Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Internationlella dagen för lätt språk 28.5.

Använd lätt språk – 20 tips om lätt svenska

159048156026.05.2020 kl. 11:26
Den 28 maj firas den första internationella dagen för lätt språk.

Visste du att 11—14 procent av Finlands befolkning behöver lätt språk?

Lätt språk är enklare än allmänspråk både vad gäller ordförråd, uppbyggnad och innehåll. Lätt språk riktar sig till personer som har svårt att läsa eller förstå allmänspråk, bland annat personer med inlärningssvårigheter, intellektuell funktionsnedsättning, demens eller afasi, dyslektiker, ovana läsare och läsare med ett annat modersmål.

Utöver det kan en större andel av befolkningen, 20–25 procent, ha nytta av lättläst eller lätt språk i vissa situationer.

För att uppmärksamma den nyinstiftade internationella dagen för lätt språk ger vi dig 20 tips om lätt språk, 10 tips för hur du talar lätt språk och 10 tips för hur du skriver lättläst.

 

Så här talar du lätt språk

1. Lyssna med tålamod

Fokusera på vad person som du talar med vill säga. Hen kan ha något viktigt att säga, men ha svårt att uttrycka det.

2. Låt det ta tid

Fyll inte en eventuell tystnad med prat. Ge tid åt den andra att hitta de rätta orden. Det gör inget om ert samtal går långsamt framåt.

3. Använd vanliga och konkreta ord

Välj vanliga ord, sådana som vi använder i vardagen. Säg till exempel gratis i stället för avgiftsfri. Undvik dialekt och slang, om du inte är säker på att personen som du talar med förstår just de orden.

4. Använd enkla meningar

Konstruera dina meningar på ett enkelt sätt, som i vardagligt tal. Säg: Avtalet som din arbetsgivare skrev under. Säg inte: Det av arbetsgivaren underskrivna avtalet.

5. Använd naturligt talspråk

Använd vanligt, naturligt talspråk. Talat skriftspråk är svårt att förstå.

6. Tala lugnt

Då du talar lugnt får den andra tid att förstå vad du säger och att reagera på det. Tala ändå inte överdrivet långsamt och artikulera inte heller överdrivet och onaturligt.

7. Fråga om du får korrigera

Personen som du talar med kanske vill att du rättar hens språkfel, och då kan du göra det. Men hen kan också tycka att det är irriterande. Fråga hur hen vill ha det!

8. Fråga då du inte förstår

Fråga vänligt men rakt på sak, om du inte förstår vad den andra säger. Säg till också då du är osäker om du har förstått rätt.

9. Rita, skriv, visa

Använd olika metoder som stöd när du pratar. Du kan skriva ner svåra ord, rita bilder eller visa med gester vad du menar.

10. Visa att du är intresserad

Uttryck med ord och gester att du verkligen vill tala med den andra. Fråga om hens tankar och åsikter.

 

Så här skriver du lättläst

1. Tänk på läsarna

Tänk på dina läsare då du skriver, och rikta dig till dem. Ta reda på vad de redan vet och vad som är nytt för dem.

2. Skriv inget onödigt

Vad är målet för din text? Vill du informera dina läsare, underhålla dem eller väcka känslor hos dem? Ta bort allt som inte behövs för det.

3. Välj rätt ton

Skriv på ett sätt som passar just den text som du skriver. Ha respekt för läsarna. Till exempel ska du inte skriva barnsligt då du riktar dig till vuxna.

4. Använd bekanta och konkreta ord

Välj sådana ord som vi använder i vardagligt språk. Undvik ovanliga ord och bildspråk som läsarna måste kunna tolka rätt. Ge gärna konkreta exempel.

5. Förklara de svåra orden

Ibland måste du använda ett svårt ord, men då ska du förklara det. Förklaringen får ändå inte bli ett avbrott i texten, då tappar läsarna bort den röda tråden.

6. Skriv korta satser och meningar

Skriv korta satser som innehåller bara en viktig sak. Bind ihop satserna på ett naturligt sätt. Undvik meningar med fler än en bisats, och använd inte inskjutna bisatser.

7. Använd en enkel struktur

Skriv sådana meningar som passar i ett vardagligt språkbruk. Berätta vem som gör vad.

8. Ta bort alla krångliga konstruktioner

Var till exempel försiktig med passiva verbformer. Skriv ”då polisen grep tjuven” i stället för att använda passiv: ”då tjuven greps”. Gör inte heller verb till substantiv: ”vid gripandet av tjuven”. Säg hur det är, inte hur det inte är. Skriv inte: ”då tjuven inte längre var på fri fot”.

9. Texten ska se intressant och lättläst ut

Gör en sådan layout att texten är lätt att läsa och läsarna enkelt får grepp om helheten. Skriv tydliga rubriker som berättar vad texten handlar om. Använd bilder som hjälper läsarna att förstå texten.

10. Be om kommentarer och ändra dina texter

Be dina läsare kommentera dina texter. Be också om kommentarer av experter på både lättläst och de ämnen du skriver om. Ändra sedan dina texter utgående från de kommentarer som du fått.

Läs mer om lätt språk på LL-Centers webbplats

 

Porträtt på en glad Jonne Tallberg.

”Se oss som vi är”

Efter nio år i ledningen för Steg för Steg är det dags för Jonne Tallberg att ge över ordförandeklubban till nya krafter. I vår blogg skriver han om sin tid som ordförande.
Personer med funktionsnedsättning i olika åldrar och anhörgia tar sig över en bro i olika specialcyklar.

Hjälp oss att hjälpa er – svara på vår enkät

Besvarar enkäten senast den 12 januari. Det finns också en separat enkät för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Bland alla som svarar lottar vi ut presentkort.
Malin Sandström med bokhylla i bakgrunden.

Lärdomar från ett annorlunda år

Lärums verksamhet har påverkats av coronapandemin, men nya utmaningar kan också innebära nya möjligheter. Många personer behöver stöd i inlärningen för att tillägna sig den kunskap de behöver för att leva ett gott liv, oberoende av om det är pandemi eller inte, skriver Malin Sandström i vår blogg.
Catharina Stude står med armarna i kors i en lunchrestaurang.

Catharina jobbar med det hon älskar

En värdefull resurs, så betecknar arbetsgivaren Catharina Studes arbetsinsats. Catharina själv stortrivs med jobbet på lunchrestaurangen Täffä Lunch i Esbo. Hon hör till de få personer med funktionsnedsättning som har ett jobb på den öppna arbetsmarknaden.
Porträtt på Hannaleena Luoma och Fanny Ala-Heikkilä.

Med lönearbete som mål

Genom skräddarsytt, konkret och långvarigt stöd hjälper arbetstränare personer med funktionsnedsättning att hitta, få och behålla ett arbete med lön. Och det ger resultat: år 2019 hade nästan 200 helsingforsare en anställning tack vare stadens tjänst arbete med stöd.
Porträtt på Melanie Shametaj.

Frågor och svar om arbete och arbetsverksamhet

Vi ställde frågor om arbete till Melanie Shametaj, projektansvarig för Steget vidare vid FDUV. Melanie har också i sina tidigare jobb arbetat med att stöda personer med funktionsnedsättning komma in på arbetsmarknaden och arbetat inom dag- och arbetsverksamhet.
Person med Downs syndrom arbetar i ett kök.

Centrala begrepp om arbete

Det är inte alltid lätt att veta skillnaden på arbetsverksamhet och arbete, eller skillnaden på ersättning och lön och hålla reda på alla svåra ord och begrepp som gäller arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Därför har vi här samlat centrala ord och begrepp.

Inklusion i närskolan bör vara första alternativet

FDUV har gett ett utlåtande om inklusion och stöd för lärande.
Person med Downs syndrom arbetar i butik. Texten Arbete och lön för arbete!

Temavecka lyfter fram rätten till arbete och lön för arbete

Temaveckan för personer med intellektuell funktionsnedsättning har i år fokus på arbete. Många med intellektuell funktionedsättning arbetar, men endast få får lön. Ibland är det otydligt om det jobb som görs egentligen uppfyller kriterierna för anställning.
Nalle Öhman uppvaktas av Lisbeth Hemgård i sitt hem.

Samspelets mästare

Det första Sigfrid Törnqvist-priset går till Nalle Öhman, mannen som på ett banbrytande sätt utvecklat samspelet med personer med stora stödbehov och kommunikationssvårigheter. Nalle Öhman verkade som omsorgspräst 1990–2012. Artikeln ingår i GP 4/2020.

Coronan fråntog möjligheterna till kommunikation

Kommunikationsmöjligheterna bör tryggas i coronavardagen, kräver organisationerna för personer med talsvårigheter i ett gemensamt ställningstagande.
Fyra personer vid en talarstol.

Glädjebudskapet om det lätta språket spreds över nätet

Det blev inte som planerat, men det blev bra ändå. LL-Centers seminarium visade att det är luft under vingarna för lätt språk just nu, skriver Maria Österlund i vår blogg.
Personer med olika funtktionsnedsättningar och texten Ett funktionsrätt Finland.

Nytt politiskt program för ett funktionsrätt Finland

Programmet förtydligar FDUV:s prioriteringar och mål samt värdegrund i specifika frågor.
Porträtt på Frank Lundgren

Den kognitiva förmågans privilegium

Frank Lundgren spinner i vår blogg vidare på Fredrik Soncks essä i Hbl.
Nycklar till en öppen dörr och logotypen Asumisen tekoja - stöd för jämligt boende

Nominera kandidater till Boendegärningar-priset

Priset ska uppmärksamma insatser för jämlikt boende för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Porträtt på Mikaela Björklund.

Mikaela Björklund fortsätter som FDUV:s ordförande

Mikaela Björklund har omvalts som ordförande för FDUV. I en resolution från förbundskongressen betonar FDUV vikten av att tjänsterna för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning tryggas efter vårdreformen. Förbundet anser att det nuvarande förslaget till vårdreform ger goda förutsättningar för moderna tjänster, även om det finns farhågor.

Nalle Öhman tilldelas Sigfrid Törnqvist-priset

Nalle Öhman premieras för sin insats för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning. Pristagaren tillkännagavs på FDUV:s kongress lördagen den 24 oktober.
FDUV:s logotyp.

Kongressen beslutar om FDUV:s linjedragningar för de kommande åren

På grund av det förändrade coronaläget ordnas förbundskongressen 24.10 i huvudsak på distans.
FDUV:s logotyp.

Använd gamla färdtjänstsystemet och ge alla rätt till att använda bekant taxichaufför

Insändare i Hufvudstadsbladet 10.10.2020.
FDUV:s logotyp.

Familjer drabbas ekonomiskt av coronaepidemin – behöver stöd

Föräldrar till barn och unga med funktionsnedsättning berättar om ekonomiska bekymmer och utmattning. Coronavirusepidemin har gjort livet till en kamp om överlevnad.
  • «
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen