i efterhand, utan när hon är klar vill hon gå vidare. Och medan hon målar är hon uppslukad och har inte behov av att berätta eller hinner inte. Hon är helt inne i sin process. Sedan när hon är färdig ser hon ofta väldigt nöjd ut.

Jag hoppades att hon skulle få känna glädjen och kroppsligheten.

Jasmin är 14 år, har autism och Downs syndrom och går i Haga skola i Vasa. Före det senaste läsåret visade hon inget intresse av att måla. Faktum är att hon inte ens ville hålla i en penna i skolan. Hon hade gått igenom en tuff period då hon under en tid varit utan egen handledare.

– Nog hade vi ju förstått att hon var ledsen, men det är först i efterhand vi har förstått hur pass jobbigt det var för henne. Så ledsen som hon var under den perioden har hon nog aldrig varit, berättar Jasmins mamma, Anna-Lena Maier.

En kvinna med Downs syndrom som dansar, i bakgrunden tavlor.

Jasmin Maier har hittat målandet men gillar också musik.

I målandet fick Jasmin vara fri och känna glädjen av att lyckas

Under höstterminen 2022 började Susanne arbeta som Jasmins handledare. Hon tänker tillbaka på hur förändringen började, och kommer ihåg att musiken spelade en stor roll. Det här var under våren 2023, och Jasmin hade tills dess varit väldigt sluten.

– Vi började sjunga sådant som fanns i hennes värld, det var många av Astrid Lindgrens sånger. Därifrån fick vi en impuls till ett gemensamt språk och hon började dela med sig.

Efter en tid gav Susanne Jasmin en pensel och ett papper. Redan vid det tillfället märkte Susanne att det här var något utöver det vanliga – Jasmin och målandet hade plötsligt funnit varandra.

– Jag hoppades att hon skulle få känna glädjen och kroppsligheten. Jag ville att hon själv skulle få bestämma vad som hamnade på pappret, utan påtryckningar utifrån. Den ursprungliga tanken var bara att hon skulle få uppleva hur det var att forma något på ett papper. Blockeringarna som ofta finns hos barn med specialbehov under den vanliga undervisningen, eftersom man är i sin egen värld, finns inte under målandet.

Det märks att hon processar mycket tankar och känslor medan hon målar.

Susanne tar fram sin kamera och visar upp ett urval av Jasmins utställda tavlor i kronologisk ordning. I början syns mycket blått och grönt, och många mörka inslag. Susanne berättar att färgerna har blivit fler efter hand, men att motiven och elementen växlar.

– Det märks att hon processar mycket tankar och känslor medan hon målar, säger Susanne, och Anna-Lena håller med:

– Jag skulle säga att det hon målar är olika från dag till dag. Jag märker att hon målar medvetet och att det finns en betydelse med det. Att hon inte väljer färger på måfå, utan det finns en plan bakom motivet. Tidigare har hon tyckt om färger, men inte alls målat som nu.

Hon har tagit ett jättekliv i skolan.

Jasmins intresse för att skapa på pappret sträcker sig numera längre än till målandet. Hennes tal är begränsat, men hon har under det senaste året knäckt både läs- och skrivkoden, och även börjat räkna. Dansar och rör sig gör hon gärna, också under skoltid.

– Det märks att hon har tagit ett jättekliv i skolan. Jasmin har ett stort ordförråd och kan mera än hon visar, men hon behöver vara motiverad och på humör. Från att ofta ha sagt "jag kan inte" eller "orkar inte" har det svängt till att hon säger att hon kan, och hon är stolt över att hon kan, säger Anna-Lena.

Jag ser att hon är glad över allt hon klarar. ”Jag kan ju!” brukar hon ropa.

Också Susanne är glad över alla Jasmins egna initiativ.

– Det är det mest positiva. Hon är så motiverad nu. Förutom att hon har blivit friare i att använda penna och pensel så har hon blivit det på andra sätt också. Från att ha varit ganska stillasittande är hon väldigt aktiv, och jag ser att hon är glad över allt hon klarar. ”Jag kan ju!” brukar hon ropa.

En äldre kvinna och en yngre kvinna med downs syndrom bredvid en tavla.

Jasmin tillsammans med mamma Anna-Lena Maier på utställningen i våras.

Egen utställning och växande musikintresse

Maj blev en stor månad för Jasmin, då hennes konst ställdes ut i Folkhälsanhuset i Vasa. Förutom Folkhälsan var DUV och konstnären och bildkonstläraren Minna Rajala med om att förverkliga utställningen, och det blev en mycket lyckad vernissage.

– Utställningen gick jättebra! Det var flera bekanta från skolan på vernissagen, och flera anhöriga, så det var över 40 personer på plats under kvällen. Det var så roligt, Jasmin fick mycket beröm och var i sitt esse. Hon var väldigt nöjd efteråt, berättar Anna-Lena.

Nu när vi sitter i Jasmins klassrum tillsammans med Susanne, och en klasskompis som också är i färd med att måla, ser Jasmin också väldigt nöjd ut. Hon har gått över från att måla till att rita och skriva med färgpennor, och berättar att hon ritar en orm ur en saga. Böcker är ett annat av hennes intressen, och vi kommer igen in på Astrid Lindgren.

– Saltkråkan, Karlsson, Madicken...

Listan är lång när Jasmin räknar upp alla sina favoriter. Men musikstilen har breddats, och Astridsångerna får samsas med allt mellan himmel och jord, inklusive hårdrock.

Det spelar ingen roll vilket språk som sjungs, hon hänger bra med ändå.

– Vi har allt från barnmusik till klassisk musik hemma. Jag har själv alltid tyckt om musik och Jasmin älskar musik, men hon har varit noga med vad hon vill lyssna på. Nu lyssnar hon på i princip allt. Ofta när hon kommer hem går hon direkt till rummet och sätter i gång. Och i bilen är det en självklarhet att radion ska vara på. Jasmin sjunger glatt med och kan många sånger utantill. Det spelar ingen roll vilket språk som sjungs, hon hänger bra med ändå.

Jasmins resa i konstens och musikens värld verkar bara ha börjat. I våras reste hon och Susanne till Tammerfors på festivalen Skolmusik 2024, och i slutet av augusti var Jasmins tavlor utställda på Kulturhuset i Korsholm. Men även en hugad kulturutövare behöver få ta paus mellan varven. Denna fredag ser Jasmin fram emot att hoppa i taxin, komma hem och få äta något riktigt gott:

–  Chips, ostbågar och cola! skrattar hon och ställer undan ritblocket för den här gången.

Text: Pia Backman-Nord

Foto: Ann-Britt Pada

Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 3/2024 med temat glädje.

En hög med böcker under en miniatyrrullstol.

Ny funktionshinderlag 2025 – det här är bra att känna till redan nu

Beslut om funktionshinderservice tas enligt den lag som är gällande då ansökan lämnas in. Den nya lagen har en treårig övergångsperiod.
Annette Tallberg-Haahtela och citatet Målet med reformen var att förbättra tillgången till funktionshinderservice och den nya lagen innehåller mycket som är bra. Nu riskerar det justerade tillämpningsområdet att urvattna hela lagen.

FDUV till riksdagen: Urvattna inte funktionshinderlagen

Pressmeddelande: Regeringens proposition till ändring i den nya funktionshinderlagens tillämpningsområde behandlas som bäst i riksdagens social- och hälsovårdsutskott. Förslaget är i grunden problematiskt och borde inte godkännas, anser FDUV.
Elev i skolmiljö.

Finansieringen av anpassade läromedel tryggad – men hur blir det i Svenskfinland?

Vi väntar ännu på information om detaljerna kring lösningen vid undervisnings- och kulturministeriet.
Annette Tallberg-Haahtela.

Regionförvaltningsverket: Man kan inte ordna TELMA-utbildning på dagcenter

– Ett viktigt avgörande, säger FDUV:s verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela.
Wilhelm Nielsen och Annika Rautoma.

Vinnarna i manustävlingen Skriv för mig! har korats

Pressmeddelande: Första priset i kategorin lättlästa ungdomsromaner går till Annika Rautoma och vinnaren i kategorin lättlästa romaner för vuxna är Wilhelm Nielsen.
Kira Nalin och citatet Vi är glada över det stora intresset och uppmuntrar alla som skickade in manus att fortsätta skriva lättläst.

Vem har skrivit den bästa berättelsen på lätt svenska?

Vem kammar hem första prisen i manustävlingen Skriv för mig!? Snart får vi veta! LL-Centers Kira Nalin skriver i vår blogg om tävlingen som vaskar fram ny finlandssvensk lättläst litteratur.
FDUVs vita logo på blå bakgrund

Personer med funktionsnedsättning drabbas av nedskärningarna i STEA-bidragen

Ställningstagande. SAMS och dess medlemsförbund är oroade för konsekvenserna av nedskärningarna i STEA-bidragen.
Matilda Hemnell med en pratbubbla som säger Kom och säg hej till oss och Vanessa Westerlund med en pratbubbla som säger Testa dina kunskaper om IF!

FDUV och LL-Center på Helsingfors bokmässa

Genom att delta i vårt guiz om intellektuella funktionsnedsättningar kan du vinna en årsprenumeration på GP eller Lätta bladet.
FDUV-logotyp.

Funktionshinderorganisationerna: Öka inte avgifterna för funktionshinderservice

Organisationerna kräver i ett ställningstagande att den verkliga tillgången till tjänster beaktas när service beviljas.

Frågor och svar om anpassade läromedel - vad handlar krisen om?

Stödet för de anpassade läromedlen är hotat. Vi har listat frågor och svar om vad det hela handlar om.

Finansieringen av anpassade läromedel dras in – finlandssvenska elever drabbas hårt

Pressmeddelande: Regeringen håller på att avskaffa stödet för anpassade läromedel. Lärum som producerar och förmedlar specialpedagogiskt material på svenska i Finland blir utan STEA-finansiering från och med nästa år. Det drabbar de finlandssvenska eleverna med intellektuell funktionsnedsättning eller andra liknande stödbehov.
Porträtt på Fanny Käld och citatet I grund och botten handlar det om att våga kommunicera.

En härlig känsla när man äntligen förstår varandra

I samband med veckan för personer med talsvårigheter skriver Fanny Käld i vår blogg om sina egna språksvårigheter och hur hon har nytta av de erfarenheterna i dag.
Riksdagens plenisal.

FDUV understöder inte förslaget till ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde

Regeringen har avgett sin proposition till precisering i funktionshinderlagens tillämpningsområde. FDUV kan inte understöda förslaget, eftersom det försvårar möjligheten för personer med intellektuell funktionsnedsättning att få funktionshinderservice.
Pärmen av Rohkaisin där det stor att det är en arbetsmetod som stöder beslutsfattandet för personer som saknar ett talat språk och kommunicerar med kroppen.

Rohkaisin-materialet finns nu också på svenska

Metoden stöder självbestämmandet för dem som saknar ett talat språk.
Bild från riksdagens plenisal.

Ändringarna i funktionshinderlagen till riksdagen

FDUV ska bekanta sig med regeringens proposition.
Porträtt på Monica Björkell.

Se det stora i det lilla

Kolumn av Monica Björkell i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 3/2024 med temat glädje.
Kommunikation är samspel.

Kommunikationsveckan lyfter samspelets betydelse

Veckan för personer med talsvårigheter uppmärksammas i år 30.9–6.10.
Pappa och son.

”I DUV kan du ge mycket, men också få”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. Pensionerade polisen Kenneth Eriksson är styrelsemedlem i DUV i Mellersta Nyland sedan cirka sex år.
Porträtt på Olivia och citatet För personer med IF kan steget att flytta vara mer komplicerat och innebära olika utmaningar – men  också många möjligheter!

Så förbereder ni er för barnets självständiga vuxenliv i eget hem

Hur förbereda sig för den ungas flytt från föräldrahemmet? Olivia Sandström ger i vår blogg vägkost till familjer med barn med intellektuell funktionsnedsättning.
En hög med euromynt.

STEA-nedskärningarna äventyrar intresseorganisationers kärnverksamhet

Nedskärningarna på minst 600 000 euro är enorma i förhållande till det växande behovet av stöd. Organisationerna som företräder personer med intellektuell funktionsnedsättning och autism hjälper människor som redan har drabbats hårt av regeringens politik.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen