Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

HFlera händer i ring på varandra.

Blogg: Alla med från start

156552354011.08.2019 kl. 14:39
Utan stödmaterial är risken att halka utanför gruppen mycket större, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk handledare på Lärum. Inför hösten ger hon tips på hur vi kan se till att alla får vara med och känna sig delaktiga i skolan.

Det är många nya grupper som möts den här tiden på året. Skolklasser, gymnastiktrupper, arbetsgemenskaper. Många personer ska tala sig samman och lära känna varandra. Och förväntningen och förhoppningen är att alla hittar sin givna plats.

En skola för alla, brukar vi säga. Ja vi önskar verkligen att barn och unga som börjar skolan denna höst ska få känna sig delaktiga. Vi vill alla höra till. Vi vill alla ha en plats. Det finns många praktiska detaljer att fundera på om vi vill inkludera alla i gemenskapen.

Om elever och studerande har inlärningssvårigheter, då måste vi se över våra verktyg och våra konkreta material.

Utan stödmaterial är risken att halka utanför gruppen mycket större.

Kommer alla barn och unga att ha det material de behöver? Finns det ännu något stödmaterial vi borde skaffa, för att försäkra oss om att alla barn och unga i gruppen har så likadana förutsättningar för inlärning som bara möjligt? Finns det resurser till dessa inköp? Ta reda på vem du kan vända dig till om resurserna tryter. Utan stödmaterial är risken att halka utanför gruppen mycket större.

Begrepp som exkluderar

Och så har vi den sociala sidan. Det finns små avgörande detaljer som får barn och unga att känna sig inkluderade. Ett konkret exempel är alla de begrepp vi går igenom då personer i en grupp lär känna varandra. Förstår alla vad vi pratar om?

Hur konkret går vi igenom begrepp som vänskap till exempel? Vad har vi för värderingar i gruppen? Exakt hurdana situationer vill vi undvika? Hur ska vi bemöta varandra? Tala öppet och okonstlat om svårigheterna. Använd konkreta exempel. Varför pratar vi och umgås med en del, och lämnar andra utanför? Kan vi tänka om på något sätt? I så fall hur?

Tyvärr är material kring familjetemat ofta väldigt föråldrat.

Ofta går vi igenom alla barns och ungas familjer som ett led i att lära känna varandra. Då gäller det att vara tydlig. Ett abstrakt begrepp som familj kan innebära så olika saker för olika personer. Tyvärr är material kring familjetemat ofta väldigt föråldrat. Den mångfald som är verklighet i dag saknas.

Vi kan inte längre rita bilder på ”mitt hem”. Många barn har flera hem och olika typer av boenden. Så varför fokusera på dessa byggnader? Vi kan istället lära känna varandra genom att gå igenom varandras favoritplatser. Någon kanske trivs bäst på sin mormors sommarstuga, eller i lekplatsen bakom grannens hus. Det här säger mer om en person, än de byggnader där man oftast sover.

Vi kan inte heller längre rita ”min familj” och utgå ifrån att porträtt av traditionella kärnfamiljer avbildas. Vi kan istället rita ”de som betyder mest för mig”. En samling av kusinen, kusinens hund, kanske en farfar och varför inte storasyster. Det säger mer om en människas liv.

Så, nu lassar vi alla upp på kärran och drar vi igång detta läsår. Vi lämnar inte någon efter eller utanför.

Fredrika Nyqvist
Skribenten är pedagogisk handledare på Lärum

Foto: Pixabay

 

Person i rullstol håller annan persons hand.

Blogg: Styrka som inte mäts i muskler

Vi alla behöver hjälp och stöd av andra, men vem vågar be om hjälp? Sofia Jernström skriver i vår blogg om rätten till bra stöd och det värdefulla i att ta emot stöd av andra.
Handskriven text i bakgrunden, i förgrunden skolfoto på flicka.

Bara få va mig själv

Vi har fått lov att publicera 11-åriga Malous text för att uppmärksamma Barnkonventionens dag och kampanjen för barns rätt att vara sig själva.
Ett barn gapskrattar.

Blogg: Får man skratta?

Får man skratta åt den som är annorlunda, frågar vår informatör Matilda Hemnell i vår blogg.
Fotografi på Susanne Tuure och citatet Rättigheter för personer med funktionsnedsättning handlar ofta om rätten till service på det egna modersmålet.

Blogg: Är jag svensk eller finne – spelar det någon roll?

Tankar om att vara finlandssvensk ur ett privat och yrkesmässigt perspektiv. Det skriver Susanne Tuure om i vår blogg Svenska dagen till ära.
Två kvinnor som samtalar och logotypen

Blogg: Ensam är inte stark

Den 17 oktober firas den internationella dagen för kamratstöd. Men vad är kamratstöd egentligen? Henrika Mercadante skriver i vår blogg om det något missvisande ordet kamratstöd och vikten av att ha kontakt med andra i en liknande situation.
Man står på huk med huva på huvudet och händerna för öronen.

Blogg: Lågaffektivt bemötande minskar problembeteende

Personer med oberäkneligt beteende. Barn och vuxna som beter sig aggressivt eller inte lyder. Vad beror deras beteende på och hur ska man hantera det? Lågaffektivt bemötande är en metod som innebär ett annorlunda sätt att förhålla sig till problemskapande beteende och därmed också nya lösningar. Annika Martin skriver i vår blogg om metoden.
Flicka läser lättlästa mumikboken Kometen kommer.

Blogg: Läs en timme, kanske något lättläst!

Vi finländare läser allt mindre och läskunnigheten bland ungdomar har rasat. För dem som har svårigheter med läsningen kan lättläst vara ett alternativ, tipsar Maria Österlund inför Read Hour.
Unga zambier med intellektuell funktionsnedsättning med diplom i handen efter avlutad praktik tillsammans med föräldrar och handledare.

Blogg: En praktikplats ger självförtroende

Den här veckan har vi besök från Zanzibar, där FDUV stöder ett projekt med målet att ge unga personer med intellektuell funktionsnedsättning yrkesutbildning. Läs Elina Sagne-Ollikainens blogginlägg.
Linda Rex med citatet Folkrättaren i mig vill så fort som möjligt sen en lag som följer FN:s funktionshinderkonvention

Blogg: Ingenting om oss utan oss

Det har varit en ära att få jobba för de här frågorna, med och för det här fina gänget, skriver Linda Rex i vår blogg. Hon summerar sitt år som sakkunnig inom intressepolitiskt arbete på FDUV.
En mobiltelefon, en dator och ett block samt texten Lättläst med frågetecken

Blogg: Tips för lättläst webb

Internationella tillgänglighetsdagen till ära ger Johanna Rutenberg vid vårt LL-Center tips på hur man gör en webbplats lättläst.
EU:s blåa flagga med gula stjärnor i ring

Blogg: EU-valet angår dig – rösta!

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uppmanar alla att rösta för ett funktionsrätt EU.
Skärmdump från film. Man med downs syndrom sitter framför en bokhylla. Text: Jag städar nog själv, men vill bestämma när jag städar

Blogg: Vad gör ett hem till ett hem?

Vad kännetecknar ett bra boende för personer med funktionsnedsättning? Nina Normann öppnar upp vad de nya kvalitetskriterierna för boende riktigt handlar om. Hör också Anja, Jonas och Niclas berätta om sin vardag med utgångspunkt i kvalitetskriterierna.
Flickor som nyfiket skramlar på ett påskägg

Blogg: Hurra för hittesyskon!

I dag på internationella syskondagen skriver Henrika Mercadante om hur vi kan hjälpas åt i vardagen och på köpet få något ovärderligt – hittesyskon.
Riksdagsvalets valdag och förhandsröstning beskrivs med symbolstöd

Blogg: Lika möjlighet att rösta?

”Om din förmåga att fatta beslut alltid ifrågasätts hur påverkar det ditt självförtroende i förhållande till att fatta beslut om vem du ska rösta på?” Personer med intellektuell funktionsnedsättning röstar sällan i val. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg listar orsaker – och lösningar.
Lisbeth Hemgård

Blogg: Vad händer nu?

Väntan på olika reformer är inte över. Inte bara vårdreformen föll, även arbetet med annan lagstiftning som märkbart påverkar personer med funktionsnedsättning blev på hälft. Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård analyserar läget.
Vuxen och barn ritar tillsammans, barnet kiknar av skratt

Blogg: Familjer i fokus

Camilla Forsell har jobbat med att utveckla vårt familjearbete i ett år. Läs hennes tankar kring behoven och hur vi vill möta dem.
Lägerdeltagare tittar nyfiket in i kameran

Blogg: I väntan på årets höjdpunkt

Med spänning och iver ser vi redan nu fram emot lägersommaren. Lägerkoordinator Tina Holms skriver i vår blogg om det stora intresset för våra läger.
Kvinna läser högt till äldre personer

Blogg: ”Högläsning är roligt och trevligt och avkopplande!”

Högläsning är så mycket annat än bara att någon läser och någon annan lyssnar. Veronica Andersson, ansvarig för läsombudsverksamheten på vårt LL-Center, skriver om högläsningens fröjder och möjligheter. Internationella högläsningsdagen firas i dag den 1 februari.
Flicka tittar i kameran, håller pekfingret vid munnen

Blogg: Alla dessa ”specialbarn” och allt hysch-hysch kring dem

Varför tänker vi så lätt att barn med särskilda behov i klassen är bort från de andra eleverna, frågar sig vår informatör Matilda Hemnell.
Kenyaner poserar för gruppbild

Blogg: Har utvecklingssamarbete någon relevans?

Många kenyaner med intellektuell funktionsnedsättning lever under verkligt usla förhållanden. Kan vårt blygsamma stöd hjälpa dem? Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård skriver om sina omtumlande besök till Kenya.
händer omkring en tavla med texten allas rätt

Blogg: Mänskliga rättigheter som mål och medel

Hela tänkesättet i föreningen Steg för Steg bottnar i de mänskliga rättigheterna, de utgör både mål och medel i verksamheten, skriver verksamhetskoordinator Sofia Jernström i vår blogg.
Vuxna har vattenkrig i somrig miljö

Blogg: Så mycket mer än bara läger

Alla borde någon gång ha ett jobb motsvarande det som ledare på FDUV:s läger, skriver Jenni Bergman i vår blogg.
Detalj av LL-Bladet

Blogg: Bra att sänka trösklarna

LL-Bladet fungerar som en sammanförande länk, ett fönster mot svenskan och den finlandssvenska kulturen, skriver redaktör Maria Österlund apropå Svenska dagen.
Personer med svår funktionsnedsättning

Blogg: Detta är empowerment!

Vår informatör Matilda Hemnell har varit på ett tidningsuppdrag och fått sig en tankeställare.

Blogg: ”Jag vill förstå vad ni alla säger!”

Hur gör man föreläsningar, seminarier och diskussioner tillgängliga för alla? Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare på Lärum, besökte Inclusion Internationals världskongress och iakttog bildstödet som producerades i realtid. Läs hennes blogginlägg om detta.

Blogg: Förstår vi varandra?

Veckan för personer med talhandikapp 1–7.10 uppmärksammar de 65 000 finländare som har tal- och kommunikationssvårigheter. Sakkunniga Susanne Tuure reflekterar i vår blogg kring hur vi kan jobba för delaktighet och god kommunikation också med dem som inte kan tala.

Blogg: Behövs det verkligen en lättare version?

Läsförmågan varierar, men alla har rätt till läsning. Läskunnighetsdagen firas den 8 september. För att uppmärksamma dagen beskriver LL-Centers Carina Frondén behovet av lättläst.

Blogg: Osynligt handikappad

Tuovi Sjölund kallar sig en människorättsaktivist. Hon vill påverka situationen för sig själv och andra med funktionsnedsättning. Vi bad henne skriva till vår blogg om sig själv och vilka frågor som är viktiga för henne.

Blogg: Skolstart för alla sinnen

Skolan innehåller fler sinnesintryck än vad många av oss klarar av. Det är något som behöver beaktas såväl i skolorna som hemma så här inför skolstarten. Läs Fredrika Nyqvists tips i vår blogg.

Blogg: Vem är rädd för funkisen?

Vår informatör Matilda Hemnell reflekterar i vår blogg kring sitt första år på FDUV.

Blogg: Därför borde FDUV stöda idén om grundinkomst

Personer med intellektuell funktionsnedsättning är inte bara en grupp som lever under fattigdomsgränsen, de saknar dessutom möjligheter att påverka sina egna inkomster. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg, argumenterar i vår blogg för varför funktionshinderrörelsen borde ta ställning i frågan om grundinkomst.

Rätten till svenskspråkig funktionshinderservice bör garanteras i lag

FDUV har granskat utredningen om finlandssvensk funktionshinderservice som gjorts på uppdrag av Kårkulla med anledning av vårdreformen. FDUV anser att landskapen ska ha ansvar också för den svenskspråkiga servicen. Samtidigt bör lagen preciseras så att varje tvåspråkigt landskap ska garantera funktionshinderservice på svenska.

Blogg: Tillgänglighet är nyckeln till delaktighet

Den 19 maj är den internationella tillgänglighetsdagen. Även osynliga hinder kan vara oöverkomliga. Därför måste tillgänglighet ses ut ett brett perspektiv och beaktas i all samhällsplanering, skriver vår sakkunniga i intressepolitiskt arbete Annette Tallberg i vår blogg.

Blogg: Hur vill du att dina personuppgifter hanteras?

DUV-föreningar, se hit! Vår administrativa assistent Hanna Sipiläinen skriver i vår blogg om dataskyddsförordningen och vikten av att hantera personuppgifter på ett korrekt sätt.

Blogg: Så bemöter du en person med autism

Den 2 april uppmärksammas den internationella autismdagen. I vår blogg skriver Annika Martin om de erfarenheter hon har av att stöda och bemöta personer med autism på ett bra sätt.

Blogg: De här barnen väljer sina föräldrar

Hur ge besked om barns funktionsnedsättning? Henrika Mercadante, projektansvarig för Mer än ord, skriver i vår blogg om bemötandets svåra konst.

Blogg: Social rättvisa utmaning i både nord och syd

Världsdagen för social rättvisa den 20 februari uppmärksammar de samhällsgrupper som oftast blir offer för diskriminering. I såväl Finland som Kenya är personer med intellektuell funktionsnedsättning särskilt utsatta och många lever i fattigdom. I vår blogg reflekterar Elina Sagne-Ollikainen kring likheter mellan de olika länderna och hur vi både i syd och nord behöver satsa på utbildning.

Blogg: Högläsning är värt att satsa på!

"Det som får mig att vilja fortsätta läsa är klienternas entusiasm", skriver läsombudet Veronica Andersson i vår blogg. I år firas internationella högläsningsdagen den första februari.

Blogg: Obekväma sanningar

Behov av stöd tolkas ofta som svaghet och svaga måste man ju tycka synd om och skydda, skriver vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård i vår blogg. Hon reflekterar kring makt, kontroll och förenklade uppfattningar om personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Blogg: Bråka mindre? Visa tiden bättre!

För dem som har svårt att uppfatta tid finns det många hjälpmedel, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare vid Lärum.

Människans behov i centrum

I Skottland är det människornas behov som står i centrum när det kommer till stöd och service för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Är man inte nöjd med servicen, har man rätt att byta producent, skriver Lisbeth Hemgård i verksamhetsledarens blogg.

Vårdreform och funktionshinderlag

Igår meddelade regeringen att tidtabellen för vårdreformen skjuts upp. De flesta inom social- och hälsovårdsbranschen är lättade, tidtabellen har varit för stram.

FDUV hördes i riksdagens social- och hälsovårdsutskott den 30 maj 2017

Det som utskottet ville höra var våra synpunkter om lagstiftningen kring vårdreformen men också om personlig budget och kundsedel.

Denna vecka firas tillgänglighet

Denna vecka firas tillgängligheten på olika håll i landet.Tillgänglighet ska vara en självklar utgångspunkt för all samhällsplanering.

Kårkullas framtid oklar

Kårkulla samkommun kan inte fortsätta i nuvarande form. Detta har diskuterats redan länge och det nya lagförslaget kring valfrihet stärker denna uppfattning.

Kultur är en förmånlig service för alla

Kulturella aktiviteter är en förmånlig service som gagnar alla. Kultur ger oss ofta ett sammanhang, gemenskap och berättar ibland om vår historia. Enligt olika forskningsresultat ger kulturella aktiviteter oss ett rikare liv och en god psykisk hälsa.

Närståendevården väcker frågor

Till FDUV:s kännedom har kommit att den nya lagstiftningen om närståendevård har lett till något helt annat än förväntat. Både Helsingfors och Esbo har kommit ut med nya kriterier kring närståendevården. Varför vill man försvåra familjens vardag och ta bort det stöd som borde vara helt naturligt för familjer med funktionshindrade barn?

Det går framåt trots allt

Det är bråttom då julen närmar sig, jag springer från möte till möte. Plötsligt en dag när jag är på järnvägsstationen i Helsingfors på väg till ett av dessa möten, stannar jag upp. Jag ser en liten, äldre dam komma gående.

FDUV nu och i framtiden

FDUVs styrelse och ledningsgrupp möttes i november för att reflektera över förbundets kommande strategi. År 2017 är ett kongressår och då ska ett nytt målprogram och en ny strategi utarbetas.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen