Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2026
    • Gör så här om du vill på läger
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2026
    • Gör så här om du vill på läger
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

En kreativ mix – studerande vid Akan får skapa på sitt eget sätt

163810392028.11.2021 kl. 14:52
Vid Borgå folkakademi pågår en kurs i kreativa ämnen för personer som behöver särskilt stöd i inlärningen. Inom ramen för KreaMix får deltagarna testa på allt från keramik och bildkonst till olika former av musik och teater. Efter en viss tveksamhet i början har deltagarnas konstintresse och skaparglädje vuxit. Artikeln ingår i GP 4/2021.

– Du är konstnär och jag är din assistent. Du kan trycka mönster med den här. Jag hjälper lite, säger läraren Teija Laine till Jenna Sjöström och visar hur hon med ändan av en tusch kan åstadkomma blomliknande figurer i leran.

I Borgå folkakademi – i folkmun kallad Akan – pågår en lektion i keramik. I dag är uppgiften att göra en relief enligt temat hus. Deltagarna sitter koncentrerade vid sina bord och utformar vackra konstverk, somliga mer exakta i sin utformning, andra abstrakta.

Det är roligt att testa på nya saker. Jag tycker om att jobba med konst och kultur i alla former.

Lektionen är en del av folkhögskolans kurs KreaMix som riktar sig till svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning i Borgå med omnejd. Under kursen, som pågår läsåret 2021–2022, får deltagarna bekanta sig med och utveckla sitt kunnande inom olika konst- och hantverksformer tre dagar i veckan, tisdagar till torsdagar. Fokus ligger på bildkonst, keramik, drama och musik. 

– I går hade vi teater och musik, berättar Johan Lustig, en av deltagarna.

– Det var roligt att prova olika instrument och sjunga i mikrofon, säger Nicole Gustafsson.

– I teatern har vi också talat om känslor. Vi hade en övning där en i taget var busschaufför och så skulle vi byta känsla. En chaufför skulle vara glad, nästa ledsen och så vidare, förklarar Johan.

En äldre kvinna som visar upp sina teckningar.

Susanne Tallberg var tveksam till KreaMix i början, men nu trivs hon som fisken i vattnet. – Det har varit så roligt att få lära sig olika saker, till exempel att måla och rita träd och djur. Det har jag inte kunnat tidigare, säger Susanne.

Pirrigt i början

KreaMix startade i mitten av september och enligt ansvariga läraren Teija har det gått bättre än väntat.

– Jag var orolig för om deltagarna skulle orka eller tycka att det är tråkigt. Det har varit en positiv överraskning att se hur ivriga de är.

Hon tror kursen ger deltagarna glädje och omväxling i vardagen. Och visst är det just det som många av deltagarna lyfter som det positiva med KreaMix.

– Jag ville göra något annat och få variation, säger Johan Silfver om varför han valde att anmäla sig till kursen.

– Det är roligt att testa på nya saker. Jag tycker om att jobba med konst och kultur i alla former, säger Wilfred Lill-Smeds.

Flera personer inne i ett klassrum där de gör keramikarbeten.

KreaMix är ett samarbete mellan Borgå Folkakademi och Kårkulla samkommuns dagverksamhet som flera år hyrt utrymmen av folkhögskolan. Kårkullas handledare är med på kursen och hjälper vid behov.

Men i början fanns det en viss tveksamhet.

– I synnerhet teaterdelen var många nervösa för, men det har gått jättebra, säger Teija.

Flera av deltagarna vittnar om att de var fundersamma i början. Det obekanta skrämde, men när konceptet klarnat, deltagarna fått testa sig fram och upplevt känslor av att lyckas, har intresset och engagemanget vuxit.

– Först tänkte jag att jag inte vill vara med då jag inte exakt visste vad det skulle gå ut på. Vissa uppgifter är ganska avancerade, men när Teija visar hur man ska göra går det bra, säger Nicole.

I början tyckte jag inte om att jobba med konst och var inte alls intresserad. Men nu vill jag göra det också hemma.

– Första och andra veckan var svåra när man inte visste vad det här KreaMix är. Men nu är jag verkligen nöjd och tacksam att jag kom hit. Jag har inte ångrat det en gång, säger Susanne Tallberg.

För henne har KreaMix öppnat en helt ny värld.

– I början tyckte jag inte om att jobba med konst och var inte alls intresserad. Men nu vill jag göra det också hemma. Jag ska köpa material och göra julkort. Det riktigt kliar i fingrarna att få börja måla och rita. Det har varit så roligt att få lära sig olika saker, till exempel att måla och rita träd och djur. Det har jag inte kunnat tidigare.

Ritandet och målandet är Susannes favoritämnen, men hon tycker också om teater.

– I början funderade jag mycket på hur jag ska våga prata på scenen, men sedan märkte jag att jag klarar det och självförtroendet har vuxit. Över lag har jag börjat tro och lita mer på mig själv.

Kvinna med glasögon visar med handen mot målningar på väggen.

Ansvariga läraren Teija Laine fascineras av deltagarnas olika sätta att närma sig de olika uppgifter. – Det finns inte bara ett sätt att se på eller förverkliga en uppgift, säger hon.

Olika sätt att skapa

Susanne kan inte nog understryka hur stort intryck KreaMix gjort på henne.

– Jag har börjat tänka på ett annat sätt. Jag har också varit på konstutställning och det är så intressant att se hur man kan blanda färger och måla på olika sätt.

Deltagarna är alla olika och alla får vara olika. Det finns inte bara ett sätt att se på eller förverkliga en uppgift.

För läraren Teija är mångfalden en rikedom och olika uttryckssätt en central del av den kreativa processen.

– Deltagarna är alla olika och alla får vara olika. Det finns inte bara ett sätt att se på eller förverkliga en uppgift. Jag försöker stöda deras egen idé.

Hon ser att kreativitet spelar, eller borde spela, en viktig roll i alla människors liv.

– Det är en resurs för oss alla. Kreativitet är att se möjligheter i saker och inte bara problem.

Flera personer utanför ett hus med texten Borgå Folkakademi på fasaden.

Ett brokigt och kreativt gäng vid Borgå Folkakademi. Från vänster Alexander von Veh, Susanne Hindsberg, Wilfred Lill-Smeds, Heidi Hindsberg, Johan Lustig, Nicole Gustafsson och Jenna Sjöström.

Delaktighet även för dem som behöver stöd

KreaMix är ett samarbete med Kårkulla samkommun även om den inte riktar sig bara till Kårkullas servicetagare. Skolans rektor Catharina von Schoultz berättar att Borgå folkakademi i flera år hyrt ut utrymmen till Kårkullas dagverksamhet.

– Deras deltagare äter tillsammans med våra elever i skolans matsal och vi har under årens lopp ordnat olika kortkurser för dem. Samarbetet har varit tätt och det ledde till diskussioner om vad mera vi kunde göra tillsammans.

I västra Nyland har Kårkulla redan länge haft samarbete med Västra Nylands folkhögskola i ett projekt kallat Open minds och det fanns en önskan om att starta upp något liknande i östra Nyland.

Konsten möjliggör skapande och stimulerar kreativitet oberoende av kognitiv nivå. 

Tack vare bidrag från finlandssvenska fonder är deltagandet i KreaMix gratis. I planerna finns också att göra utflykter och att avsluta kursen med en utställning. På sikt hoppas Catharina att kurser som denna kan bli en permanent del av Borgå folkakademis utbud.

Skuggor av människor som formar händerna till fåglar bakom ett skynke.

Inom ramen för teaterdelen av kursen får deltagarna också prova på skuggteater.

– Vi tror på delaktighet och gemenskap, och att utbildning oberoende av bakgrund och utgångsläge har en positiv effekt på människans välmående. Vi vet att många i KreaMix målgrupp har begränsningar i sin kommunikation och tänker att möjligheten att få utöva konst i olika former kan vara ett viktigt sätt för dem att uttrycka sig och få utlopp för tankar och känslor. Konsten möjliggör skapande och stimulerar kreativitet oberoende av kognitiv nivå. 

Om delaktighet är en viktig utgångspunkt i kursen så finns här också ett mervärde av integrering.

– För våra andra studerande utgör den dagliga samvaron med KreaMix deltagare en fin möjlighet att bekanta sig med en vardag som kan vara lite annorlunda än den de är vana vid. Särskilt för våra internationella studerande, som delvis kommer från länder där målgruppen inte är lika delaktig i vardagen, innebär samarbetet också konkret attitydfostran, säger Catharina.

Ung man som visar sitt lerarbete som föreställer en husfasad.

Alexander von Veh med sin relief. Att skapa och vara kreativ är Alexanders sätt att vara.

I väntan på nästa gång

I klassrummet börjar keramiklektionen vara slut för den här gången. Senare på eftermiddagen har de skuggteater med Anne Lihavainen från dockteater Ofelia, men nu är det dags att städa undan lerarbetena.

Alexander von Veh visar stolt upp sin relief. Han har utmaningar med det talade språket, men när han får uttrycka sig genom konst är han i sitt esse, något som läraren Teija följt med med intresse.

– Jag tror det är jätteviktigt för honom. Han har ett helt eget uttryckssätt och han närmar sig ofta uppgifterna på ett annorlunda sätt än andra. Att skapa konst är hans sätt att vara.

Även för Susanna har konsten nu en central roll i hennes liv.

– På torsdag när kursen är slut för veckan väntar jag riktigt på att det ska bli tisdag då vi får fortsätta igen, säger Susanne.

Text: Matilda Hemnell
Foto: Sofia Jernström

Artikeln ingår i vår tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2021

God jul - vi önskar alla en fröjdefull jul och ett gott nytt år.

Julens öppettider

FDUV önskar alla medlemmar och samarbetsparter en god jul.
Åsa Broo och citatet Samtidigt som vi alla har likeheter och samma känslor och behov så är det viktigt med representation i böckerna.

Vägen till läsning

Kolumn av Åsa Broo i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2023 med temat läsning.
Anna och Alva Hedenberg framför en gammaldags

”I DUV får man både stöd och kan stödja andra”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. Anna Hedenberg har varit aktiv i DUV på Åland i cirka 20 år, och fungerat som föreningens ordförande de senaste fyra åren.
Porträtt på Carina Frondén.

Är lättläst faktiskt lätt att läsa?

Ny forskning bekräftar att flera av de råd för hur man skriver lättläst håller streck. Samtidigt visar Carina Frondéns forskning att texter på lätt svenska också kan vara alldeles för svåra för dem som behöver lättläst. Artikeln ingår i GP 4/2023.
Bildkollage på boken Mats Melin och Inte som vanligt samt ett memoryspel.

Lärum tipsar: Det livslånga läsandet

Alla har rätt till läsning! Därför är det bra att man kan läsa på många olika sätt. Högläsning är ett bra sätt att inkludera alla i läsupplevelsen. Du kan även läsa med öronen, det vill säga lyssna på ljudböcker. Lärum ger i GP 4/2023 tips på böcker och material som kan inspirera till läsning.
Porträtt på Vanessa Westerlund och citatet Att utveckla funktionshinderservicen borde inte ses som en kostnad, utan som en investering.

Pengar, pengar, pengar – vad hände med rätten till ett gott liv på lika villkor?

Vanessa Westerlund ifrågasätter i vår blogg varför det så ofta handlar om pengar när behoven hos personer med funktionsnedsättning lyfts upp i samhällsdebatten.
Jolin SLotte med boken Bultande hjärtan i sin hand.

Den goda läsupplevelsen tillhör alla

Tråkig. Barnslig. Ful. Fördomarna om den lättlästa litteraturen är många. Med den banbrytande nya antologin Bultande hjärtan raserar en rad finlandssvenska författare myter om skönlitteratur på lätt språk. – Det är en egen litterär genre, säger projektledare Jolin Slotte. Artikeln ingår i GP 4/2023.
En högläsningsstund.

Delad läsglädje är dubbel glädje

Högläsning är viktigt och roligt – det tycker både servicetagare och handledare på Treklangens serviceenhet. Regelbunden högläsning stärker gruppkänslan, främjar delaktighet i samhället och uppmuntrar till reflektion. Och det bästa av allt: alla får vara med! Artikeln ingår i GP 4/2023.
FDUVs vita logo på blå bakgrund.

Den nya funktionshinderlagen måste beakta den sociala funktionsförmågan

FDUV har gett ett utlåtande om funktionshinderlagen. Det är viktigt att begränsningar i den sociala funktionsförmågan finns kvar i lagens tillämpningsområde.
Annette Tallberg-Haahtela överräcker priset till Sixten Snellman.

Han ser möjligheter framom hinder

Sigfrid Törnqvist-priset gick i år till Sixten Snellman, tidigare rektor för Optimas yrkesinriktade specialundervisning. Han premieras för sitt pionjärarbete för svenskspråkig utbildning för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning. Artikeln ingår i GP 4/2023.
Grupp på ca 30 personer och texten My space my rules flashmob samt logotyperna för DuvTeatern, FDUV och Steg för Steg.

Temaveckan har fokus på självbestämmande – flashmob-video publiceras 3.12

Pressmeddelande: Rätten till självbestämmande tillhör alla, men den förverkligas dåligt för personer med intellektuell funktionsnedsättning. För att uppmärksamma rätten till självbestämmande gjorde DuvTeatern, Steg för Steg och FDUV en flashmob. Flashmob-videon publiceras på internationella funktionsrättsdagen den 3 december.
Person bär på en hög med böcker.

Trygga stödet för lättläst litteratur

Ställningstagande gällande stödet för lättläst litteratur.
Porträtt på Camilla Forsell och citatet hur förverkligas barnets rättigheter i praktiken för barn med funktionsnedsättning i Finland?

Barnets rättigheter förverkligas bara om hela familjen får stöd

Hur förverkligas barnets rättigheter för barn med funktionsnedsättning? Det frågar Camilla Forsell, sakkunnig inom familjearbete, i vår blogg.
Jolin Slotte och citatet Ibland funderar jag hur inkluderande den finlandssvenska samhärigheten är.

Den finlandssvenska kulturen och litteraturen ska vara tillgänglig för alla

Finlandssvensk litteratur på lätt språk behövs för att samhörighetskänslan på svenska dagen ska gälla alla, skriver Jolin Slotte vid LL-Center i vår blogg.
FDUV-70 årsjubileumslogo med texten lika unika.

Dela med dig av FDUV-minnen

Inför förbundets 70-årsjubileum efterlyser vi FDUV-minnen.
Kvinna i rullstol i urban miljö.

Hjälp oss att hjälpa er – svara på vår medlemsenkät

I år är vi extra intresserade av att höra om era erfarenheter av välfärdsområdets tjänster. Vi lottar ut presentkort bland alla som svarar på enkäten.
FDUV:s kongress.

FDUV:s kongress: Krävs krafttag för att få funktionshinderservicen i skick

Pressmeddelande från FDUV:s förbundskongress på Åland 28–29.10.2023.
Annette Tallberg-Haahtela överräcker blommor till Sixtn Snellman som har ett diplom i handen.

Sixten Snellman tilldelas Sigfrid Törnqvist-priset

Tidigare rektor för Optimas yrkesinriktade specialundervisning Sixten Snellman premieras för sin insats för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning. Pristagaren tillkännagavs på FDUV:s kongress på Åland söndagen den 29 oktober 2023.
Förbundskongressne 27-29.10.2023 på Åland.

Krävs krafttag för att få funktionshinderservicen i skick

Resolution från FDUV:s förbundskongress 2023.
Porträtt på Susanne Tuure och citatet Vi fungerar inte på samma villkor i livets olika skeden. Systemen och ekonomin styr.

Från pensionstagare till vadå? Pensionär?

Vad händer när de som varit pensionärer stora delar av sitt liv når pensionsålder? Det funderar Susanne Tuure på i vår blogg. Hon är teamledare och koordinator för familjearbete.
  • «
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen