Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

Lärare lär sig lättläst

135279234813.11.2012 kl. 09:39
Maria, Hanna och Sonja sitter i ett klassrum på Helsingfors arbis och diskuterar häftigt. De har fått i uppgift att skriva om en dagstidningsartikel till lättläst svenska. Artikeln förvandlas i lärarnas händer snabbt till sju rader lättläst svenska. Och blir avsevärt lättare att förstå, tycker alla tre.

Kursen som lärarna går på heter Att skriva lättläst. Det är första delen i en fortbildningsserie för lärare och annan utbildningspersonal och den ordnas av Lärum vid FDUV. Längst fram i klassen står Ulla Stina Åman i egenskap av utbildare, kursarrangör och pedagogisk utvecklare vid Lärum.

-Det är en skärpt och inspirerande grupp, vi har haft riktigt bra diskussioner idag, och jag tror att alla har fått ut mycket av kursen, berättar hon.

Några dagar tidigare har Ulla Stina dragit samma kurs för en liknande grupp, ett tjugotal lärare, speciallärare och annan utbildningspersonal, i Vasa. Konceptet fungerar och gruppstorleken är lämplig, anser Ulla Stina:

-Vi har parat ihop lärarna på kursen enligt de målgrupper som de arbetar med. När man skriver lättläst är det viktigaste att tänka på vem man skriver för, säger Ulla Stina.

För elever med svag svenska

Maria Kuhlefelt är ursprungligen ämneslärare i historia på Dickursby skola i Vanda, men har jobbat som speciallärare från och med hösten 2012. Hon har flera elever med svaga kunskaper i svenska. Hon omarbetar svåra texter till lättförståeliga för att eleverna bättre ska förstå innehållet i lektionerna och lära sig.

Hon vet redan vilka elever och vilket stoff hon ska arbeta vidare med.

-Jag har fått många aha-upplevelser idag! Till exempel det att man alltid ska fundera vem man skriver åt och vad läsarna ska få ut av texten, säger Maria.

-Också kopplingen mellan rubrik och bilder är något som man inte alltid tänker på men som inverkar mycket på hur man förstår texter.

Bättre resultat med lättläst

Specialklasslärare Hanna Backman har skrivit egna lättlästa läromaterial i några år. Hon arbetar i Minervaskolan med elever som har grava svårigheter, lässvårigheter och liknande. För henne är det viktigt att anpassa materialet så att eleverna får en möjlighet att komma vidare i sin egen utveckling.

-Jag har testat med mina elever att använda både vanliga och lättlästa texter, och prestationerna blev bättre med de lättlästa versionerna.

-Samtidigt tror jag inte att det är bra att göra materialet för enkelt, för om man sänker ribban för mycket och bara använder enkla ord så för man inte till ny kunskap. Det viktiga är att anpassa materialet så att inspirationen för att lära sig hålls kvar.

-Den här kursen har stor praktisk nytta för mig, jag vet redan vilket material jag ska gå tillbaka till och ändra. Allt har kanske inte varit så lyckat, skrattar hon.

Lättläst för större studiemotivation

Sonja Lyly, klasslärare vid Botby skola, skriver också eget material.

-Jag tror att det viktiga är att höja läsförståelsen. När du läser om till exempel växthuseffekten så ska du kunna plocka ut det viktigaste.

Maria instämmer:
-Det handlar mycket om studieteknik. Elever kan kanske läsa bra och snabbt, men de förstår inte alltid det de läser.

Det leder till svaga prestationer och så småningom sänks motivationen, förklarar lärarna. Alla tre är överens om att lättförståeliga material kan hjälpa till i att höja elevernas intresse för att lära sig nytt.

-Ettorna börjar skolan med sina tindrande stjärnögon och så småningom går det fel. Kanske man kan uppehålla elevernas känsla för att lyckas med mera lättförståeligt material, säger Maria.

-Jag tror också att det ibland helt enkelt är för svårt, och att man kan få tillbaka intresset för att lära sig med hjälp av ett enklare och konkretare språk, säger Hanna.

-Jag var själv nyss på en datakurs, och mycket fladdrade förbi och väckte ångest. Så känns det säkert ofta för mina elever också!

Att skriva lättläst-kurserna arrangerades under hösten 2012 inom ramen för fortbildningsserien Kom i kapp. Den mångprofessionella fortbildningsserien organiseras av Pedagogisk utveckling vid Lärum. Målgrupp för fortbildningen är alla som arbetar inom undervisningsväsendet för och kring barn med intensifierat och särskilt behov av stöd. Fortbildningen pågår under åren 2012-2013 och finansieras av Utbildningsstyrelsen. Fortbildningen är avgiftsfri för deltagarna. Delar som ingår i fortbildningsserien: Att skriva lättläst, Symwriter, Lättläst it och Digital IP.

Läs mera om fortbildningen på: larum.fi/komikapp

Coronan fråntog möjligheterna till kommunikation

Kommunikationsmöjligheterna bör tryggas i coronavardagen, kräver organisationerna för personer med talsvårigheter i ett gemensamt ställningstagande.
Fyra personer vid en talarstol.

Glädjebudskapet om det lätta språket spreds över nätet

Det blev inte som planerat, men det blev bra ändå. LL-Centers seminarium visade att det är luft under vingarna för lätt språk just nu, skriver Maria Österlund i vår blogg.
Personer med olika funtktionsnedsättningar och texten Ett funktionsrätt Finland.

Nytt politiskt program för ett funktionsrätt Finland

Programmet förtydligar FDUV:s prioriteringar och mål samt värdegrund i specifika frågor.
Porträtt på Frank Lundgren

Den kognitiva förmågans privilegium

Frank Lundgren spinner i vår blogg vidare på Fredrik Soncks essä i Hbl.
Nycklar till en öppen dörr och logotypen Asumisen tekoja - stöd för jämligt boende

Nominera kandidater till Boendegärningar-priset

Priset ska uppmärksamma insatser för jämlikt boende för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Porträtt på Mikaela Björklund.

Mikaela Björklund fortsätter som FDUV:s ordförande

Mikaela Björklund har omvalts som ordförande för FDUV. I en resolution från förbundskongressen betonar FDUV vikten av att tjänsterna för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning tryggas efter vårdreformen. Förbundet anser att det nuvarande förslaget till vårdreform ger goda förutsättningar för moderna tjänster, även om det finns farhågor.

Nalle Öhman tilldelas Sigfrid Törnqvist-priset

Nalle Öhman premieras för sin insats för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning. Pristagaren tillkännagavs på FDUV:s kongress lördagen den 24 oktober.
FDUV:s logotyp.

Kongressen beslutar om FDUV:s linjedragningar för de kommande åren

På grund av det förändrade coronaläget ordnas förbundskongressen 24.10 i huvudsak på distans.
FDUV:s logotyp.

Använd gamla färdtjänstsystemet och ge alla rätt till att använda bekant taxichaufför

Insändare i Hufvudstadsbladet 10.10.2020.
FDUV:s logotyp.

Familjer drabbas ekonomiskt av coronaepidemin – behöver stöd

Föräldrar till barn och unga med funktionsnedsättning berättar om ekonomiska bekymmer och utmattning. Coronavirusepidemin har gjort livet till en kamp om överlevnad.
Skärmdump av en nyhet om coronablinkern med lättläst text och symboler som stöd.

Nyheter för dem som behöver mer än text för att förstå

Om man inte förstår nyheter och vad som händer omkring en är det svårt att påverka sitt liv och vara delaktig i samhället. Därför behövs nyheter med symbolstöd, skriver Veronica Andersson i vår blogg.
FDUV:s logotyp

Coronasmitta på Villa Elba – FDUV:s lägerdeltagare har inte exponerats

Anhöriga till alla som deltog i lägret har informerats.
Tobias Ståhlberg vid sin dator med annorlunda joystick.

Våga kommunicera!

Under den här veckan uppmärksammas de cirka 65 000 finländare som har tal- eller kommunikationssvårigheter. En av dem är Tobias Ståhlberg. Annika Martin skriver i vår blogg om vikten av att våga kommunicera också med dem som gör sig förstådda på ett annorlunda sätt.
Unga elever tittar på postitlappar på en väg tillsammans med lärare.

Om att göra det omöjliga möjligt

Den 5 oktober är internationella dagen för lärare och vi har bett specialklassläraren Jenni Lindström skriva till vår blogg om skolvardagen i en specialklass på högstadiet.
Person som sitter i rullstol och använder kommunikationshjälpmedel.

Möjligheten till samspel måste tryggas också i undantagsförhållanden

Pressmeddelande inför veckan för personer med talsvårigheter 5–11.10.2020.
FDUV:s logotyp.

Förslaget till vårdreform det bästa hittills

FDUV har gett ett utlåtande om förslaget till social- och hälsovårdsreform.
Porträtt på Melanie Shametaj.

Har vi en ängslighetskultur inom omsorgen?

Vårt eget förhållningssätt till arbete med lön syns i hur vi stöder personer med intellektuell funktionsnedsättning att hitta ett lönearbete. I vår blogg undrar Melanie Shametaj om utvecklingen hämmas av en ängslighetskultur inom omsorgen.
illustration där personer jobbar bland djur i naturen.

Arbete bland djur och natur

Inom Soite kan personer med intellektuell funktionsnedsättning välja att delta i arbetsverksamhet på ett stall eller en fårfarm inom ramen för Green care-verksamhet. Även inom Kårkulla har man goda erfarenheter av naturbaserade metoder. Artikeln ingår i GP 3/2020.
Skärmdump av insändare i Hbl.

Kårkullas roll förändras, men tjänsterna ska bestå

Insändare om vårdreformen i Hufvudstadsbladet, Åbo Underrättelser, Syd-Österbotten, Vasabladet och Österbottens Tidning.
Mikael Lindholm utanför en gammal villa.

Från föräldrakretsar till människorättsorganisation

Förr ansåg man att samhället behöver skyddas från personer med intellektuell funktionsnedsättning. I dag är människosynen en helt annan och det finns ett servicesystem som den tidens familjer bara kunde drömma om. Den här utvecklingen finns nu dokumenterad i en bok om FDUV:s och DUV-rörelsens historia. Artikeln ingår i GP 3/2020.
  • «
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen