Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Arbetande legogubbar i ett legokontor.

Tio saker att beakta vid rekrytering av personer som behöver extra stöd

163031052030.08.2021 kl. 11:02
Personer med intellektuell funktionsnedsättning har rätt att vara delaktiga i samhället och därmed också i arbetslivet. Mångfald på arbetsplatserna är en resurs, samtidigt måste man tänka till hur det kunde fungera i praktiken. Melanie Shametaj skriver i vår blogg om erfarenheterna av att rekrytera projektassistenter till Steget vidare och ger tips till andra.

Inom projektet Steget vidare jobbar vi för att förstärka kunskapen om lönearbete för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning. Vi synliggör valmöjligheter när det gäller arbete och sysselsättning och vi jobbar för en kvalitativ arbetsfrämjande service.

I det arbetet behöver vi också bereda plats för målgruppen själv. De erfarenheter och kunskaper som personer med intellektuell funktionsnedsättning har är viktiga för att kunna påverka. Därför ville vi anställa två projektassistenter med fokus på erfarenhetsexpertis och kamratstöd.

Utgående från våra erfarenheter har vi listat saker som är bra att uppmärksamma och fundera på i en dylik rekryteringsprocess och anställning.

1.  Var beredd på att rekryteringsprocessen tar tid

Vi inledde arbetet med att skapa en ny arbetsbeskrivning för två nya medarbetare med intellektuell funktionsnedsättning i början av året. I mars kunde vi rekrytera, och i juni började projektassistenterna sitt arbetsuppdrag. En process som redan räckt ett halvt år, men som samtidigt bara har börjat.

2. Konkretisera arbetsuppdraget

Vad är det ni behöver en anställd för? Är det för assisterande kontorsuppgifter, erfarenhetsuppdrag eller annat? Tänk noga igenom vad det finns för arbetsuppgifter som ni behöver hjälp med och vad den ni anställer ska bidra med. Engagera hela teamet i arbetet. Inklusion berör alla på arbetsplatsen. Skriv en så noggrann arbetsbeskrivning som möjligt. Börja själva rekryteringen först efter det.

3.  Våga tänka utanför boxen

När vi funderade på arbetsuppgifter behövde vi också ifrågasätta våra egna föreställningar om hurdana uppgifter personer med intellektuell funktionsnedsättning kan utföra. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan göra målinriktat påverkansarbete och vara inspirerande utbildare, för att nämna några exempel.

4.  Ta del av andras erfarenheter

Även om vi på FDUV har erfarenhet av personer med intellektuell funktionsnedsättning såg vi det som värdefullt att rådfråga andra. Hur har andra gjort då de skapat nya arbetsuppgifter där personer med intellektuell funktionsnedsättning kan bidra med erfarenhetsexpertis och kamratstöd?

Vi fick hjälp av en person med intellektuell funktionsnedsättning som själv arbetat inom olika projekt och av professionella som skapat nya modeller för kamratstöd och konkreta arbetsuppgifter inom påverkansarbete.

5. Fundera på hur mycket arbete ni kan erbjuda

När arbetsuppdraget konkretiserats är det skäl att fundera både på arbetstiden och på lönen. Lönesubvention kan vara viktigt för att ha möjlighet att erbjuda arbete åt personer med intellektuell funktionsnedsättning. Många varken kan eller vill jobba heltid.

6. Satsa på arbetsplatsannonsen och rikta den rätt

Arbetsplatsannonsen måste vara skriven så att personer ur målgruppen kan förstå texten och vad arbetet skulle innebära. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kanske inte vågar söka ett arbete där det inte tydligt framgår vilka arbetsuppgifterna och kraven är.

Förutom att annonsen ska vara på lätt språk är det viktigt att fundera på via vilka kanaler man kan nå den tänkta målgruppen. En arbetsplatsannons på TE-byråns sidor kan vara svår att hitta för en grupp som ofta står utanför arbetsmarknaden. Därför är det viktigt att sprida informationen också till dem som kan förmedla den, det vill säga till anhöriga och professionella.

Vi fick också lära oss att det skulle ha varit bra med en längre ansökningstid än vad vi hade planerat. Det behövs nämligen tid för att professionella och anhöriga att stöda de arbetssökande. En av de nu anställda projektassistenterna berättade att hon under rekryteringsprocessen fick stöd av minst fem olika personer, fastän hon själv var aktiv under hela processen. 

7. Anpassa intervjuerna

Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva hjälp med att förbereda sig på en arbetsintervju. Det är flera som aldrig varit på en arbetsintervju och kanske inte heller har reflekterat över varför den egentligen görs. Det kan därför vara bra att börja intervjun med att tydligt gå igenom syftet med intervjun.

Om det är flera sökande till arbetet, är det bra att berätta hur många som har sökt. En arbetsintervju kan vara en viktig erfarenhet också för den som inte blir vald till arbetet.

8. Avsett tid för handledning

Att inkludera nya personer i en arbetsgemenskap tar tid. Så när rekryteringen är gjord och den nya anställda börjar sitt jobb behöver man avsätta tid för handledning, helt konkret genom att reservera tid i kalendern.

9. Ta stöd av en arbetslivstränare

Det finns arbetslivstränare vars jobb är att stöda personer med funktionsnedsättning att få och behålla ett lönearbete. Jobbar de enligt metoden arbete med stöd ges även arbetsgivaren stöd. Arbetslivstränarens hjälp är en resurs som man absolut inte ska tacka nej till.

10. Se över hur ni kommunicerar och avsett tid för diskussion

Fundera på hur ni kommunicerar på arbetsplatsen, både i mer formella sammanhang och kring kaffebordet. Diskussion och reflektion tar tid och ges inte alltid det utrymme som skulle krävas.

Ofta ser vi på diskussionerna som något vi borde ägna oss mindre åt för att hinna göra vårt egentliga arbete. Men att avsätta tid för att inkludera alla i diskussionen är lika viktigt och värdefullt som att göra konkreta uppgifter.

I diskussionen utvecklas förmågan att resonera och reflektera över det egna arbetet. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva bli påminda om att de egna tankarna och åsikterna är intressanta och värda att lyssnas till. Hela arbetsteamet drar nytta av de gemensamma diskussionerna –  för delaktighet berör oss alla.

Text: Melanie Shametaj, projektansvarig för Steget vidare – från arbetsverksamhet till arbete med lön

Läs mer om projekter Steget vidare

Person med kommunikationsapparat.

Hur önskar personer med talsvårigheter att man kommunicerar med dem?

Veckan för personer med tal- och kommunikationssvårigheter firas 4–10.10.
Porträtt på Paulina Bäckström och citatet Jag vill tydliggöra för andra vad som är skillnaden mellan lönearbete och utlokaliserad arbetsverksamhet.

Vet du vad arbete med stöd är?

Projektassistent Paulina Bäckström har i sitt jobb på Steget vidare märkt att det för många är svårt att uppfatta skillnaden mellan lönearbete och utlokaliserad arbetsverksamhet. I vår blogg vill hon förtydliga skillnaden och berätta om möjligheten till arbete med stöd.
Porträtt på Anna-Lena Forsman.

Optima har samarbete i fokus då läroplikten utvidgas

Den utvidgade läroplikten trädde i kraft i höst. Vi har talat med Optimas rektor för lärande Anna-Lena Forsman för att höra hur yrkesinstitutet förberett sig inför reformen. Det är på Optima de flesta svenskspråkiga med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning får sin utbildning efter grundskolan. Artikeln ingår i GP 3/2021.
Kille med Downs syndrom ser ledsen ut.

Nu finns material om kropp och hälsa i vår infobank

Vi har samlat information om bland annat kost och motion, rusmedel, sexualitet, psykisk ohälsa och åldrande.
Illustration över föräldrar som gör barnet redo för skola.

Den förlängda läropliktens ABC

Att börja skolan är ett stort steg för både barn och föräldrar. Det är naturligt att det nya skedet i livet väcker en rad frågor, särskilt om man har barn som behöver extra mycket stöd. För dem kan det bli aktuellt med förlängd läroplikt. Lärums pedagogiska handledare Nina Rosenblad svarar på de vanligaste frågorna om förlängd läroplikt. Artikeln ingår i GP 3/2021.
Pojke med Downs syndrom i en klätterställning.

Lennis nya närskola är till för alla

I nya Nedervetil skola inkluderas barn med intellektuell funktionsnedsättning. Deras behov har beaktats redan i planeringsskedet. Lenni Hansén är en av eleverna i resursklassen i den nya skolan. Artikeln ingår i GP 3/2021.
Illustration på gravid kvinna och texten I Finland fortsätter hela 14 % att dricka alkohol efter konstaterad graviditet.

FASD är en funktionsnedsättning som kunde förebyggas helt

I dag den 9 september uppmärksammas FASD-dagen.
Ung person i rullstol håller vuxen i handen.

Våga släppa taget – får man eller ska man?

Susanne Tuure vänder sig i vår blogg till föräldrar vars barn med intellektuell funktionsnedsättning står inför vuxenlivet. Många känner oro inför framtiden och kan behöva stöd för att komma vidare i den gemensamma processen. Läs hennes vägledande råd till dem.
Olika hjälpmedel som penngrepp, läslinjal och boken Min skolvecka.

Lärum tipsar om hjälpmedel som stöd för skolarbetet

Skolan har kört i gång och det finns kanske behov av hjälpmedel som underlättar skolarbetet eller koncentrationen. Här tipsar vi om några hjälpmedel som kan vara till stöd i inlärningen både i skolan och i hemmet. Artikeln ingår i GP 3/2021.
Porträtt på Otto Ilmonen i brun sammetskavaj och kravatt.

Byråkraten som vill förbättra världen

Att leda i en tid av förändring. Det blir Otto Ilmonens uppdrag som ny samkommunsdirektör för Kårkulla. Att lotsa Kårkulla inför den stundande vårdreformen som innebär att samkommunen uppgår i välfärdsområdena. Men vem är Otto Ilmonen, och hur ser han på Kårkullas roll i reformen? Artikeln ingår i GP 3/2021.
Porträtt på tidningarnas redaktion, fem personer.

LL-Bladet blir Lätta bladet

Både den tryckta tidningen och webbtidning förnyas.
Porträtt på Tessa Forssell och citatet Nu inser jag hur betydelsefullt det är att vara i kontakt med personer med intellektuell funktionsnedsättning för att förstå frågor som berör gruppens rättigheter.

Att kommunicera om en grupp man själv inte tillhör

När teori möter verklighet. I vår blogg skriver Tessa Forsell vad hon lärt sig från sin praktik på FDUV, och om hur viktigt det är att analysera och reflektera när man kommunicerar om en grupp man själv inte tillhör.
FDUV:s logotyp

Finska Samhall ska erbjuda arbete även för de mest utsatta

FDUV har gett ett utlåtande om förslaget att grunda ett bolag för att främja lönearbete för personer med funktionsnedsättning.
Personer som dansar ute i naturen.

Hjälp oss att utveckla FDUV:s läger – svara på enkät för anhöriga

Vi utvecklar vår lägerverksamhet och vill höra familjernas behov och önskemål. Bland alla som svarar lottar vi ut presentkort.
Ung man med Downs syndron ser ledsen ut.

Arbetsgrupp: Omsorgen och psykiatrin behöver samarbeta

Psykisk ohälsa hos personer med intellektuell funktionsnedsättning är vanligt. Vår arbetsgrupp har gjort en utredning om bristerna när det gäller psykiatrisk vård på svenska.
Kille läser i bok i klassrum.

Tips inför skolstarten

Vi har samlat en lista på saker att komma ihåg och tips för att underlätta skolstarten för barn och unga med särskilda behov.
Sommarlandskap med roddbåt.

FDUV:s kontor håller stängt i juli – personal svarar på frågor om sommarläger

De flesta i FDUV:s personal har semester i juli.
Porträtt på Matilda Hemming och Paulina Bäckström.

Steget vidare har två nya projektassistenter

Matilda Hemming och Paulina Bäckström arbetar två dagar i veckan med arbetsfrågor.
Färgglad illustration med bland annat texten Rätt att vara och Svenska hörnans logotyp i regnbågensfärger.

Svenska Hörnan firar Helsingfors Pride

Pressmeddelande 24.6.2021 om program i samband med Helsingfors Pride.
  • «
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen