Vad är mobbning?
Det är mobbning när någon blir dåligt behandlad flera gånger av samma personer.
Det kan handla om elaka kommentarer, hot, våld eller att någon lämnas utanför.
Mobbning kan ske både fysiskt och på webben, till exempel på sociala medier.
Att vara av olika åsikt är inte att mobba.
Mobbning kan göra stor skada, men det är också möjligt att klara sig bra i livet även om man har blivit mobbad.
Det är också viktigt att minnas att det finns sätt att få slut på mobbningen.
Om du blir mobbad eller ser att någon annan mobbas är det bra att göra något genast.
Det här kan man göra för att stoppa mobbningen:
-
Berätta om mobbningen till någon som är skyldig att göra så att mobbningen tar slut.
Om du går i skolan eller studerar ska du berätta om mobbningen till läraren. Dina föräldrar kan också ta kontakt med läraren eller rektorn.
Om du blir mobbad på ditt boende eller på din arbetsplats ska du berätta om mobbningen till din handledare eller chef.
-
Berätta om mobbningen till en vän eller någon annan person som du litar på.
Prata om mobbningen med någon som du litar på. Berätta vad som hände och hur det kändes.
Du kan bearbeta de känslor mobbningen väcker hos dig också på andra sätt. Det kan till exempel hjälpa att lyssna på musik eller att röra på sig utomhus.
-
Försvara dig själv och din kompis, om det är möjligt.
När man försvarar sig själv eller sin vän är det viktigt att berätta till den som mobbar att hen gör fel.
Du kan säga att de elaka handlingarna och de elaka orden sårar och att du börjar må dåligt av dem.
-
Gå bort om du håller på att bli för arg.
Ibland kan den som mobbar försöka få dig att bli så arg att du tappar fattningen. Då lönar det sig att lugnt gå bort från platsen.
-
Gör en brottsanmälan om du upplever våld.
Att slå, sparka eller misshandla på annat sätt är våld. Om man har blivit utsatt för våld kan man göra en brottsanmälan till polisen.
-
Man ska alltid ingripa mot mobbning.
Det är viktigt att ingripa mot mobbning. Man får inte bara tyst se på utan att göra någonting.
För den som blir mobbad är det viktigt att veta att det finns någon som tycker att mobbaren gör fel.
-
Lär ut vad mobbning kan leda till och att det alltid är fel.
Barn ska uppfostras så att de lär sig acceptera olika människor. Barn ska få lära sig att mobbning alltid är fel.
Media kan berätta om mobbning och vad mobbning leder till. Man kan också lyfta fram olika sätt att klara sig ur mobbning.
Personer med funktionsnedsättning kan berätta om sina erfarenheter av mobbning.
Steg för Stegs erfarenhetstalare besöker gärna till exempel skolor för att tala om mobbning. De kan också ge intervjuer till media.
Kom ihåg
|
||
Temaveckan för personer med intellektuell funktionsnedsättning 1–7 december har i år fokus på antimobbning.
Läs mer om temaveckan och mobbning


















































