Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Person med Downs syndrom arbetar i ett kök.

Har inte alla rätt att få lön för sitt arbete?

159895350001.09.2020 kl. 12:45
Frågor om arbete med lön för personer med intellektuell funktionsnedsättning utmanar invanda tänkesätt. I vår blogg skriver Melanie Shametaj om det nya projektet Steget vidare.

Projektet Steget vidare – från arbetsverksamhet till arbete med lön startade under den annorlunda coronavåren. Nu är hösten här och dag- och arbetsverksamheterna har kunnat öppna igen. Det innebär att många återvänder till sina arbetsplatser. Men hurudana arbeten är det egentligen?

Det är inte en självklarhet att en person med intellektuell funktionsnedsättning får lön för sitt arbete. Endast ett fåtal är anställda och får lön. En del av dem, faktiskt rätt många, deltar i arbetsverksamhet som utförs på alldeles vanliga arbetsplatser, men utan anställningsskydd. Det heter utlokaliserad arbetsverksamhet eller stödd arbetsverksamhet.

Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan och vill verka på den öppna arbetsmarknaden.

Projektets övergripande mål är att fler personer med intellektuell funktionsnedsättning får möjlighet till lönearbete. Detta förverkligas på olika sätt. Dels genom att sprida kunskap om olika typer av stöd för anställning, dels genom att synliggöra att personer med intellektuell funktionsnedsättning kan och vill verka på den öppna arbetsmarknaden.

Att jobba med arbetsfrågor för målgruppen är inte som en rak linje som går från arbetssökning till anställning. Men målet är klart: Ett arbete som den arbetssökande trivs med och där hen upplever sig behövd och delaktig. Att hen ska få vara en självklar del av samhället, också på jobbet.

Samma rättskydd

En anställning ger ett rättsligt skydd som upprätthåller förtroendet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Gäller skyddet också personer med intellektuell funktionsnedsättning?

Självklart! Finland har ratificerat FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Artikel 27 är tydlig: ”konventionsstaterna ska vidta åtgärder för att förbjuda diskriminering på grund av funktionsnedsättning med avseende på alla frågor som gäller alla former av yrkesverksamhet, inklusive rekryteringsvillkor, anställning och sysselsättning, bibehållande av anställning, befordran samt en säker och hälsosam arbetsmiljö.”

Ändå fortsätter arbetsverksamheten på vanliga arbetsplatser. Man hänvisar bland annat till att det är tryggare om serviceproducenterna och kommunerna fortsätter att skapa och upprätthålla dessa arbeten. För vad händer annars med alla dem som inte är produktiva, snabba och effektiva? De som kanske bara klarar av att göra en liten del av en arbetsuppgift? Ska de bli utan det arbete de upplever som viktigt och meningsfullt?

De som gör ett produktivt arbete som arbetsgivare drar nytta av ska inte diskrimineras på grund av sin funktionsnedsättning och därför nekas anställning.

Nej, självklart inte. För dem behövs fortfarande sysselsättning i form av dag- och arbetsverksamhet. Men de som gör ett produktivt arbete som arbetsgivare drar nytta av ska inte diskrimineras på grund av sin funktionsnedsättning och därför nekas anställning.

Flera personer med intellektuell funktionsnedsättning arbetar i förhållanden som uppfyller kännetecknen för arbete. När ställs kravet på anställning? Efter en skälig inlärningsperiod, efter fem år eller aldrig?

Dagens system upplevs orättvist

Vad säger då de personer som själva berörs av systemet? Som varje dag går till sin arbetsplats och gör ett arbete som behöver bli gjort? Steg för Stegs medlemmar visar ett stort intresse för arbetsfrågor.  ”Orättvist” säger många om systemet. ”Vi vill ha lön för det arbete vi gör!”

Många saker kan ändå vara svåra att förstå, det gäller till exempel frågor om skatter och pension. ”Tänk om man förlorar pensionen?” undrar somliga och ”Blir det något kvar i handen om man är tvungen att betala mycket skatt?” funderar andra.

Det är tydligt att det behövs information. Det är viktigt att den ges så att den är förståelig, att den är verklighetsbaserad och så att den inte skapar rädsla för anställning. Vi betalar alla skatt, även på pension eller arbetsmarknadsstöd, är ett förtydligande som många behöver höra.

Projektet Steget vidare kommer att väcka frågor och utmana invanda tankesätt. Vi behöver ställa oss frågan: Hur förhåller jag mig till detta?

Att projektet är aktuellt och viktigt är klart, men ännu tydligare är att personer med intellektuell funktionsnedsättning behöver få sin röst hörd och sina rättigheter synliggjorda också när det gäller arbete.

Text: Melanie Shametaj, projektledare för Steget vidare
Foto: iStock

Läs texten på lätt svenska

Läs mera om:

  • arbete med lön
  • arbets- och dagverksamhet
  • projektet Steget vidare

 

Porträtt på Erika Backman och citatet

Önskan om att tas på allvar

Professionella måste våga och komma ihåg att fråga vad personen själv drömmer om och inte placera dem i färdiga fack på grund av deras funktionsnedsättning, skriver Erika Backman i vår blogg.
Porträtt på Vanessa Westerlund och citatet Personlig assistans är en oerhört viktig tjänst eftersom den möjliggör med självständigt liv.

Tredje gången gillt för funktionshinderlagen?

Vanessa Westerlund skriver i vår blogg om den pågående reformen av funktionshinderlagstiftningen som man hoppas att nu – äntligen – skulle ros i land, och om de frågor som hittills varit svåra att komma överens om.
Porträtt på Kassandra Nygård med stora röda glasögon.

Om att möta rädslor och ringa in drömmar

Susanne Tuure skriver i vår blogg om Kassandra som deltar i FDUV:s flyttförberedelse. Med Kassandras tillåtelse publicerar vi också hennes novell Rädslan och jag.
Man med Downs syndrom pratar initierat med någon någon annan person i folkvimlet.

”Jag vill att samhället ser oss med Downs syndrom som en resurs, att vi också passar in”

Det är bra att det finns sådana som tror på oss, att vi kan utvecklas, vara självständiga och delaktiga. Det skriver Steg för Stegs erfarenhetstalare Jonas Jansson i vår blogg inför Världsdagen för Downs syndrom.
Porträtt på Betty Marschan och citatet Att skriva lättläst är som att koka en buljon tills den reducerats till fond.

När lättläst blir klarsynt

En lättläst text är allt annat än enkel. En lättläst text är som bäst genialiskt redig. Den fångar essensen i vad som ska förmedlas och förtydligar budskapet. Men en lättläst text är också skoningslös: det går aldrig att gömma sig bakom floskler. Läs Betty Marschans bloggtext om att skriva lättläst.
Portärtt på Simo Klem och Melanie Shametaj samt citatet Samhall kan öppna dörrar som som annars skulle vara stängda på grund av begränsande attityder.

Erbjuder Samhall verkliga möjligheter för personer med intellektuell funktionsnedsättning att få jobb?

Melanie Shametaj och Simo Klem skriver i vår blogg om förslaget att skapa en finländsk Samhall-modell för att ge personer med funktionsnedsättning arbete.
Kvinna med ryggen vänd mot en grupp människor vid ett bord.

Jag tänker aldrig gå med i en föräldragrupp!

Henrika Mercadante skriver i vår blogg om hur hon förvandlats från gruppskeptiker till gruppentusiast tack vare grupper där alla tillåts vara olika, men olika tillsammans.
Flicka tittar trumpet in i kameran.

Sinneskänsliga barn utmanar oss att tänka om

Har du mött barnet som helst går barfota, som vägrar yllehalare eller inte tål att få håret borstat? Ett barn som tar in sinnesintryck mycket starkt. Pedagogiska handledaren Nina Rosenblad skriver i vår blogg om sinneskänsliga barn.
Två galda personer håller armen om varandra i somrig miljö.

Äntligen läger!

Lägerkoordinator Pamela Abbors skriver i vår blogg om våra läger och vad de innebär för deltagarna, de anhöriga och lägerledarna – och ett nytt lägerkoncept: dagläger.
Porträtt på Lisbeth Hemgård och citatet Nu har vi möjlighet att stärka vårt kunnande om vi lyckas samarbeta och fördela resurserna rätt.

Vad är specialkunnande inom omsorgen och hur ska det tryggas?

Utmaningen med vårdreformen är inte vem som har ansvar för bastjänsterna. Utmaningen är hur man lyckas samarbeta och planera tillsammans för att trygga expertisen. Det skriver verksamhetsledare Lisbeth Hemgård i vår blogg.
Porträtt på Frank Lundgren och Melanie Shametaj och texten: Lön är en jämlikhetsfråga, inte ett trevligt tillägg.

Trivsel på jobbet ersätter inte lön för arbetet

Lön är en jämlikhetsfråga, inte ett trevligt tillägg, skriver Melanie Shametaj och Frank Lundgren i vår blogg. De kommenterar rapporteringen kring årets temavecka för personer med intellektuell funktionsnedsättning och rätten till arbete.
Porträtt på en glad Jonne Tallberg.

”Se oss som vi är”

Efter nio år i ledningen för Steg för Steg är det dags för Jonne Tallberg att ge över ordförandeklubban till nya krafter. I vår blogg skriver han om sin tid som ordförande.
Malin Sandström med bokhylla i bakgrunden.

Lärdomar från ett annorlunda år

Lärums verksamhet har påverkats av coronapandemin, men nya utmaningar kan också innebära nya möjligheter. Många personer behöver stöd i inlärningen för att tillägna sig den kunskap de behöver för att leva ett gott liv, oberoende av om det är pandemi eller inte, skriver Malin Sandström i vår blogg.
Fyra personer vid en talarstol.

Glädjebudskapet om det lätta språket spreds över nätet

Det blev inte som planerat, men det blev bra ändå. LL-Centers seminarium visade att det är luft under vingarna för lätt språk just nu, skriver Maria Österlund i vår blogg.
Porträtt på Frank Lundgren

Den kognitiva förmågans privilegium

Frank Lundgren spinner i vår blogg vidare på Fredrik Soncks essä i Hbl.
Skärmdump av en nyhet om coronablinkern med lättläst text och symboler som stöd.

Nyheter för dem som behöver mer än text för att förstå

Om man inte förstår nyheter och vad som händer omkring en är det svårt att påverka sitt liv och vara delaktig i samhället. Därför behövs nyheter med symbolstöd, skriver Veronica Andersson i vår blogg.
Tobias Ståhlberg vid sin dator med annorlunda joystick.

Våga kommunicera!

Under den här veckan uppmärksammas de cirka 65 000 finländare som har tal- eller kommunikationssvårigheter. En av dem är Tobias Ståhlberg. Annika Martin skriver i vår blogg om vikten av att våga kommunicera också med dem som gör sig förstådda på ett annorlunda sätt.
Unga elever tittar på postitlappar på en väg tillsammans med lärare.

Om att göra det omöjliga möjligt

Den 5 oktober är internationella dagen för lärare och vi har bett specialklassläraren Jenni Lindström skriva till vår blogg om skolvardagen i en specialklass på högstadiet.
Porträtt på Melanie Shametaj.

Har vi en ängslighetskultur inom omsorgen?

Vårt eget förhållningssätt till arbete med lön syns i hur vi stöder personer med intellektuell funktionsnedsättning att hitta ett lönearbete. I vår blogg undrar Melanie Shametaj om utvecklingen hämmas av en ängslighetskultur inom omsorgen.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen