Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Ung kvinna med Downs syndom vid dator får handledning av vuxen.

Grundskolan avklarad – vad näst?

158030112029.01.2020 kl. 14:32
När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.

”Vad händer efter grundskolan?”

”Vilka är alternativen?”

”Vad är det för skillnad på TELMA, VALMA och yrkesinriktade studier?”

”Har vi kommit ihåg allt?”

”När kommer beslutet?”

Just nu funderar många familjer och ungdomar över den här typen av frågor. Det kan vara en stor omställning när grundskolan tar slut och andra stadiet väntar. Det är en process som är bra att inleda i god tid. När och hur, beror på den ungas kognitiva förmåga och behov av förberedelser inför förändringar.

Den viktiga förberedelsen

I Svenskfinland ansvarar samkommunen Optima för specialyrkesutbildningen, alltså yrkesinriktad utbildning med krävande särskilt stöd (SP). Här arbetar en yrkeskunnig personal helhjärtat med de studerandes bästa i fokus. Av erfarenhet vet vi hur viktigt det är att satsa på en lyckad överföring från grundskolan till andra stadiet, det arbetet ligger som grund inför studierna. En god start tryggas bland annat genom samtal, intervjuer och besöksdagar.

Genom samarbete mellan vårdnadshavare, grundskolans personal och personal på Optima kan vi tillsammans hitta den studieinriktning och utbildning som passar bäst för respektive studerande.

Vi rekommenderar att ni – vårdnadshavare eller till exempel speciallärare ­– modigt tar kontakt och bokar in en besöksdag. Det är bra att bekanta sig med de olika utbildningarna och enheterna. Under besöksdagen får den unga följa med undervisningen samt träffa studerande och personal. Den unga kan antingen komma på besök med sin lärare eller sina föräldrar.

I början av studierna lägger vi tillsammans upp mål och innehåll i en personlig utvecklingsplan (PUK) och en personlig studieplan (PSP).

Flera alternativ på andra stadiet

Vilka är då alternativen efter grundskolan för dem som behöver extra stöd? Optima erbjuder ungdomar med funktionsnedsättning följande utbildningsmöjligheter:

1. Yrkesinriktad utbildning

Den yrkesinriktade utbildningen inom Optimas krävande särskilt stöd (SP) är för ungdomar som behöver smågruppsundervisning, speciallärare eller skolgångsbiträden. Den passar även unga som behöver undervisning med individuella mål och individuell undervisning. Inom den yrkesinriktade utbildningen kan man också få tillgång till utökad elevvård och boendeträning.

Man kan välja mellan olika inriktningar, som erbjuds på olika orter. Man kan studera till:

  • Merkonom SP i Nykarleby
  • Artesan SP i Nykarleby
  • Fastighetsskötare SP i Nykarleby och Vasa
  • Fordonsmekaniker SP i Jakobstad
  • Kock SP i Nykarleby
  • Lokalvårdare SP i Jakobstad

2. Förberedande utbildning för grundläggande yrkesutbildning - VALMA

VALMA är till för unga som vill stärka studiefärdigheterna samt behöver särskilt stöd och individuell handledning för att hitta rätt bransch för fortsatta studier. Under utbildningen bekantar sig den unga med olika branscher inom den grundläggande yrkesutbildningen och olika arbetsplatser med syfte att senare få en yrkesinriktad utbildning.

VALMA SP finns i Jakobstad och från hösten 2020 även i Helsingfors.

För dem som inte kan nå upp till yrkeskraven för yrkesexamen eller VALMA, finns möjlighet att söka till handledande utbildning inom TELMA.

3. Utbildning som förbereder för arbete och ett självständigt liv - TELMA

TELMA är till för unga som behöver träna på färdigheter som man behöver i vuxenlivet och i arbetet. Här förbereds de unga att klara sitt vuxenliv så självständigt som möjligt genom att träna på kommunikation, sociala färdigheter, samhällsfärdigheter och arbetslivsfärdigheter. Mål, innehåll, undervisningsmetoder och material görs upp enligt de ungas individuella behov och förutsättningar. Det innebär att studiestigen ser olika ut för varje TELMA-studerande. Allt de gör, gör de utgående från sina egna resurser. Målet är personlig mognad, sund självkänsla och en positiv attityd till livet.

Studietiden vid TELMA är 1–3 år och omfattar 60 kompetenspoäng. TELMA-enheter finns i Borgå, Helsingfors, Pargas, Vasa, Jakobstad och Nykarleby.

Ansök om studieplats

Utbildning efter avslutad grundskola hör inte till subjektiva rättigheter, vilket betyder att den unga och familjen separat måste ansöka om studieplats. Med tanke på ansökan är det bra att notera följande:

  • I år är ansökningstiden till krävande särskilt stöd 11.3–1.4.2020. Ansökan görs elektroniskt via www.studieinfo.fi.
  • Till ansökan ska ni bifoga: B-utlåtande från läkare, IP (individuell plan för undervisningen), utlåtande från speciallärare och senaste betyg. Bilagorna kan ni sända per post till: Optima, Åminnevägen 2A, 66900 Nykarleby.
  • Beslut om beviljad studieplats får ni i medlet av juni. Har den unga blivit beviljad en studieplats ska ni bekräfta att ni tar emot platsen inom två veckor, enligt de anvisningar som bifogas beslutet.
  • Angående stödtjänster som morgonvård, eftermiddagsvård, vård under lovtider eller färdtjänst för studieresor är det bra att vara i kontakt med hemkommunens socialarbetare. Det är hemkommunen som beviljar och ordnar de stödtjänster som behövs.

Förhoppningsvis svarade jag på några av dina frågor eller bekräftade det du redan kände till från tidigare om olika studiemöjligheter efter grundskolan. Du kan alltid ta kontakt med mig eller min kollega Kristina. Tillsammans funderar vi sedan över de möjligheter som finns inom Optima!

We learn for life – vi lär oss för livet!

Petra Kaske, teamledare på Optima (TELAM)

Foto: iStock

Gå till information om Optimas TELAM-utbildning riktad till studeranden. Här finns även information med bildstöd, en samtalskarta och en checklist inför ansökning till TELMA.

      

Ta gärna kontakt om du har frågor!
 

  • Yrkesinriktad utbildning och VALMA:
    Teamledare Kristina Kullas-Norrgård, 044 7215 616, kristina.kullas-norrgard@optimaedu.fi
     
  • TELMA:
    Teamledare Petra Kaske, 044 7215 353, petra.kaske@optimaedu.fi

 

     

 

Pojke kramar om sin lillabror.

I skuggan och ljuset av ett syskon

Den 10 april firas internationella syskondagen och då vill vi särskilt lyfta fram dem som är syskon till barn med funktionsnedsättning. Syskonens behov av stöd är något vi inom FDUV allt mera har fokus på. Läs Annika Martins bloggtext om detta.
Johanna Rutenberg sitter bland böcker och läser i en bok.

Läs tillsammans – om corona, men också om helt andra saker!

Kriser understryker behovet av information som är lätt att förstå. I vår blogg skriver Johanna Rutenberg, teamledare på LL-Center, om vikten av att läsa högt och diskutera tillsammans. Hon tipsar också om var du kan hitta lättläst material om corona, men även annat.
Flicka med prinsesskrona ser trött och uppgiven ut.

När fest ofta är pest

I dag uppmärksammas världsautismdagen. Autism kan komma till uttryck på olika sätt hos olika människor, men för många är sociala tillställningar och situationer som skiljer sig från den förutsägbara vardagen svåra. I vår blogg skriver en mamma hur hennes dotters utmaningar kommer till uttryck vid fester.
Lisbeth Hemgård.

Vem har rätt till intensivvård?

Man kan inte nekas intensivvård på grund av funktionsnedsättning, påminner Lisbeth Hemgård i vår blogg.
Lisbeth Hemgård.

Blogg: Bristfällig information väcker oro inför förändringar

Kommunerna vill erbjuda bastjänster till personer med intellektuell funktionsnedsättning. FDUV välkomnar utvecklingen, men förändringarna väcker oro bland målgruppen och deras anhöriga. God kommunikation är nu a och o.
Flicka i rullstol i ett ömt ögonblick tillsammans med syster.

Fokus på det sällsynta

Sällsynta diagnoser är inget ovanligt. Kunskapen om dem är däremot sällsynt. Det är inte heller ovanligt att personer som har eller är anhörig till någon som har en sällsynt diagnos känner sig ensamma. Därför behövs nätverk. Camilla Forsell skriver i vår blogg om hur vi stöder dessa familjer.
Närbild på ett möblemang för dockhus.

Blogg: Att bygga sitt drömhem

”Målet är inte bara slutprodukten – en film – utan hela arbetsprocessen ska väcka tankar och funderingar kring hur man vill bo och leva i ett eget hem.” Nina Normann beskriver i ord och bild sitt kreativa arbetssätt bland unga som behöver stöd i vardagen och som ska flytta till ett eget hem.
Kvinna med funktionsnedsättning lever sig in i teaterövning tillsammans med ledare.

Pirr i magen i väntan på årets höjdpunkt

Ett läger är mer än ett läger, och lägerbroschyren är mer än en broschyr. Lägerkoordinator Filippa Sveholm skriver i bloggen om hur stor betydelse FDUV:s sommarläger har för deltagarna.
Vuxen hjälper elev jobba på en pekplatta i skolmiljö.

Blogg: Inne eller ute? Frågan om specialklasser väcker diskussion

Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård tar del i diskussionen om inkludering av barn med särskilda behov i vanlig klass. Är inkludering bra eller dåligt?
Person i rullstol håller annan persons hand.

Blogg: Styrka som inte mäts i muskler

Vi alla behöver hjälp och stöd av andra, men vem vågar be om hjälp? Sofia Jernström skriver i vår blogg om rätten till bra stöd och det värdefulla i att ta emot stöd av andra.
Handskriven text i bakgrunden, i förgrunden skolfoto på flicka.

Bara få va mig själv

Vi har fått lov att publicera 11-åriga Malous text för att uppmärksamma Barnkonventionens dag och kampanjen för barns rätt att vara sig själva.
Ett barn gapskrattar.

Blogg: Får man skratta?

Får man skratta åt den som är annorlunda, frågar vår informatör Matilda Hemnell i vår blogg.
Fotografi på Susanne Tuure och citatet Rättigheter för personer med funktionsnedsättning handlar ofta om rätten till service på det egna modersmålet.

Blogg: Är jag svensk eller finne – spelar det någon roll?

Tankar om att vara finlandssvensk ur ett privat och yrkesmässigt perspektiv. Det skriver Susanne Tuure om i vår blogg Svenska dagen till ära.
Två kvinnor som samtalar och logotypen

Blogg: Ensam är inte stark

Den 17 oktober firas den internationella dagen för kamratstöd. Men vad är kamratstöd egentligen? Henrika Mercadante skriver i vår blogg om det något missvisande ordet kamratstöd och vikten av att ha kontakt med andra i en liknande situation.
Man står på huk med huva på huvudet och händerna för öronen.

Blogg: Lågaffektivt bemötande minskar problembeteende

Personer med oberäkneligt beteende. Barn och vuxna som beter sig aggressivt eller inte lyder. Vad beror deras beteende på och hur ska man hantera det? Lågaffektivt bemötande är en metod som innebär ett annorlunda sätt att förhålla sig till problemskapande beteende och därmed också nya lösningar. Annika Martin skriver i vår blogg om metoden.
Flicka läser lättlästa mumikboken Kometen kommer.

Blogg: Läs en timme, kanske något lättläst!

Vi finländare läser allt mindre och läskunnigheten bland ungdomar har rasat. För dem som har svårigheter med läsningen kan lättläst vara ett alternativ, tipsar Maria Österlund inför Read Hour.
HFlera händer i ring på varandra.

Blogg: Alla med från start

Utan stödmaterial är risken att halka utanför gruppen mycket större, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk handledare på Lärum. Inför hösten ger hon tips på hur vi kan se till att alla får vara med och känna sig delaktiga i skolan.
Unga zambier med intellektuell funktionsnedsättning med diplom i handen efter avlutad praktik tillsammans med föräldrar och handledare.

Blogg: En praktikplats ger självförtroende

Den här veckan har vi besök från Zanzibar, där FDUV stöder ett projekt med målet att ge unga personer med intellektuell funktionsnedsättning yrkesutbildning. Läs Elina Sagne-Ollikainens blogginlägg.
Linda Rex med citatet Folkrättaren i mig vill så fort som möjligt sen en lag som följer FN:s funktionshinderkonvention

Blogg: Ingenting om oss utan oss

Det har varit en ära att få jobba för de här frågorna, med och för det här fina gänget, skriver Linda Rex i vår blogg. Hon summerar sitt år som sakkunnig inom intressepolitiskt arbete på FDUV.
  • «
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen