Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Porträtt på Marie Selenius och citatet Lärarjobbet kändes ibland som att i sista minuten tvingas trolla fram rätt dräkt åt varje skådespelare. Fanns det rätt modell så fanns det inte rätt storlek.

Om att spela teater och lösa ekvationer

163947894014.12.2021 kl. 12:49
Lärums pedagogiska planerare Marie Selenius har lång erfarenhet av att jobba som lärare. I vår blogg funderar hon på varför Lärums roll är så viktig. Och vad det finns för likheter mellan bra teater och en fungerande lektion.

Det var strax innan coronapandemin bröt ut som jag såg teatern I det stora landskapet tillsammans med min dotter och guddotter. Vi var alla överens om att det var den bästa pjäs vi någonsin upplevt.

Men som lärare blev jag också fundersam.

Den där harmonin, den där smidigheten och den där glädjen som vi såg på scenen – ja rentav upplevde oss vara en del av för en stund – varför fanns den inte i mitt klassrum?

Tillbaka i skolan tog jag det på tal med min kollega. Visst är det just så där vi vill ha det på våra mattelektioner också? Att alla löser ekvationer. Inte samma ekvationer och inte på samma sätt, men ändå tillsammans.

Vi kom på en skillnad.

Våra elever gick inte i skola för att de vill lära sig matte. De var där för att de måste.

DuvTeaterns och Svenska teaterns skådespelare stod på scenen för att de tyckte om det. De vill spela teater. Våra elever gick inte i skola för att de vill lära sig matte. De var där för att de måste.

Visst, också den mest skoltrötta vet att det är en rättighet att få gå i skola och visst, coronatiden har lärt oss att det faktiskt är rätt kul att få vara fysiskt på plats i skolan. Men det är inte ett aktivt val varje elev gör och dagarna fylls lätt av ”måste jag göra det här?” och ”varför ska jag lära mig det här?”

1-0 till teatern alltså.

Att söka sin identitet och bejaka olikheter

Min nästa insikt fick jag när jag såg dokumentären Maddy the Model, om den australiensiska modellen Madeline Stuart som har Downs syndrom.

Maddy visste vad hon ville, men hon visste också vem hon var. På mattelektionerna söker eleverna sig själva fortfarande. Som ett led i det jämför de sig med varandra hela tiden: Varför kan jag inte ha den röda boken? Varför får hen använda räknare? Är jag sämre?

Vi måste se det värdefulla i att alla löser ekvationer, om än olika och på olika sätt.

För att hitta våra egna roller måste vi vara medvetna om våra egna styrkor och svagheter. Vi måste godkänna att vi är olika. Vi måste se det värdefulla i att alla löser ekvationer, om än olika och på olika sätt.

Fel läromedel är som en illasittande dräkt eller fel rekvisita

Tiden gick och mycket har hänt. Jag jobbar inte längre som lärare utan som pedagogisk planerare på Lärum. Det har inte blivit så mycket teaterbesök på sista tiden heller. Men för ett tag sedan besökte jag DuvTeaterns Estradmuseum.

Jag fick uppleva hur all rekvisita hjälper oss att fånga berättelsen och bära upp den. Rekvisitan ger en ram åt skådespelarna. På estradmuseet hade man förstått att ta vara på det.

Jag tänkte tillbaka på mina ekvationslösningslektioner. På de där unika stunderna när konflikterna var lösta och störande moment eliminerade. När eleverna var redo för matematik och mottagliga för ekvationer. Då var det jag som stod där handfallen och fumlade med papperskopior. Jag hade inte lämpliga ekvationer att erbjuda.

Jag vet fortfarande inte hur man regisserar den perfekta mattelektionen. Men jag tror att vi kommer långt om vi ser det värdefulla i att alla är olika och kan erbjuda var och en rätt rekvisita och en passlig dräkt.

Lärarjobbet kändes ibland lite som att i sista minuten tvingas trolla fram rätt dräkt åt varje skådespelare. Fanns det rätt modell så fanns det inte rätt storlek. Ingen av oss vill stå på scen med en illasittande dräkt.

Rundturen på estradmuseet avslutades med en blick in i framtiden och en påminnelse om att vi själva formar den. Jag vet fortfarande inte hur man regisserar den perfekta mattelektionen. Men jag tror att vi kommer långt om vi ser det värdefulla i att alla är olika och kan erbjuda var och en rätt rekvisita och en passlig dräkt.

Om vi kan erbjuda rätt hjälpmedel och anpassade läromedel så ger vi lärarna möjligheten att fokusera på regin och eleverna en möjlighet att växa. Med rätt material löser vi många ekvationer.

Text: Marie Selenius, pedagogisk planerare på Lärum vid FDUV

     
       

Lärums uppdrag:

  • Lärum arbetar för att personer i behov av särskilt stöd i inlärningen ska få den hjälp de behöver. 
  • Lärum sprider kunskap om anpassade material och metoder. 
  • Lärum förmedlar anpassade specialpedagogiska läromedel och material.

Läs mer om Lärum och Lärums tjänster

       
     

 

Socialskyddsguiden 2024

Socialskyddsguiden 2024 är här!

En uppdaterad version av Socialskyddsguiden med information om service för personer med intellektuell funktionsnedsättning finns nu på webben.
Rocka sockorna och porträtt på Susanne Nygård.

Rocka sockorna med oss! Tips till pedagoger

Världsdagen för Downs syndrom den 21 mars närmar sig. I vår blogg ger Susanne Nygård, pedagogisk planerare på Lärum, tips på hur ni kan uppmärksamma Rocka sockorna-dagen i daghem eller skolor.
Bild kollage med ung kvinna med Downs syndrom, boende utifrån och kvinna med skylten regnbågen i bakgrunden.

Ett jobb fyllt av glädje

Vad är det bästa med att jobba med personer med funktionsnedsättning? Hur kan vi tackla personalbristen? Vi åkte till Kronoby för att tala med personal inom branschen och möttes av glädje, gemenskap och ett människonära förhållningssätt, och servicetagare som inte skulle klara sig utan sin personal.
Pia och Lars-Erik brjörklund på sommarstugan.

”I DUV får jag göra något för dem som inte alltid kan tala för sig”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. Lars-Erik Björklund har varit ordförande för 60-åriga DUV i Vasanejden i över 20 år.
Vad bryr du dig om? Stöd vår verksamhet i ditt testamente. Varje gåva kan bidra till någonting stort.

Kampanj vill se fler donera till civilsamhället

FDUV är med i kampanjen Framtidsgåvan för att sprida information om testamentdonationer.
Personer på kurs och Svenska folkskolans vänners logotyp.

Validerade utbildningar vid FDUV

Deltagande i vissa av våra utbildningar kan ge dig studiepoäng.
Minna Almark och citatet Den största rädslan är att min dotter ska reduceras till en kostnad i ett kalkylark.

Jag blir arg på system, inte människor

Kolumn av Minna Almark i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 1/2024 med temat personal.
Annette med uppkavlade ärmar.

Det måste bli bättre!

Hon nöjer sig inte med förklaringen ”det är nu bara så”. Där Annette Tallberg-Haahtela ser ett problem vill hon finna en lösning som hjälper individerna att få ett bättre liv. Nu har hon varit verksamhetsledare för FDUV i ett halvt år och jobbar på daglig basis för att samhället ska bli bättre på att beakta olikheter. – Det har varit jätteroligt, men tufft.
Skrattande ung kvinna och barn med Downs syndrom.

Tindra lyser upp Maias vardag

Hos familjen Abrahamsson sitter det ofta en extra vuxen vid middagsbordet. För att dottern Maia ska få det stöd hon behöver använder familjen sig av personlig assistans. Resultatet är en familj med mindre stress över vardagspusslet och mer tid för varandra. Artikeln ingår i GP 1/2024.
Porträtt på Matilda Hemnell.

En berättigad utskällning eller en uppmuntrande eloge?

Ledare i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 1/2024 med temat personal.
Helena Holm-Cüzdan och citatet Det är ändå oändligt mycket jag inte visste om lätt språk.

Det jag inte visste att jag ville veta om lätt språk

Det är oändligt mycket jag inte visste om lätt språk, skriver Helena Holm-Cüzdan i vår blogg. Hon jobbar sedan ett halvt år på vårt LL-Center med att skriva lättläst.
FDUVs vita logo på blå bakgrund

Nedskärningar som drabbar de mest sårbara måste stoppas!

Ställningstagande gällande nedskärningar i den sociala tryggheten.
Glad, neutral och ledsen smiley på ett tangetnbord.

Svara på en enkät om allmän intressebevakning

Genom att svara på enkäten bidrar du till utvecklingen av den allmänna intressebevakningens tjänster.
Ronja Lassander med vatten och båt i bakgrunden.

Ronja om lägerjobb: ”Jag rekommenderar verkligen det här som sommarjobb”

Sjuksköterskestuderande Ronja Lassander har fungerat som läkemedelsanvarig ledare på FDUV-läger under två somrar. Hon berättar om sina erfarenheter.
Sussi Tuure och citatet Jag var inte tillräckligt lyhörd för respektive familjs specifika situation och behov.

Krångliga anhöriga – finns dom?

Susanne Tuure frågar i vår blogg om det finns krångliga anhöriga och reflekterar kring sin inställning till anhöriga förr och hur den utvecklats.
Ann-Sofie Holmberg vid en handskirven skylt där det står FDUV med glada färger.

Ann-Sofie om jobb på FDUV-läger: ”En bra livserfarenhet för alla”

Väldigt lärorikt. Så beskriver Ann-Sofie Holmberg jobbet som lägerledare på FDUV:s sommarläger. Hon var ifjol på sitt första FDUV-läger.
Vi deltar i Educa 26-27.1 i Helsingfors!

Träffa FDUV på Educa-mässan

FDUV, Lärum och LL-center deltar i Educa-mässan i Helsingfors 26–27.1.2024.
Bildkollage med Daniela i olika lägersituationer, men yngre och äldre lägerdeltagare.

Vad jobbet som lägerledare lärt mig

Alla borde jobba på åtminstone ett FDUV-läger i sitt liv. Det tycker lägerkoordinator Daniela Mård. Så mycket har hennes egna erfarenheter av lägerjobb format henne både professionellt och som person. I vår blogg berättar hon om sina lärdomar.
Porträtt på män och kivnnor och logotypen för Familjestöd där texten i rött är formad som ett hjärta.

Nya familjestödjare i Svenskfinland

Pressmeddelande: FDUV har utbildat nio nya familjestödjare som erbjuder kamratstöd till andra föräldrar till barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning. Sammanlagt finns det nu 32 frivilliga familjestödjare runtom i Svenskfinland.
Ung kvinna med Down syndrom håller upp händerna och visar sägertecken i somrig miljö.

Ansökan till sommarens läger har öppnat

Ansök om lägerplats senast den 29 februari. Du som vill jobba på våra läger, skicka in din jobbansökan senast den 11 februari.
  • «
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen