Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Flicka med Downs syndrom utför skoluppgifter vid ett bord.

Tips för skolarbetet hemma

159697644009.08.2020 kl. 15:34
Oberoende av corona eller inte så arbetar barn och unga med skoluppgifter också hemma. I vår blogg ger Lärums pedagog Fredrika Nyqvist tips för hur man kan få skolarbetet att fungera bättre, särskilt för dem med utmaningar i inlärningen.

Coronavåren 2020 blev verkligen annorlunda, och då tänker jag nu särskilt på de hem där det fanns barn och unga som plötsligt skulle övergå till distansundervisning. För en del var det kanske riktigt lugnt och skönt att avklara skolarbete i hemmiljö. För andra var det i sanning en utmaning.

Jag vill nu sammanfatta några tips som är bra att tänka på då skolorna startar upp för en ny termin. Barn och unga kommer alltid att arbeta med skoluppgifter i hemmet av olika orsaker. Det finns läxor, provperioder och hemundervisning. Eller distansundervisning på grund av en pandemi.

Skapa struktur för skoluppgifterna 

Det är inte alltid så lätt att skapa ordning och reda, men det går att pröva sig fram till en rutin som skapar lite struktur i tillvaron. De som har svårt med tidsuppfattningen eller koncentrationen mår bra av att ha ett dagsschema. Planera gärna schemat tillsammans. Gemensamma beslut är mycket lättare att följa. 

Ett schema man inte återkommer till och följer upp, är onödigt.

Lägg fram schemat på en synlig och central plats i hemmet så att det hålls i aktivt medvetande. Jag brukar säga att ett schema som inte syns, finns inte. Ett schema man inte återkommer till och följer upp, är onödigt.

Fundera om ni ska använda konkret material med en papperskalender eller ett digitalt alternativ som en app. Vad passar er bäst? Jag vet att tekniken kan vara frustrerande, så använd digitala lösningar bara om ni hittar verkligt fördelaktiga funktioner.

Alla kanske inte behöver ett schema för dagen men kan dra nytta av att ha ett kort tillfälligt schema för i vilken ordning ni gör läxorna på kvällen. Låt barnet dra ett streck över eller på annat sätt markera vilka uppgifter som är gjorda.

I de flesta fall måste man noggrant överväga när det passar bäst med mera krävande skoluppgifter. Och när lägger ni in skapande verksamhet som pyssel, bildkonst, gymnastik eller spel som tränar det logiska tänkandet?

Inget schema kommer att vara det andra likt, det krävs försök och misstag innan ni hittar ett upplägg som fungerar hemma hos Er.

Minimera onödiga sinnesintryck och annat som belastar 

Sedan är det bra att inreda en specifik plats i hemmet där barnet alltid utför sina mer krävande uppgifter. Det skapar trygghet och arbetsro.

Är det bäst för koncentrationen om barnet sitter vänd mot en enfärgad vägg? Störs barnet av att sitta så man kan se ut genom fönstret?

Ni kan bli verkligt förvånade över vilken effekt det fysiska rummet kan ha.

Som regel är det till nytta för de flesta att man plockar bort så många störande element som bara möjligt. Fundera över vilka saker som finns i barnets synfält. Undvik skrikiga färger, bilder, små saker, fladdrande gardiner och brokiga mönster om barnet störs av dessa. Jag lovar, ni kan bli verkligt förvånade över vilken effekt det fysiska rummet kan ha.

Matsituationen är i många fall den tidpunkt på dagen som blir belastande. Undvik nya recept med nya lukter och smaker de dagar som skolarbetet är mer krävande. Ett överbelastat smaksinne och luktsinne kan verka hämmande på inlärningen, även om barnet eller ungdomen själv inte kan uttrycka detta i ord.

Ta hjälp av sinnesmaterial och hjälpmedel

Vilka sinnesmaterial och hjälpmedel använder ert barn i skolan? Går dessa att låna hem, eller skulle det vara skäl att skaffa likadana? Vi på Lärum hjälper dig gärna att hitta något passande som kan stöda skolarbetet i hemmiljö.

Vissa material används i förebyggande syfte för att bibehålla lugn och koncentration, exempelvis klämsaker för rastlösa händer som tanglar och piggoval, sittkuddar och tuggsaker. Om ni använder en kudde med luft så kan den lilla rörelsen som kudden tillåter vara tillräcklig för att i övrigt hålla kroppen lugn.

Det gäller att pröva sig fram. Vad fungerar bäst för just er?

Det finns också läslinjaler för att avgränsa och fokusera läsningen, penngrepp för handmotoriken, timetimer för tidsuppfattningen. Det gäller att pröva sig fram. Vad fungerar bäst för just er?

Som pedagog på Lärum har jag ofta kontakt med engagerade föräldrar som verkligen bryr sig om barnets inlärning. Jag vill ge min varmaste beundran till er föräldrar, ni som har barn i behov av särskilt stöd i undervisningen. Lycka till med skolstarten. Hoppas att skolarbetet löper på bästa möjliga sätt, både i skolan och i hemmet!

Text: Fredrika Nyqvist, pedagogisk handledare
Foto: iStock

Vill du läsa mer om temat? Ladda ner Lärums häfte Skolarbete hemma med barn i behov av stöd.

Skolarbete hemma med barn i behov av stöd (pdf)

 

Olivia Sandström med en affisch med Må bra-handen.

Nytt material – Må bra-handen främjar psykisk hälsa

FDUV har utarbetat anpassat material – också för gruppverksamhet. Ladda ner gratis!
När barnet är våldsamt - en guide för föräldrar.

Ny guide för föräldrar vars barn är våldsamma

Guiden När barnet är våldsamt kan laddas ner gratis från vår materialbank.
Matilda Hemnell: Det öppnades en liten glipa, där ett uns av hopp kunde sippra in.

Vid storm behövs trygga hamnar

Varför behövs tredje sektorn inom social- och hälsovården? Informatör Matilda Hemnell skriver i vår blogg om erfarenheter från sin egen barndom och om kamratstödets betydelse.
Bilder från demonstration med plakat med texter som Om inte FDUV, så vem? Skär inte i våra liv och Att nedmontera sote-organisationerna blir dyrt.

Inga nya nedskärningar i social- och hälsovården

Regeringen har hörsammat vårt nödrop. Den skär inte mer i stöden till social- och hälsoorganisationer.
Bild på insändaren i Hbl.

Specialkunnande kring anpassade läromedel på väg att försvinna

Insändare i Hufvudstadsbladet 23.8.2025.
Bild på insändare i Hbl.

Språkliga rättigheter kräver samarbete

Insändare i Hufvudstadsbladet 21.8.2025.
Bild på insändaren i Åu.

Utsatta drabbas om stödet till organisationer skärs ned

Insändare i Åbo Underrättelser 18.8.2025.
FDUV-logo.

Nedskärningar i organisationsbidragen skulle drabba redan utsatta personer hårt

Ytterligare nedskärningar skulle i praktiken innebära en nedmontering av social- och hälsovårdsorganisationerna.
Stoppa Purras katastrofala förslag.

Stoppa nedskärningarna – regeringen måste säga nej till Purras förslag!

Bidragen till social- och hälsoorganisationerna föreslås skäras med ytterligare 100 miljoner euro.
Den fysiska miljön i skolan är något som vi ibland glömmer bort, trots att den påverkar både trygghet och lärande.

Lärare, så här kan du göra skolan tillgänglig för fler

Det finns mycket vi kan göra för att förbättra elevers förutsättningar att vara i skolan och ta till sig undervisningen. Det behöver varken vara dyrt eller svårt. Lärums pedagogiska planerare Susanne Nygård ger flera konkreta tips i vår blogg.
Glad sommar.

Våra kontor håller sommarstängt 23.6–8.8

Lägerteamet svarar på frågor om sommarens läger.
FDUVs logo

Tummen ner för förslaget att ändra i den nya funktionshinderlagen

FDUV har gett ett utlåtande om förslag på ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde.
FDUV-logo.

De språkliga rättigheterna har försvagats inom specialomsorgen

FDUV har gett svar på bakgrundsfrågor för regeringens språkberättelse. Bland annat samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena haltar.
Två av hundra har intellektuell funktionsnedsättning?

Fler personer med IF än man tidigare trott

Andelen personer i Finland med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt högre än vad man tidigare trott, visar nya siffror från FPA.

”Alla ska bidra” – men ges alla förutsättningar?

Insändare publicerad i Hufvudstadsbladet 18.6.2025.

Vadå delaktighet?

Susanne Tuure har under sin karriär med och för personer med IF varit med i många delaktighetssatsningar. I vår blogg reflekterar hon kring dessa erfarenheter.
Selkokielen tarvearvio 2025.

Allt fler behöver lätt språk i Finland

Upp till 812 000 personer beräknas vara i behov av lätt språk, visar en ny utredning.
nstruktionerna och informationen behöver vara lätt att hitta, och lätt att förstå  och ta till sig.

Varför behövs lättläst information om beredskap?

I en kris behöver alla i samhället få information som de förstår. I vår blogg skriver Helena Holm-Cüzdan, planerare vid LL-Center, om varför det är klokt att satsa på just lättläst information.
Elev med glasögon läser vid pulpet.

Stödet för lärande och skolgång ändrar

Trestegsstödet med allmänt, intensifierat och särskilt stöd ersätts av ett nytt system.
Skärmklipp från de lättlästa sidorna på 72 timmar.

Lättläst om beredskap

FDUV:s LL-Center har anpassat informationen till lätt svenska.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen