Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Flicka tittar i kameran, håller pekfingret vid munnen

Blogg: Alla dessa ”specialbarn” och allt hysch-hysch kring dem

154861542027.01.2019 kl. 20:57
Varför tänker vi så lätt att barn med särskilda behov i klassen är bort från de andra eleverna, frågar sig vår informatör Matilda Hemnell.

Vi står invid fotbollsplanen. Följer med pojkarnas turnering. Talar om ditt och datt. Jag fascineras av hennes sons förmåga att – då han väl får bollen – gå igenom vilken mur som helst. Inget kan stoppa honom.

Hon håller med, skrattar och konstaterar att fotbollen och vännerna han har via den är guld värda. Att han varit mycket ledsen över ny klassindelning i skolan. Jag beklagar att han haft det kämpigt och det är då det händer.

Hon sänker rösten, böjer sig lite närmare mig och berättar: ”Dessutom tror jag det finns specialbarn i klassen.” När hon säger specialbarn tecknar hon citattecken i luften och artikulera ordet så det knappt hörs.

Min dotter är ett av dessa ”specialbarn”.

I stunden får jag inget klokt ur mig. Men efteråt har jag förstås formulerat många svar i mitt huvud. Dels att min dotter är ett av dessa ”specialbarn”, dels att jag rent professionellt jobbar för skolinklusion, för allas rätt att funka olika och för rätten till anpassningar.

Det jag ändå efteråt funderat mest på är den självklara utgångspunkten kvinnan hade, att ett barn med särskilda behov i klassen automatiskt är bort från hennes son.

De här barnen kan lära eleverna livskunskap och värderingar viktigare än division och språkriktighet.

Varför inte tänka annorlunda? Att de här barnen kan berika klassen, att de kan lära eleverna livskunskap och värderingar viktigare än division och språkriktighet. Alla är olika, och det är bra. Alla ska bemötas med respekt, men inte nödvändigtvis på samma sätt.

Och genom att möta dem som funkar lite annorlunda och behöver anpassningar kan vi lära oss att detta är mer än en floskel. Det är en grundläggande värdering, en livsinställning och en förutsättning för att vi ska ha ett samhälle som bejakar och beaktar mångfald. Ett samhälle som har rum för oss alla.

Det har sina konsekvenser om detta med ”specialbarn” är väldigt hysch-hysch. Det skapar mera misstro än förståelse.

En annan sak jag funderat på är det problematiska med att så mycket information är sekretessbelagd. Självklart har det sina goda sidor (och de dåliga kan man kringgå genom samarbete med barnen och föräldrarna), men det har sina konsekvenser om detta med ”specialbarn” är väldigt hysch-hysch. Det skapar mera misstro än förståelse. Det stjälper mera än det hjälper.

Att i klassen och bland föräldrarna tala mer öppet om särskilda behov tror jag bygger broar och öppnar upp för bättre anpassningar. Det finns otaliga exempel på att det inte behöver innebära att någon pekas ut eller känner sig missgynnad. Och de flesta vet ändå att det är ”något” och då de inte vet vad, leder det till rykten och oro.

En skola för alla är bättre för alla. 

Matilda Hemnell, informatör

Foto: Pixabay

Ett äldre par går armkrok längs en väg i höstigt landskap

God hälsa på ålderns höst

Det kunde kallas ett paradigmskifte, ett nytt sätt att tänka inom vården och omsorgen. Det anses inte längre självklart att personer med intellektuell funktionsnedsättning åldras snabbare, eller har kortare livslängd. De har rätt till samma undersökningar, förebyggande insatser och behandlingar som alla andra.
Porträtt på Gerd Ahlström

Svensk forskning med fokus på de äldres hälsa

Professor Gerd Ahlström har forskat i hur äldre personer med intellektuell funktionsnedsättning mår och hurdan vård de får.
FDUV-logotyp

Kanslierna stängda 5–6 juni

FDUV:s personal samlas till planeringsdagar.
Det tryckta regeringsprogrammet på en stol.

Regeringsprogrammet är ett steg i rätt riktning mot ett funktionsrätt Finland

Vi har granskat regeringsprogrammet och hittat bra skrivningar om bland annat funktionshinderlagstiftningen, svenska tjänster, arbete, boende och lättläst.
Kia Mundebo med svart blus och glasögon

Hon brinner för de äldre

Personer med intellektuell funktionsnedsättning lever allt längre. Det är i sig en bra sak, men beredskapen att stöda dem är i regel låg. Därför behövs det eldsjälar som Kia Mundebo.
Äldre person sitter på en bänk utomhus och bläddrar bland sina papper

Så förändras livet för de äldre i Svenskfinland

GP 2/2019 hade temat att åldras. Vi redde ut vad åldrandet innebär för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Svenskfinland.
Kvinna med grått hår och glasögon sitter i soffa, bakom soffan står en man på huk

När åldern börjar ta ut sin rätt

Vem ska ta hand om våra barn med funktionsnedsättning när vi inte längre finns? Hur blir det när både de anhöriga och barnen blir gamla? Många vill skjuta bort frågorna, men Gunnel Grönlund har en plan för sonen Mikael.
Skärmdump från handbokens webbplats. På bild glad pojke med funktionsnedsättning och texten Handboken är ett praktiskt redskap för dig som arbetar inom funktionshinderområdet.

Förnyad handbok om funktionshinderservice

THL:s Handbok för handikappservice är nu Handbok om funktionshinderservice.
skärmpump från sidan Ett eget hem, med texten Material, Filmer och Så här jobbar vi

Uppdaterade webbsidor om boende

Vi har mycket nytt material kring boende riktat till flyttare, anhöriga och professionella.
FDUV:s logo

Jämlikhet mellan funktionsnedsatta bör garanteras då funktionshinderlagstiftningen förnyas

Gemensamt ställningstagande om personlig assistans.
En mobiltelefon, en dator och ett block samt texten Lättläst med frågetecken

Blogg: Tips för lättläst webb

Internationella tillgänglighetsdagen till ära ger Johanna Rutenberg vid vårt LL-Center tips på hur man gör en webbplats lättläst.
EU:s blåa flagga med gula stjärnor i ring

Blogg: EU-valet angår dig – rösta!

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uppmanar alla att rösta för ett funktionsrätt EU.
Skärmklipp från film. Bild på barn med downs syndrom och texten Hon var som ett litet troll. Jättesöt.

Lyssna på mammorna!

Morsdagen till ära har vi öppnat projektet Mer än ords Youtubekanal för allmänheten.
Personer med funktionsnedsättning och texten Ett funktionsrätt Finland

FDUV:s skrivningar till regeringsprogrammet

FDUV vill att regeringen tryggar och främjar delaktighet, tillgänglighet och ett gott liv för de mest utsatta. Läs våra förslag till skrivningar i regeringsprogrammet. Dags för #EttFunktionsrättFinland!
Två EU-valsbroschyrer på ett bord

Lättläst om Europaparlamentsvalet

Det är lätt att rösta i EU-valet.
Illustration med person omgiven av anhöriga som pekar på ett hus utanför vilken en kvinna säger välkommen

Digital kurs i flyttförberedelse

Kursen har skilda delar för flyttare, anhöriga och professionella.

Yle börjar sända nyheter på lätt svenska i höst

FDUV välkomnar Yles statsning på tillgänglighet.
Socialskyddsguidens pärm

Socialskyddsguiden 2019 är här!

Årets socialskyddsguide med information om service för personer med intellektuell funktionsnedsättning finns nu på webben. Ladda ner den gratis eller beställd den hem i tryckt format.
Skärmdump från film. Man med downs syndrom sitter framför en bokhylla. Text: Jag städar nog själv, men vill bestämma när jag städar

Blogg: Vad gör ett hem till ett hem?

Vad kännetecknar ett bra boende för personer med funktionsnedsättning? Nina Normann öppnar upp vad de nya kvalitetskriterierna för boende riktigt handlar om. Hör också Anja, Jonas och Niclas berätta om sin vardag med utgångspunkt i kvalitetskriterierna.
Flickor som nyfiket skramlar på ett påskägg

Blogg: Hurra för hittesyskon!

I dag på internationella syskondagen skriver Henrika Mercadante om hur vi kan hjälpas åt i vardagen och på köpet få något ovärderligt – hittesyskon.
  • «
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen