Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
En illustration över funktionshinder.

Tips för tillgänglighet: Så här röjer du hindren så fler kan delta

169434144010.09.2023 kl. 13:24
Tillgänglighet handlar om mer än avsaknad av trösklar. I vår blogg ger informatör Matilda Hemnell tips på hur du ordnar ett evenemang som är tillgängligt för fler.

Hur viktigt är tillgänglighet egentligen? Det är väl inte så många som behöver tillgängliga lösningar? Så här är det lätt att resonera, men då beaktar man inte att många som behöver anpassningar kanske vanligen inte deltar just på grund av att verksamhet och utrymmen inte är tillgängliga.

Man kan tala om en ond spiral där icke-tillgängliga lösningar leder till att personer med funktionsnedsättning inte kan delta. Det leder till att de inte syns i samhället vilket i sin tur leder till att funktionsnedsättningar ses som något avvikande och sällsynt. Då uppstår lätt missuppfattningen om att det inte finns behov att beakta personer med funktionsnedsättning vilket leder till att de icke-tillgängliga lösningarna får fortgå.

Och så är den onda spiralen i gång.

En visualisering av icke-tillgänglighetens onda sprial.

Vad är tillgänglighet?

Men låt oss börja från början. Vad är tillgänglighet?

Förenklat kan man säga att tillgänglighet är avsaknad av funktionshinder. Då ska alltså funktionshinder inte ses som synonym till funktionsnedsättning; funktionshinder är inte egenskapen hos en individ utan det gap som kan finnas mellan omgivningens krav och individens förmågor.

Man kan tänka på det som en tröskel som man inte kommer över. Med hjälp av assistans och hjälpmedel kan man komma högre upp och – eventuellt – komma över tröskeln, men inte nödvändigtvis. Tillgänglighet handlar om att sänka den här tröskeln.

Visualisering av funktionshinder och tillgänglighet.

”Tröskeln” ska tolkas både ordagrant och bildligt. Trösklar kan vara oöverkomliga hinder för dem som rör sig med rullstol, men tillgänglighet ska ses mycket bredare än så.

Några exempel:

  • Om du har svårt att vara uppmärksam och sålla bland intryck kan stökiga miljöer vara ett funktionshinder.  
  • Om du hör dåligt kan en otextad film vara ett funktionshinder.
  • Om du inte kan ta till dig information på allmänspråk, kan svårbegriplig text vara ett funktionshinder.

Så kort och gott: Tillgänglighet handlar om att göra platser, miljöer, produkter och tjänster så att de fungerar för alla, även för människor med olika typer av funktionsnedsättningar.

Vad är bra att beakta med tanke på personer med intellektuell funktionsnedsättning?

Eftersom FDUV är intresseorganisationen för personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF) kommer jag här främst att fokusera på sådant som är bra att beakta med tanke på deras möjlighet att delta: Kognitiv och sensorisk samt fysisk tillgänglighet.

Intellektuella funktionsnedsättningar innebär ofta svårigheter med vardagliga kognitiva, sociala och praktiska färdigheter​. Personer med IF kan behöva mer tid att förstå, lära sig nya saker och uttrycka sina tankar och känslor. Därför är det bra att undvika svåra ord och att ge tydliga och konkreta instruktioner, gärna med bilder som stöd.

Samtidigt är det alltid viktigt att komma ihåg att det finns stor variation inom gruppen, allt från personer med lindrig IF till personer med flerfunktionsnedsättning. En del behöver hjälpmedel för att röra sig eller för att kommunicera, till exempel en rullstol eller en pekplatta. Många med IF har också autism och med det kommer ofta sinneskänslighet, eller intrycksallergi som det också kallas.

Kognitiv och sensorisk tillgänglighet

Med tanke på personer med intellektuell funktionsnedsättning är det viktigt att fundera på den kognitiva och sensoriska tillgängligheten i ett utrymme. Det är viktigt med lugn, tydlighet, stressfrihet och förutsägbarhet. Det ska vara lätt att förstå vad som förväntas av en, vart man ska gå och vad som kommer att hända.

Här är exempel på vad som är viktigt att fundera på:

Skyltning och information

  • Använd ett tydligt och begripligt språk, fäst uppmärksamhet vid ordval och hur informationen presenteras. Använd klarspråk eller vid behov lätt språk.
  • Komplettera gärna med bilder som stöd. I Papunets bildbank finns en massa bilder att använda gratis.

  • Välj typsnitt som är lätta att läsa. 
  • Rörlig bild fångar lätt vår uppmärksamhet. I synnerhet om det finns mycket rörlig bild (tänkt dig ett livligt köpcentrum) kan det bli väldigt belastande för den med sinneskänslighet. 

Belysning

  • Belysningen ska gärna vara bra, men inte för skarp. Lysrör är sällan en optimal lösning.

Ljudmiljö

  • Ljudmiljön ska helst vara dämpad. Utrymmen där det ekar eller lätt blir mycket oljud kan vara outhärdliga för många.

Här nedan är ett exempel på otydlig – icke-tillgänglig – skyltning. Vilken knapp skulle du trycka på om du ska till andra våningen?

Foto från en hiss med våningsknapparna 6, 5, 4, 3, 2 och 1, Vid 5:an finns en tilläggskylt med texten 2 vånigen, vid 2:an texten 1 våninen.

Kognitiv tillgänglighet handlar om mer än den fysiska miljön

Den fysiska miljön är en väsentlig del av tillgängligheten, men för ett hinderfritt evenemang finns det många andra saker att beakta. Det är bra att tänka på tillgängligheten redan vid planeringsskedet och i all information.

Här är exempel på vad som är bra att tänka på:

Inbjudan och information om evenemang samt anmälan

  • Är det tydligt vad det ska handla om?
  • Svarar informationen på frågorna vad, när, hur, för vem, varför?
  • Kan man anmäla sig på annat sätt än digitalt?
  • Är miljön beskriven? Kan man till exempel lägga med en bild på ingången eller huset samt information om tillgänglighet?
  • Vem kan man kontakta om man har frågor?
  • Fråga vid anmälan om specialbehov / något annat att beakta

Programmet och upplägget för evenemanget

  • Det är viktigt med tydligt program:
    • Vad ska hända när? Vad förväntas av mig?
  • Det är bra att kunna förbereda sig:
    • Kan man sända presentationer eller centrala frågeställningar på förhand?
    • Kan man öva på den digitala plattformen eller få instruktioner om hur man ska komma till evenemanget?
  • Kom ihåg extra tid!
    • En person med IF (med stödperson/handledare) kan behöva mer tid än andra för till exempel pauser (wc och måltider).

Under evenemanget

  • Ge tydliga instruktioner och påminnelser under evenemanget. 
  • Berätta hur man ska göra med mikrofon och kamera om evenemanget är digitalt. 
  • Var tydlig kring frågor: Får man avbryta eller ska man vänta på sin tur för att tala?
  • Informera om vem man kan fråga om något är oklart eller man behöver hjälp. 
  • Ordna med ett lugnt utrymme under längre evenemang där deltagare vid behov kan vila.

Tänk också på att det för en del kan vara helt avgörande att ha en följeslagare med sig för att ens kunna ta sig till evenemanget. Det hjälper inte hur väl man i övrigt beaktat tillgängligheten om personen inte ens kommer sig dit.

Tips för tydlig information

Som det redan framkommit är information inklusive skyltning en central fråga för tillgänglighet. Lockelsen att snitsa till reklam eller annat kan ofta vara stor, men var försiktig med det. Lätt förlorar du många av dem som du vill nå.

Innehållet i informationen är viktigt, men också hur det framställs. God struktur hjälper läsaren.

Nedan finns samma text framställd på två sätt. Vilket föredrar du?

En text med svårläsligt kursiverat typsnitt, centrerat och utan styckeindelning.

En text med tydlig rubrik och mellanrubrik, styckeindelning, punktlistor med mera.

Läs fler tips för tydlig lättläst information

Fysisk tillgänglighet

Inte alla men en del med intellektuell funktionsnedsättning kan ha svårt att röra sig. För att kunna delta behöver de fysiskt tillgängliga miljöer. Tänk också på att personer som behöver tillgängliga lösningar och anpassningar inte bara finns bland gäster och besökare. Även talare och andra med centrala roller på evenemang kan ha en funktionsnedsättning.

Här är exempel på vad som är bra att tänka på:

  • Finns det en tillgänglig ingång? Hur kommer man till den?
  • Allmän assistans: Vem kan vid behov hjälpa med ytterdörrar, kläder, matbrickor?
  • Finns det tillgängliga toaletter? Finns det tillräckligt med svängrum i dem?
  • Finns det hiss eller trappklättrare? Ryms man in i dem med större elrullstol?
  • Finns det räcken och ledstänger?
  • Inte är det väl för trångt? Ryms man att röra sig med rullstol?
  • Är scener och talarstolar tillgängliga för kortväxta och personer i rullstol?
  • Är eventuella ramper tillgängliga (de får inte vara för branta)? Vet man hur de fungerar?
  • Vem kan hjälpa med mikrofon eller finns det stativ?

Här nedan ett tragikomiskt exempel på hur det helst inte ska gå: Anders Westgerd skulle tala om serietidningen Funkotopia på Bokmässan i Göteborg, men kom inte upp på scenen. Rampen som skulle få honom upp på scen blev klar först när talartiden var över.

Skrämklipp från en artikel om Anders Westergård som inte kom upp på scenen.

Alla med funktionsnedsättning är inte lika

Avslutningsvis vill jag påpeka att vi på FDUV inte är experter på alla former av tillgänglighet. För information om hur man bäst beaktar personer med synnedsättning eller hörselnedsättning rekommenderar jag att kontakta till exempel Finlands Svenska Synskadade och Svenska Hörselförbundet. Men några tips vågar jag ändå komma med:

  1. Om det finns mikrofon, använd mikrofon även om du har en hög och bärande röst. Det är viktigt med tanke på dem som använder hörapparat.
     
  2. Om du delar information i form av en bild, tänk på att alla inte kan ta till sig informationen. Du behöver återge informationen också på annat sätt.
     
  3. Och fram för allt: Tänk på att personer med funktionsnedsättning inte är någon enhetlig grupp. Det som underlättar för en person är nödvändigtvis inte till hjälp för någon annan.

Blinda Ronja Pahaoja skrev i somras om sitt hotellbesök i Jyväskylä. Personalen i receptionen berättade glatt att hon gett Ronja ett tillgänglighetsanpassat rum för att det där finns mer utrymme att röra sig med rullstol. Men Ronja använder inte rullstol …

Ronjas inlägg på Twitter.

Låter det här med tillgänglighet svårt? Många detaljer att hålla reda på? Visst är det så, men rätt attityd är det viktigaste. Allt kan man kanske inte åtgärda genast men så småningom. En del ändringar kan vara mer eller mindre bestående förbättringar, men i det stora hela är tillgänglighetsarbetet ett pågående arbete som aldrig blir färdigt.

Det sägs ofta att tillgängliga lösningar gagnar alla. Så är det i mångt och mycket. Men det är också viktigt att inse att det som underlättar för en del, kan vara helt oumbärligt för andra – en absolut förutsättning för att man överhuvudtaget ska kunna delta (på lika villkor).

Text: Matilda Hemnell, informatör

Porträtt på Jenni Salo och citatet Jag lärt mig att hur viktigt det  är att beslutsfattarna beaktar behoven hos personer med IF, då många beslut kan ha jättestor betydelse för deras vardag.

Att göra skillnad: lärdomar från min praktik på FDUV

Jag har lärt mig att påverkansarbete kan vara väldigt mångsidigt, skriver Jenni Salo i vår blogg efter sin praktik på FDUV.
Alexandra Frisk och citatet När barnet känner sig delaktig och vet vad som förväntas blir övergången från semester till vardag smidigare.

Fem tips för en trygg och bra skolstart

Lärums pedagogiska planerare Alexandra Frisk ger i vår blogg vägkost för en smidig övergång till skolvardagen.
Porträtt på Sanna Tolvanen och citatet Att delta i en DUV-förening innebär att man inte bara bidrar till andras liv, utan även berikar sitt eget.

Föreningsliv – en väg till gemenskap

Gemenskapen som finns i DUV-föreningarna är verkligen något unikt, skriver Sanna Tolvanen i vår blogg.
Kira Nalin med en bok i handen och citatet Även om du inte hör till målgruppen för den lättlästa litteraturen i dag, så kan det hända att du gör det i morgon.

Låt den lättlästa litteraturen komma in

Den 28 maj är den internationella dagen för lätt språk. Det är också sista inlämningsdagen för den lättlästa manustävlingen Skriv för mig! I vår blogg skriver Kira Nalin om varför den lättlästa litteraturen berör envar av oss.
Vanessa Westerlund och citatet Att investera i funktionshinderservice utgör en enorm potential för samhället.

Nedskärningar i välfärden har ett högt pris

Nedskärningar i den sociala tryggheten sätter en oskäligt hög börda på de personer i samhället som har allra minst möjligheter att delta i det gemensamma spartalkot, skriver Vanessa Westerlund i vår blogg.
Bild på Kent och Linda Semskar och citatet Trots att han inte hade ett talat språk, lärde han oss viktiga saker om livet och om oss själva.

Till minnet av min storebror Kent

Att “ha Kent” och växa upp med honom har gett oss syskon så mycket. Det har varit en rikedom som är få förunnat, skriver Linda Semskar i vår blogg. Hennes älskade bror dog i januari i år.
Porträtt på Katarina Lönnbäck och citatet Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig och hur jag skulle bete mig.

En ögonöppnande upplevelse

Under våren har Katarina Lönnbäck, andra årets studerande inom socialt arbete, varit på en kort praktik hos oss på FDUV och Steg för Steg. I vår blogg berättar hon om sina erfarenheter.
Rocka sockorna och porträtt på Susanne Nygård.

Rocka sockorna med oss! Tips till pedagoger

Världsdagen för Downs syndrom den 21 mars närmar sig. I vår blogg ger Susanne Nygård, pedagogisk planerare på Lärum, tips på hur ni kan uppmärksamma Rocka sockorna-dagen i daghem eller skolor.
Helena Holm-Cüzdan och citatet Det är ändå oändligt mycket jag inte visste om lätt språk.

Det jag inte visste att jag ville veta om lätt språk

Det är oändligt mycket jag inte visste om lätt språk, skriver Helena Holm-Cüzdan i vår blogg. Hon jobbar sedan ett halvt år på vårt LL-Center med att skriva lättläst.
Sussi Tuure och citatet Jag var inte tillräckligt lyhörd för respektive familjs specifika situation och behov.

Krångliga anhöriga – finns dom?

Susanne Tuure frågar i vår blogg om det finns krångliga anhöriga och reflekterar kring sin inställning till anhöriga förr och hur den utvecklats.
Bildkollage med Daniela i olika lägersituationer, men yngre och äldre lägerdeltagare.

Vad jobbet som lägerledare lärt mig

Alla borde jobba på åtminstone ett FDUV-läger i sitt liv. Det tycker lägerkoordinator Daniela Mård. Så mycket har hennes egna erfarenheter av lägerjobb format henne både professionellt och som person. I vår blogg berättar hon om sina lärdomar.
Porträtt på Annette Tallberg-Haahtela och citatet Ser man på alla de förändringar som är på gång just nu så är det tyvärr långt samma personer som drabbas.

Paradigmskifte och nedskärningar – en dålig kombination

”Utebliven service kostar också,” skriver verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela i vår blogg. Hon reflekterar över utmaningarna inom funktionshinderservicen och nedskärningar som drabbar de mest utsatta – och det nya året 2024 då FDUV fyller 70 år.
Porträtt på Vanessa Westerlund och citatet Att utveckla funktionshinderservicen borde inte ses som en kostnad, utan som en investering.

Pengar, pengar, pengar – vad hände med rätten till ett gott liv på lika villkor?

Vanessa Westerlund ifrågasätter i vår blogg varför det så ofta handlar om pengar när behoven hos personer med funktionsnedsättning lyfts upp i samhällsdebatten.
Porträtt på Camilla Forsell och citatet hur förverkligas barnets rättigheter i praktiken för barn med funktionsnedsättning i Finland?

Barnets rättigheter förverkligas bara om hela familjen får stöd

Hur förverkligas barnets rättigheter för barn med funktionsnedsättning? Det frågar Camilla Forsell, sakkunnig inom familjearbete, i vår blogg.
Jolin Slotte och citatet Ibland funderar jag hur inkluderande den finlandssvenska samhärigheten är.

Den finlandssvenska kulturen och litteraturen ska vara tillgänglig för alla

Finlandssvensk litteratur på lätt språk behövs för att samhörighetskänslan på svenska dagen ska gälla alla, skriver Jolin Slotte vid LL-Center i vår blogg.
Porträtt på Susanne Tuure och citatet Vi fungerar inte på samma villkor i livets olika skeden. Systemen och ekonomin styr.

Från pensionstagare till vadå? Pensionär?

Vad händer när de som varit pensionärer stora delar av sitt liv når pensionsålder? Det funderar Susanne Tuure på i vår blogg. Hon är teamledare och koordinator för familjearbete.
Porträtt på Jan Alin och citatet -Utveckling kan vara att ta bort i stället  för att lägga till.

Det alla lärare önskar sig på sin födelsedag

På internationella lärardagen vill vi hylla och tacka alla lärare som anpassar och beaktar att elever lär sig på olika sätt. Därför ger vi ordet till en representant för lärarkåren: Jan Alin.
Porträtt på Maria Österlund och citatet I en del kretsar tänker många att lättläst litteratur är en sämre sorts litteratur.

Missuppfattningar om lättläst litteratur

Maria Österlund vid vårt LL-Center reder ut vanliga missuppfattningar om lättläst skönlitteratur. I vår blogg uppmanar hon fler att ge den lättlästa litteraturen en chans.
Två personer i en gymnastiksal.

Mänskliga rättigheter i praktiken på praktiken

Studerande Madeleine Sten gjorde sin praktik på FDUV under sommaren. I vår blogg skriver hon om sina erfarenheter.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen