Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Ung kvinna med Downs syndom vid dator får handledning av vuxen.

Grundskolan avklarad – vad näst?

158030112029.01.2020 kl. 14:32
När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.

”Vad händer efter grundskolan?”

”Vilka är alternativen?”

”Vad är det för skillnad på TELMA, VALMA och yrkesinriktade studier?”

”Har vi kommit ihåg allt?”

”När kommer beslutet?”

Just nu funderar många familjer och ungdomar över den här typen av frågor. Det kan vara en stor omställning när grundskolan tar slut och andra stadiet väntar. Det är en process som är bra att inleda i god tid. När och hur, beror på den ungas kognitiva förmåga och behov av förberedelser inför förändringar.

Den viktiga förberedelsen

I Svenskfinland ansvarar samkommunen Optima för specialyrkesutbildningen, alltså yrkesinriktad utbildning med krävande särskilt stöd (SP). Här arbetar en yrkeskunnig personal helhjärtat med de studerandes bästa i fokus. Av erfarenhet vet vi hur viktigt det är att satsa på en lyckad överföring från grundskolan till andra stadiet, det arbetet ligger som grund inför studierna. En god start tryggas bland annat genom samtal, intervjuer och besöksdagar.

Genom samarbete mellan vårdnadshavare, grundskolans personal och personal på Optima kan vi tillsammans hitta den studieinriktning och utbildning som passar bäst för respektive studerande.

Vi rekommenderar att ni – vårdnadshavare eller till exempel speciallärare ­– modigt tar kontakt och bokar in en besöksdag. Det är bra att bekanta sig med de olika utbildningarna och enheterna. Under besöksdagen får den unga följa med undervisningen samt träffa studerande och personal. Den unga kan antingen komma på besök med sin lärare eller sina föräldrar.

I början av studierna lägger vi tillsammans upp mål och innehåll i en personlig utvecklingsplan (PUK) och en personlig studieplan (PSP).

Flera alternativ på andra stadiet

Vilka är då alternativen efter grundskolan för dem som behöver extra stöd? Optima erbjuder ungdomar med funktionsnedsättning följande utbildningsmöjligheter:

1. Yrkesinriktad utbildning

Den yrkesinriktade utbildningen inom Optimas krävande särskilt stöd (SP) är för ungdomar som behöver smågruppsundervisning, speciallärare eller skolgångsbiträden. Den passar även unga som behöver undervisning med individuella mål och individuell undervisning. Inom den yrkesinriktade utbildningen kan man också få tillgång till utökad elevvård och boendeträning.

Man kan välja mellan olika inriktningar, som erbjuds på olika orter. Man kan studera till:

  • Merkonom SP i Nykarleby
  • Artesan SP i Nykarleby
  • Fastighetsskötare SP i Nykarleby och Vasa
  • Fordonsmekaniker SP i Jakobstad
  • Kock SP i Nykarleby
  • Lokalvårdare SP i Jakobstad

2. Förberedande utbildning för grundläggande yrkesutbildning - VALMA

VALMA är till för unga som vill stärka studiefärdigheterna samt behöver särskilt stöd och individuell handledning för att hitta rätt bransch för fortsatta studier. Under utbildningen bekantar sig den unga med olika branscher inom den grundläggande yrkesutbildningen och olika arbetsplatser med syfte att senare få en yrkesinriktad utbildning.

VALMA SP finns i Jakobstad och från hösten 2020 även i Helsingfors.

För dem som inte kan nå upp till yrkeskraven för yrkesexamen eller VALMA, finns möjlighet att söka till handledande utbildning inom TELMA.

3. Utbildning som förbereder för arbete och ett självständigt liv - TELMA

TELMA är till för unga som behöver träna på färdigheter som man behöver i vuxenlivet och i arbetet. Här förbereds de unga att klara sitt vuxenliv så självständigt som möjligt genom att träna på kommunikation, sociala färdigheter, samhällsfärdigheter och arbetslivsfärdigheter. Mål, innehåll, undervisningsmetoder och material görs upp enligt de ungas individuella behov och förutsättningar. Det innebär att studiestigen ser olika ut för varje TELMA-studerande. Allt de gör, gör de utgående från sina egna resurser. Målet är personlig mognad, sund självkänsla och en positiv attityd till livet.

Studietiden vid TELMA är 1–3 år och omfattar 60 kompetenspoäng. TELMA-enheter finns i Borgå, Helsingfors, Pargas, Vasa, Jakobstad och Nykarleby.

Ansök om studieplats

Utbildning efter avslutad grundskola hör inte till subjektiva rättigheter, vilket betyder att den unga och familjen separat måste ansöka om studieplats. Med tanke på ansökan är det bra att notera följande:

  • I år är ansökningstiden till krävande särskilt stöd 11.3–1.4.2020. Ansökan görs elektroniskt via www.studieinfo.fi.
  • Till ansökan ska ni bifoga: B-utlåtande från läkare, IP (individuell plan för undervisningen), utlåtande från speciallärare och senaste betyg. Bilagorna kan ni sända per post till: Optima, Åminnevägen 2A, 66900 Nykarleby.
  • Beslut om beviljad studieplats får ni i medlet av juni. Har den unga blivit beviljad en studieplats ska ni bekräfta att ni tar emot platsen inom två veckor, enligt de anvisningar som bifogas beslutet.
  • Angående stödtjänster som morgonvård, eftermiddagsvård, vård under lovtider eller färdtjänst för studieresor är det bra att vara i kontakt med hemkommunens socialarbetare. Det är hemkommunen som beviljar och ordnar de stödtjänster som behövs.

Förhoppningsvis svarade jag på några av dina frågor eller bekräftade det du redan kände till från tidigare om olika studiemöjligheter efter grundskolan. Du kan alltid ta kontakt med mig eller min kollega Kristina. Tillsammans funderar vi sedan över de möjligheter som finns inom Optima!

We learn for life – vi lär oss för livet!

Petra Kaske, teamledare på Optima (TELAM)

Foto: iStock

Gå till information om Optimas TELAM-utbildning riktad till studeranden. Här finns även information med bildstöd, en samtalskarta och en checklist inför ansökning till TELMA.

      

Ta gärna kontakt om du har frågor!
 

  • Yrkesinriktad utbildning och VALMA:
    Teamledare Kristina Kullas-Norrgård, 044 7215 616, kristina.kullas-norrgard@optimaedu.fi
     
  • TELMA:
    Teamledare Petra Kaske, 044 7215 353, petra.kaske@optimaedu.fi

 

     

 

Kvinna med funktionsnedsättning lever sig in i teaterövning tillsammans med ledare.

Pirr i magen i väntan på årets höjdpunkt

Ett läger är mer än ett läger, och lägerbroschyren är mer än en broschyr. Lägerkoordinator Filippa Sveholm skriver i bloggen om hur stor betydelse FDUV:s sommarläger har för deltagarna.
Porträtt på Mark Levengood och pärmbilder av muminböcker.

Lättlästa muminböcker med Mark Levengood som uppläsare

Pressinfo 21.1.2020.
Vuxen hjälper elev jobba på en pekplatta i skolmiljö.

Blogg: Inne eller ute? Frågan om specialklasser väcker diskussion

Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård tar del i diskussionen om inkludering av barn med särskilda behov i vanlig klass. Är inkludering bra eller dåligt?
Mänsklig robot.

Robotar kan göra oss mindre ensamma

Det finns många farhågor gällande robotik, men fördelarna är fler. Inom omsorgen kommer robotar att bli betydligt vanligare och det kan minska på ensamheten bland äldre och personer med funktionsnedsättning. Det anser i varje fall Cristina Andersson.
Personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga i olika ålder.

Hjälp oss utveckla stödet till familjer – svara på enkät!

Det finns en enkät riktad till anhöriga till personer med funktionsnedsättning, och en enkät riktad till professionella.
Man med funktionsnedsättning med keps på huvudet och olika blommor bakom örat.

Ansökan till sommarens läger har öppnat!

Ansök om lägerplats senast 29.2. Du som vill jobba på våra läger, skicka in din jobbansökan senast 15.2.
Porträtt på Mark Levengood och pärmarna av tre lättlästa muminböcker.

Mark Levengood om Mumin, lättläst och ensamhet

Mark Levengood har läst in lättlästa muminböcker. Fredrika Nyqvist fick en pratstund med Sveriges mest kända finlandssvensk, för många ”muminspråket” personifierad.
Två kvinnor lyssnar koncentrerat.

Ensamhet som förenar

Att ha ett barn med funktionsnedsättning kan få dig att känna dig ensam, att känna ett visst utanförskap. Men du kan också hitta ett sammanhang och en gemenskap som ger dig kraft.
Flera tidningspärmar och stjärnor samt texten GP i julgåva.

Stöd mänskliga rättigheter – ge FDUV:s tidning i gåva

Tidningen Gemenskap & påverkan är både en immateriell och en materiell julgåva.
Person i rullstol håller annan persons hand.

Blogg: Styrka som inte mäts i muskler

Vi alla behöver hjälp och stöd av andra, men vem vågar be om hjälp? Sofia Jernström skriver i vår blogg om rätten till bra stöd och det värdefulla i att ta emot stöd av andra.
Mikrofon i radiostudio.

Svenska Yles nyheter på lätt svenska börjar i dag

Från och med måndagen den 2 december sänder Yle Vega nyheter på lätt svenska varje vardag kl. 11.30. Det här är något vårt LL-Center aktivt har jobbat för.
Två personer med funktionsnedsättning med ryggen mot varandra tittar bestämt mot betraktaren. Text Rätt till bra service och stöd.

Temavecka betonar vikten av bra och rätt stöd till personer med intellektuell funktionsnedsättning

Pressmeddelande 25.11.2019
Man sitter ensam vid ett bord intill ett fönster.

Ensamheten är värst

Upp till 400 000 finländare uppger att de känner sig ensamma, många av dem har en funktionsnedsättning. Roland Grankulla talar öppet om sin ensamhet, om sin längtan efter en riktig vän och en livskamrat.
Handskriven text i bakgrunden, i förgrunden skolfoto på flicka.

Bara få va mig själv

Vi har fått lov att publicera 11-åriga Malous text för att uppmärksamma Barnkonventionens dag och kampanjen för barns rätt att vara sig själva.
Ett barn gapskrattar.

Blogg: Får man skratta?

Får man skratta åt den som är annorlunda, frågar vår informatör Matilda Hemnell i vår blogg.
Fotografi på Sami Virta och citatet

Erfarenhetsexperten Sami Virta är Årets klargörare

Diskrimineringsombudsman Kirsi Pimiä utsåg årets pristagare. Det är första gången utmärkelsen går till en representant för målgrupperna för lätt språk.
Fotografi på Susanne Tuure och citatet Rättigheter för personer med funktionsnedsättning handlar ofta om rätten till service på det egna modersmålet.

Blogg: Är jag svensk eller finne – spelar det någon roll?

Tankar om att vara finlandssvensk ur ett privat och yrkesmässigt perspektiv. Det skriver Susanne Tuure om i vår blogg Svenska dagen till ära.
FDUV:s logotyp.

FDUV:s hälsning till minister Kiuru: bevara specialkunskapen, utveckla tjänsterna – också på svenska

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård framförde i dag FDUV:s hälsning på minister Kiurus träff kring vårdreformen.
Två kvinnor som samtalar och logotypen

Blogg: Ensam är inte stark

Den 17 oktober firas den internationella dagen för kamratstöd. Men vad är kamratstöd egentligen? Henrika Mercadante skriver i vår blogg om det något missvisande ordet kamratstöd och vikten av att ha kontakt med andra i en liknande situation.
  • «
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen