Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Skärmdump från film. Man med downs syndrom sitter framför en bokhylla. Text: Jag städar nog själv, men vill bestämma när jag städar

Blogg: Vad gör ett hem till ett hem?

155653428029.04.2019 kl. 13:38
Vad kännetecknar ett bra boende för personer med funktionsnedsättning? Nina Normann öppnar upp vad de nya kvalitetskriterierna för boende riktigt handlar om. Hör också Anja, Jonas och Niclas berätta om sin vardag med utgångspunkt i kvalitetskriterierna.

Vad gör att ett hem känns som eget riktigt hem? Är ett hem en plats där du fått välja hur det ska se ut? Eller en plats där du både kan och får göra det du vill, när du vill? Eller en plats där du får vara dig själv?

Ett hem är så mycket mer än fyra väggar och en säng att sova i.

Det här är frågor som ofta dyker upp i mitt jobb på FDUV. Ett hem är nämligen så mycket mer än fyra väggar och en säng att sova i. Som en deltagare i en av våra grupper för flyttförberedelse sa: Det viktigaste i hemmet är att det är ens egen värld.

Att själv bestämma var, hur och med vem man bor är grundläggande rättigheter, även för personer med funktionsnedsättning. En funktionsnedsättning får inte per automatik leda till att du ska bo på ett visst sätt separat från andra människor, eller till att du måste bo tillsammans med andra personer med funktionsnedsättning.

Kvalitetskriterier som främjar jämlikhet

Delegationen för boende för personer med utvecklingsstörning (KVANK), har utarbetat nya kvalitetskriterier för boende. Kvalitetskriterierna ger riktlinjer för hur boendet för personer med funktionsnedsättning ska utvärderas och utvecklas.

Utgångspunkten är jämlikhet med andra människor. Personer med funktionsnedsättning ska själv få fatta beslut som berör det egna livet och boendet ska främja jämlikhet.

Kvalitetskriterierna tar fasta på hur boendetjänsterna påverkar personens liv. Boendet granskas alltså som en del av personens välmående och hur det anknyter till det övriga livet.

Det finns nio kvalitetskriterier. Ett boende för en person med funktionsnedsättning som uppfyller alla dessa kriterier kan betecknas som gott.

FDUV har intervjuat tre erfarenhetstalare om deras vardag utgående från boendekriterierna. Videor med Anjas, Niclas och Jonas tankar finns under varje kriterium.

1.      Boende i en gemenskap

Personen bor i ett eget hem i ett vanligt bostadsområde och fattar själv beslut om sådant som gäller det egna hemmet. Boendet motsvarar personens behov. Personen får välja med vem hen bor och har möjlighet till privatliv.

För att personen ska kunna välja var, hur och med vem hen bor, behöver det finnas olika boendealternativ och möjliga bostäder i vanliga bostadsområden.

I videon berättar Anja, Niclas och Jonas om var och hur de bor, samt om sin favoritplats hemma och om sina grannar.

 

2.      Val och makt

Personen gör egna val och fattar själv beslut i sin vardag. Hen har tillgång till information om alternativ och tjänster i sådan form som hen kan förstå och ta till sig. Personen får stöd i att förstå informationen, i att utrycka sin vilja och i att fatta beslut. Respektfullt gott bemötande genomsyrar det stöd personen får.

Jag städar nog själv, men jag vill bestämma när jag städar, att det inte ska vara att man kontrollerar om jag har städat, och så städar dom åt mig.

I videon funderar Anja, Niclas och Jonas på vad de bestämmer om i sitt eget hem. Ibland måste man fråga om lov för att göra vissa saker i sitt eget hem.

 

3.      Social anslutning och deltagande i samhällsaktiviteter

Personen får stöd i att delta i meningsfulla och viktiga aktiviteter, till exempel i kultur- och fritidsverksamhet eller föreningsliv. Personen har också kontakt med andra personer med funktionsnedsättning som har samma intressen.

Anja, Niclas och Jonas har olika fritidsintressen, i videon berättar de mer om vad det tycker att är roligt och viktigt att göra då man är ledig.

 

4.      Personliga människorelationer

Personen har betydelsefulla och viktiga människorelationer i sitt liv och får stöd i att upprätthålla dem. Personen fattar själv beslut om människorelationer som hen upplever som viktiga. Det kan handla om vänner, parförhållande och familjeliv.

Det är roligt att ha en livskompis eller en kamrat att diskutera livet och kärleken med.

I videon funderar Anja, Niclas och Jonas på vad som är det bästa med att ha en vän. De funderar även på kärlek och parförhållande.

 

5.      Utbildning och personlig utveckling

Personen har möjlighet att hitta och använda sina styrkor och resurser. Personen får själv välja utbildning och utveckla sig själv utgående från sina behov. Personen får stöd att ställa upp och uppnå sina personliga mål och hen har möjligheter att pröva, lyckas och misslyckas.

I videon berättar Anja, Niclas och Jonas om hurdana nya saker de har lärt sig, bland annat på jobbet.

 

6.      Uppskattade sociala roller

Personen har olika sociala roller där hen får uppleva sig viktig och nödvändig, till exempel en yrkesroll. Hens kunnande identifieras och erkänns. Personen får stöd att verka i sina roller, exempelvis att söka och sköta avlönat arbete eller föreningsuppdrag. Vid behov får hen stöd för att hitta roller som hen upplever meningsfulla.

I videon berättar Anja, Niclas och Jonas om vad de jobbar med. Jobbet är viktigt, då man får nya utmaningar men också nya vänner på arbetsplatsen.

 

7.      Livskvalitet

Personen har en god livskvalitet och mår bra. Personens liv består av saker som är viktiga för hen. Hen har och gör saker i livet som hen blir lycklig av. Personen träffar de personer hen vill och kan uppleva sig själv uppskattad och viktig. Hen får stöd för att bygga upp sina drömmar och uppfylla dem.

Jag har mina begränsningar, men jag försöker och är envis!

I videon funderar Anja, Niclas och Jonas på vad som gör dem glada och nöjda med livet.

 

8.      Hälsa och välbefinnande

Personen får stöd i att upprätthålla och främja sin hälsa. Hälsa handlar om både fysiskt och psykiskt välmående. För att upprätthålla hälsa har personen möjligheter till motion och näring enligt eget tycke och smak.

Anja, Niclas och Jonas funderar på hur de tar hand om sin hälsa. På jobbet kan det till exempel bli en hel del motion då man ska lyfta tunga saker och är på benen hela dagen.

 

9.      Säkerhet och trygghet

Personen känner sig trygg och har människorelationer som bygger på ömsesidigt förtroende. Hen behandlas respektfullt och blir sedd och hör. Personen utsätts inte för fysiskt eller psykiskt våld och har rätt till kroppslig integritet.

I allmänhet känner jag mig trygg i mig själv!

I videon funderar Anja, Niclas och Jonas på när de har känt sig otrygga, både hemma och utanför hemmet.

 

Har du exempel på gott boende för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning? Dela med dig av dina erfarenheter eller bli partner på webbplatsen Asumisen tekoja – stöd för ett gott boende.

Nina Normann, sakkunnig inom boendefrågor

Lisbeth Hemgård.

Vem har rätt till intensivvård?

Man kan inte nekas intensivvård på grund av funktionsnedsättning, påminner Lisbeth Hemgård i vår blogg.
Lisbeth Hemgård.

Blogg: Bristfällig information väcker oro inför förändringar

Kommunerna vill erbjuda bastjänster till personer med intellektuell funktionsnedsättning. FDUV välkomnar utvecklingen, men förändringarna väcker oro bland målgruppen och deras anhöriga. God kommunikation är nu a och o.
Flicka i rullstol i ett ömt ögonblick tillsammans med syster.

Fokus på det sällsynta

Sällsynta diagnoser är inget ovanligt. Kunskapen om dem är däremot sällsynt. Det är inte heller ovanligt att personer som har eller är anhörig till någon som har en sällsynt diagnos känner sig ensamma. Därför behövs nätverk. Camilla Forsell skriver i vår blogg om hur vi stöder dessa familjer.
Närbild på ett möblemang för dockhus.

Blogg: Att bygga sitt drömhem

”Målet är inte bara slutprodukten – en film – utan hela arbetsprocessen ska väcka tankar och funderingar kring hur man vill bo och leva i ett eget hem.” Nina Normann beskriver i ord och bild sitt kreativa arbetssätt bland unga som behöver stöd i vardagen och som ska flytta till ett eget hem.
Ung kvinna med Downs syndom vid dator får handledning av vuxen.

Grundskolan avklarad – vad näst?

När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.
Kvinna med funktionsnedsättning lever sig in i teaterövning tillsammans med ledare.

Pirr i magen i väntan på årets höjdpunkt

Ett läger är mer än ett läger, och lägerbroschyren är mer än en broschyr. Lägerkoordinator Filippa Sveholm skriver i bloggen om hur stor betydelse FDUV:s sommarläger har för deltagarna.
Vuxen hjälper elev jobba på en pekplatta i skolmiljö.

Blogg: Inne eller ute? Frågan om specialklasser väcker diskussion

Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård tar del i diskussionen om inkludering av barn med särskilda behov i vanlig klass. Är inkludering bra eller dåligt?
Person i rullstol håller annan persons hand.

Blogg: Styrka som inte mäts i muskler

Vi alla behöver hjälp och stöd av andra, men vem vågar be om hjälp? Sofia Jernström skriver i vår blogg om rätten till bra stöd och det värdefulla i att ta emot stöd av andra.
Handskriven text i bakgrunden, i förgrunden skolfoto på flicka.

Bara få va mig själv

Vi har fått lov att publicera 11-åriga Malous text för att uppmärksamma Barnkonventionens dag och kampanjen för barns rätt att vara sig själva.
Ett barn gapskrattar.

Blogg: Får man skratta?

Får man skratta åt den som är annorlunda, frågar vår informatör Matilda Hemnell i vår blogg.
Fotografi på Susanne Tuure och citatet Rättigheter för personer med funktionsnedsättning handlar ofta om rätten till service på det egna modersmålet.

Blogg: Är jag svensk eller finne – spelar det någon roll?

Tankar om att vara finlandssvensk ur ett privat och yrkesmässigt perspektiv. Det skriver Susanne Tuure om i vår blogg Svenska dagen till ära.
Två kvinnor som samtalar och logotypen

Blogg: Ensam är inte stark

Den 17 oktober firas den internationella dagen för kamratstöd. Men vad är kamratstöd egentligen? Henrika Mercadante skriver i vår blogg om det något missvisande ordet kamratstöd och vikten av att ha kontakt med andra i en liknande situation.
Man står på huk med huva på huvudet och händerna för öronen.

Blogg: Lågaffektivt bemötande minskar problembeteende

Personer med oberäkneligt beteende. Barn och vuxna som beter sig aggressivt eller inte lyder. Vad beror deras beteende på och hur ska man hantera det? Lågaffektivt bemötande är en metod som innebär ett annorlunda sätt att förhålla sig till problemskapande beteende och därmed också nya lösningar. Annika Martin skriver i vår blogg om metoden.
Flicka läser lättlästa mumikboken Kometen kommer.

Blogg: Läs en timme, kanske något lättläst!

Vi finländare läser allt mindre och läskunnigheten bland ungdomar har rasat. För dem som har svårigheter med läsningen kan lättläst vara ett alternativ, tipsar Maria Österlund inför Read Hour.
HFlera händer i ring på varandra.

Blogg: Alla med från start

Utan stödmaterial är risken att halka utanför gruppen mycket större, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk handledare på Lärum. Inför hösten ger hon tips på hur vi kan se till att alla får vara med och känna sig delaktiga i skolan.
Unga zambier med intellektuell funktionsnedsättning med diplom i handen efter avlutad praktik tillsammans med föräldrar och handledare.

Blogg: En praktikplats ger självförtroende

Den här veckan har vi besök från Zanzibar, där FDUV stöder ett projekt med målet att ge unga personer med intellektuell funktionsnedsättning yrkesutbildning. Läs Elina Sagne-Ollikainens blogginlägg.
Linda Rex med citatet Folkrättaren i mig vill så fort som möjligt sen en lag som följer FN:s funktionshinderkonvention

Blogg: Ingenting om oss utan oss

Det har varit en ära att få jobba för de här frågorna, med och för det här fina gänget, skriver Linda Rex i vår blogg. Hon summerar sitt år som sakkunnig inom intressepolitiskt arbete på FDUV.
En mobiltelefon, en dator och ett block samt texten Lättläst med frågetecken

Blogg: Tips för lättläst webb

Internationella tillgänglighetsdagen till ära ger Johanna Rutenberg vid vårt LL-Center tips på hur man gör en webbplats lättläst.
EU:s blåa flagga med gula stjärnor i ring

Blogg: EU-valet angår dig – rösta!

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uppmanar alla att rösta för ett funktionsrätt EU.
  • «
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen