Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
En mobiltelefon, en dator och ett block samt texten Lättläst med frågetecken

Blogg: Tips för lättläst webb

155797560016.05.2019 kl. 06:00
Internationella tillgänglighetsdagen till ära ger Johanna Rutenberg vid vårt LL-Center tips på hur man gör en webbplats lättläst.

I dag firas den internationella tillgänglighetsdagen, Global Accessibility Awareness Day (GAAD). Idén med dagen är att göra folk medvetna om hur viktigt det är med digital tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar.

På den senaste tiden har det varit mycket tal om det här i Finland och andra EU-länder på grund av EU:s direktiv för webbtillgänglighet. Direktivet innebär att alla myndigheter och en del organisationer från och med hösten 2020 måste ha tillgängliga webbplatser. För nya webbplatser gäller en ännu snabbare tidtabell. De ska vara tillgängliga redan i september 2019.

Allt jobb man gjort för att göra sina webbsidor tekniskt tillgängliga är bortkastat om de som ska använda sidorna inte förstår vad där står, eller inte hittar den information de behöver.

Många myndigheter börjar vara medvetna om det här och det är bra. Men en sak som oroar oss på FDUV:s LL-Center är att man ofta bara talar om och tänker på teknisk tillgänglighet. Det är klart att det är viktigt att tekniken är tillgänglig; att personer som använder olika hjälpmedel kommer åt att använda webbplatserna.

Men det är lika viktigt att själva innehållet är tillgängligt. Allt jobb man har gjort för att göra sina webbsidor tekniskt tillgängliga är bortkastat om de som ska använda sidorna inte förstår vad där står, eller inte hittar den information de behöver.

Klarspråk eller lättläst?

Allt flera tjänster finns bara i digital form. EU:s tillgänglighetsdirektiv ska se till att alla har lika möjligheter att använda de här tjänsterna. Men för många kan ett alltför svårt språk bli ett hinder som gör att de inte klarar av att sköta sina ärenden självständigt på webben.

Enligt förvaltningslagen ska myndigheterna i Finland använda ett klart och begripligt språk. Då talar man om klarspråk.

Men det finns många människor som behöver information i ännu lättare form. Då talar man om lättläst eller lätt språk. Lätt språk kan man behöva till exempel om man har en intellektuell funktionsnedsättning, afasi eller minnesproblem, eller om man är ny i landet och inte ännu kan språket.

På LL-Center anser vi att alla som erbjuder sådana tjänster som gäller hela befolkningen ska ha information på lätt språk på webben. Det gäller myndigheter, men också till exempel banker, telefonbolag och försäkringsbolag.

Vi är glada över att Regionförvaltningsverket också betonar att det är viktigt med lättläst. Regionförvaltningsverket ansvarar för att direktivet följs i Finland. Särskilt det centrala innehållet som rör de grundläggande rättigheterna bör finnas som lättläst. Grundläggande rättigheter är exempelvis rätt till socialskydd och rättsskydd.

Tips för lättläst på webben

Här är exempel på sådant man kan tänka på när man vill göra sin information på webben mera lättläst och tillgänglig. Många av tipsen gäller både klarspråk och lätt svenska.

Använd ett enkelt språk

  • Skriv inte för långa och invecklade meningar.
  • Använd rak ordföljd.
  • Använd inte svåra ord, eller förklara dem om de inte går att undvika.
  • Använd gärna exempel för att konkretisera.
  • Använd inte bildliga uttryck. De kan lätt missförstås.
  • Ta inte förhandskunskap för given. Ibland måste man förklara bakgrunden.
     

Använd en tydlig och logisk struktur

  • Skriv inte för långt. En lång text kan kännas omöjlig att ens börja läsa om man har svårt med läsningen. Skriv bara det viktigaste.
  • Skriv beskrivande rubriker och mellanrubriker. 
  • Undvik långa stycken. Tänk på att styckena lätt blir väldigt långa för dem som använder webbplatsen via mobilen.
  • Använd gärna listor.
  • Justera texten till vänstermarginal. Då är texten lättare att läsa.
  • Använd inte bara versaler.
  • Använd inte länkar i onödan, de kan göra att läsaren tappar bort sig. Då du använder länkar, se till att det syns tydligt att det är en länk och vart den leder.
     

Använd visuella element som stöder innehållet

  • Använd gärna bilder. Men tänk på att bilden ska vara informativ och stöda texten. En symbolisk eller otydlig bild kan förvirra.
  • Håll sidans layout enkel och tydlig.
  • Undvik bildspel och typografiska ”finesser”.
  • Använd helst svart text på vit bakgrund. Undvik svaga kontraster.
  • En video kan vara ett bra sätt att förmedla informationen. Tänk då på att språket i den också ska vara lätt att förstå, att talet inte ska vara för snabbt, att det inte ska finnas för mycket information och att bilderna ska stöda det som sägs.


Om du vill läsa mera om att skriva lättläst kan du ladda ner vår handbok ”Så här skriver du lättläst”:

Ladda ner Så här skriver du lättläst (pdf)

LL-Center ordnar också kurser i att skriva lättläst.

Läs mera om LL-Centers kurser

Läs mera om Global Accessibility Awareness Day (GAAD)

Johanna Rutenberg, sakkunnig inom lättläst, LL-Center vid FDUV
Foto: Pixabay

PS. Den här texten är inte på lätt svenska, eftersom den inte är riktad till dem som behöver lättläst information, utan till dem som ska producera information på lätt svenska. Däremot har jag strävat till klarspråk. Exempel på lättlästa texter hittar du på FDUV:s lättlästa sidor.

 

EU:s blåa flagga med gula stjärnor i ring

Blogg: EU-valet angår dig – rösta!

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uppmanar alla att rösta för ett funktionsrätt EU.
Skärmdump från film. Man med downs syndrom sitter framför en bokhylla. Text: Jag städar nog själv, men vill bestämma när jag städar

Blogg: Vad gör ett hem till ett hem?

Vad kännetecknar ett bra boende för personer med funktionsnedsättning? Nina Normann öppnar upp vad de nya kvalitetskriterierna för boende riktigt handlar om. Hör också Anja, Jonas och Niclas berätta om sin vardag med utgångspunkt i kvalitetskriterierna.
Flickor som nyfiket skramlar på ett påskägg

Blogg: Hurra för hittesyskon!

I dag på internationella syskondagen skriver Henrika Mercadante om hur vi kan hjälpas åt i vardagen och på köpet få något ovärderligt – hittesyskon.
Riksdagsvalets valdag och förhandsröstning beskrivs med symbolstöd

Blogg: Lika möjlighet att rösta?

”Om din förmåga att fatta beslut alltid ifrågasätts hur påverkar det ditt självförtroende i förhållande till att fatta beslut om vem du ska rösta på?” Personer med intellektuell funktionsnedsättning röstar sällan i val. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg listar orsaker – och lösningar.
Lisbeth Hemgård

Blogg: Vad händer nu?

Väntan på olika reformer är inte över. Inte bara vårdreformen föll, även arbetet med annan lagstiftning som märkbart påverkar personer med funktionsnedsättning blev på hälft. Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård analyserar läget.
Vuxen och barn ritar tillsammans, barnet kiknar av skratt

Blogg: Familjer i fokus

Camilla Forsell har jobbat med att utveckla vårt familjearbete i ett år. Läs hennes tankar kring behoven och hur vi vill möta dem.
Lägerdeltagare tittar nyfiket in i kameran

Blogg: I väntan på årets höjdpunkt

Med spänning och iver ser vi redan nu fram emot lägersommaren. Lägerkoordinator Tina Holms skriver i vår blogg om det stora intresset för våra läger.
Kvinna läser högt till äldre personer

Blogg: ”Högläsning är roligt och trevligt och avkopplande!”

Högläsning är så mycket annat än bara att någon läser och någon annan lyssnar. Veronica Andersson, ansvarig för läsombudsverksamheten på vårt LL-Center, skriver om högläsningens fröjder och möjligheter. Internationella högläsningsdagen firas i dag den 1 februari.
Flicka tittar i kameran, håller pekfingret vid munnen

Blogg: Alla dessa ”specialbarn” och allt hysch-hysch kring dem

Varför tänker vi så lätt att barn med särskilda behov i klassen är bort från de andra eleverna, frågar sig vår informatör Matilda Hemnell.
Kenyaner poserar för gruppbild

Blogg: Har utvecklingssamarbete någon relevans?

Många kenyaner med intellektuell funktionsnedsättning lever under verkligt usla förhållanden. Kan vårt blygsamma stöd hjälpa dem? Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård skriver om sina omtumlande besök till Kenya.
händer omkring en tavla med texten allas rätt

Blogg: Mänskliga rättigheter som mål och medel

Hela tänkesättet i föreningen Steg för Steg bottnar i de mänskliga rättigheterna, de utgör både mål och medel i verksamheten, skriver verksamhetskoordinator Sofia Jernström i vår blogg.
Vuxna har vattenkrig i somrig miljö

Blogg: Så mycket mer än bara läger

Alla borde någon gång ha ett jobb motsvarande det som ledare på FDUV:s läger, skriver Jenni Bergman i vår blogg.
Detalj av LL-Bladet

Blogg: Bra att sänka trösklarna

LL-Bladet fungerar som en sammanförande länk, ett fönster mot svenskan och den finlandssvenska kulturen, skriver redaktör Maria Österlund apropå Svenska dagen.
Personer med svår funktionsnedsättning

Blogg: Detta är empowerment!

Vår informatör Matilda Hemnell har varit på ett tidningsuppdrag och fått sig en tankeställare.

Blogg: ”Jag vill förstå vad ni alla säger!”

Hur gör man föreläsningar, seminarier och diskussioner tillgängliga för alla? Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare på Lärum, besökte Inclusion Internationals världskongress och iakttog bildstödet som producerades i realtid. Läs hennes blogginlägg om detta.

Blogg: Förstår vi varandra?

Veckan för personer med talhandikapp 1–7.10 uppmärksammar de 65 000 finländare som har tal- och kommunikationssvårigheter. Sakkunniga Susanne Tuure reflekterar i vår blogg kring hur vi kan jobba för delaktighet och god kommunikation också med dem som inte kan tala.

Blogg: Behövs det verkligen en lättare version?

Läsförmågan varierar, men alla har rätt till läsning. Läskunnighetsdagen firas den 8 september. För att uppmärksamma dagen beskriver LL-Centers Carina Frondén behovet av lättläst.

Blogg: Osynligt handikappad

Tuovi Sjölund kallar sig en människorättsaktivist. Hon vill påverka situationen för sig själv och andra med funktionsnedsättning. Vi bad henne skriva till vår blogg om sig själv och vilka frågor som är viktiga för henne.

Blogg: Skolstart för alla sinnen

Skolan innehåller fler sinnesintryck än vad många av oss klarar av. Det är något som behöver beaktas såväl i skolorna som hemma så här inför skolstarten. Läs Fredrika Nyqvists tips i vår blogg.
  • «
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen