Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

Blogg: Social rättvisa utmaning i både nord och syd

151904520019.02.2018 kl. 15:00
Världsdagen för social rättvisa den 20 februari uppmärksammar de samhällsgrupper som oftast blir offer för diskriminering. I såväl Finland som Kenya är personer med intellektuell funktionsnedsättning särskilt utsatta och många lever i fattigdom. I vår blogg reflekterar Elina Sagne-Ollikainen kring likheter mellan de olika länderna och hur vi både i syd och nord behöver satsa på utbildning.

Det är lätt att tro att vi i Finland, i jämförelse med Kenya, kommit väldigt långt då det gäller jämlikhet och delaktighet för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Kenya är trots allt ett land med betydligt lägre medelinkomst. Men också i Finland lever 100 000 personer i långvarig fattigdom och i bägge samhällena är personer med funktionsnedsättning en särskilt utsatt grupp. De har i regel låg utbildning och svårt att få jobb med lön. Det i sig beror på bland annat föråldrade uppfattningar om personer med funktionsnedsättning och gamla system som inte beaktar dessa målgrupper.

Då jag i mitt jobb haft förmånen att bekanta mig med situationen för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Kenya har det många gånger slagit mig hur liknande utmaningarna de får kämpa med som i Finland. 

Arbete och utbildning är nycklar för att utrota fattigdom

Grundskolan är gratis för barn i Kenya. Förutsatt att barnet inte har en funktionsnedsättning. Om barnet har särskilda behov ingår terminsavgifter. Avgiften varierar mellan 50 till 200 US dollar för tre månader beroende på om det är en statlig eller privatägd skola.

Majoriteten av alla de barn i Kenya som inte går i skola har en funktionsnedsättning.

Föräldrarna måste alltså betala för det extra stöd som barnet behöver i skolan och för transporter, något som alla inte har möjlighet att göra. Majoriteten av alla de barn som inte går i skola har en funktionsnedsättning och upp till 16 procent av alla barn och unga med funktionsnedsättning står utanför utbildningssystemet.

Men det sker framsteg. Nyligen har den kenyanska staten startat ett projekt för att utveckla utbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.  Man har uppsatt som mål är att främja social rättvisa och jämställdhet inom utbildning. Alla kenyanska barn ska ha tillgång till gratis och högklassig skolgång, heter det. Visionen uttalas i strategin Kenya Vision 2030 där den kenyanska staten ”förbinder sig till att utveckla mänskligt kapital oberoende status och funktionsnedsättning”.  

FDUV:s samarbetspartner i Kenya, KAIH (Kenya Association of the Intellectually Handicapped), är med på ett hörn och ska bland annat utarbeta e-böcker. Den första produkten är anpassat skolmaterial för första klassister. Det är alltså frågan om liknande verksamhet som vårt Lärum sysslar med.

Enligt artikel 24 i FN:s funktionshinderkonvention ska personer med funktionsnedsättning ha tillgång till utbildning på samma villkor som andra.

Både i Finland och i Kenya pågår kampanjer gällande rätten att få undervisning inom det allmänna utbildningssystemet jämlikt med andra, så kallad skolinklusion (se t.ex. kampanjen Mål 24). Intresseorganisationer i bägge länder lyfter fram artikel 24 i FN:s funktionshinderkonventionen. Enligt den ska personer med funktionsnedsättning få tillgång till allmän högre utbildning, yrkesutbildning, vuxenutbildning och livslångt lärande, utan diskriminering och på samma villkor som andra.

Grundskola ja, men vad sen?

Föräldrar i Finland och i Kenya har samma oro för deras barn som närmar sig vuxen ålder. Hur ser framtiden ut? Har skolan lyckats lära ut livskompetens och yrkesfärdigheter som leder till ett jobb och en plats i samhället?

I Kenya finns det ingen statlig utbildning för vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning och inlärningssvårigheter. Därför ordnar KAIH:s föräldragrupper yrkesutbildning för vuxna som gått ut grundskolan. Yrkesutbildningen innehåller bland annat fotokurser, hantverksfärdigheter, frisörutbildning och företagande. I såväl Finland som Kenya får föräldrar hitta lösningar då samhället inte kommer till undsättning.

FDUV:s och KAIH:s samarbete stöd av Utrikesministeriet. KAIH har omkring 3000 medlemmar som hör till cirka 130 lokala stödgrupper i tolv distrikt i Kenya. Målet med samarbetet är att personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras anhöriga ska få verktyg och kunskap om mänskliga rättigheter för att kunna påverka i sina närsamhällen, bli delaktiga och få bättre levnadsförhållanden. Skribenten är FDUV:s sakkunniga inom utvecklingssamarbete.

FOTO: KAIH. Jehaca School i distriktet Kasarani i Nairobi är en skola för elever med särskilda behov.

FDUV tar ställning till rapport om FN-konvention

FDUV har gett ett utlåtande om Finlands första periodiska rapport gällande genomförande av FN:s funktionshinderkonvention CRPD.

Stora risker med förslaget till klientavgifter inom vården

FDUV oroar sig för att de föreslagna ändringarna i klient- och patientavgifterna drabbar personer med intellektuell funktionsnedsättning oskäligt hårt.

Funktionshinderkortet ger fler möjligheter – kan sökas i maj

Speciellt personer med osynliga funktionsnedsättningar kan ha nytta av kortet.

Blogg: Så bemöter du en person med autism

Den 2 april uppmärksammas den internationella autismdagen. I vår blogg skriver Annika Martin om de erfarenheter hon har av att stöda och bemöta personer med autism på ett bra sätt.

Enkät om läget gällande rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Bidra till parallellrapporten om effekterna av FN:s funktionshinderkonvention – svara på enkäten senast 30.5!

Lyssna på dem som behöver färdtjänst

Insändare publicerad i tidningen Östnyland 23.3.2018.

Socialskyddsguiden 2018 är här!

Årets socialskyddsguide med information om service för personer med intellektuell funktionsnedsättning har publicerats. Ladda ner den gratis från vår webbplats eller beställd den hem i tryckt format.

Blogg: De här barnen väljer sina föräldrar

Hur ge besked om barns funktionsnedsättning? Henrika Mercadante, projektansvarig för Mer än ord, skriver i vår blogg om bemötandets svåra konst.

FDUV:s nya namn avspeglar modern människosyn

Personer med intellektuell funktionsnedsättning har egna resurser och ska bli hörda och vara delaktiga. Därför ville förbundet slippa det föråldrade namnet.

Handbok om service för unga med intellektuell funktionsnedsättning

Vår handbok om service för unga med intellektuell funktionsnedsättning är uppdaterad. Ladda ner den gratis från vår webbplats.

Framgångssagan behöver nyanseras

Att det i någon bemärkelse var sämre förr, rättfärdigar inte missförhållanden mot personer med intellektuell funktionsnedsättning i vår samtid. Därför behöver vi kritiskt granska den historia vi berättar om funktionshinderpolitik, och reflektera över vår egen maktutövning, säger forskaren Niklas Altermark.

Medborgarinitiativet Ingen marknadsvara! överlåts till riksdagen för behandling

Funktionshinderorganisationernas gemensamma medborgarinitiativ mot offentlig upphandling överlåts till riksdagens talman 7.3.2018.

Nu ska brukarna bli delaktiga på riktigt

Alla anställda vid Kårkulla ska få fortbildning i så kallad personcentrerad planering, PCP. Med hjälp av metoden ska personalen stärka de funktionsnedsattas rätt till självbestämmande, delaktighet och valfrihet.

FDUV:s hälsning till minister Saarikko om funktionshinderlagen

Beredningen har preciserat och förbättrat förslaget till ny lag, men ännu finns det orosmoment.

Insändare: Det behövs alternativ också i Svenskfinland

FDUV:s verksamhetsledare Lisbeth Hemgård kommenterar diskussionen kring det finlandssvenska vårdkonsortiet och funktionshinderservicen i en insändare publicerad i Hbl 14.2.2018.

Serviceenkät 2018: Tyck till om tjänster och stöd!

Hjälp oss att hjälpa dig – besvara vår enkät senast 18.3.

FDUV:s kansli i Helsingfors är stängt 2.2

Personalen jobbar på distans på grund av strejken som drabbar kollektivtrafiken.

Blogg: Högläsning är värt att satsa på!

"Det som får mig att vilja fortsätta läsa är klienternas entusiasm", skriver läsombudet Veronica Andersson i vår blogg. I år firas internationella högläsningsdagen den första februari.

Sökes: Föräldrar till dagisbarn i behov av särskilt stöd

Socionomstuderande efterlyser informanter för examensarbete.
  • «
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen