Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

Lärare lär sig lättläst

135279234813.11.2012 kl. 09:39
Maria, Hanna och Sonja sitter i ett klassrum på Helsingfors arbis och diskuterar häftigt. De har fått i uppgift att skriva om en dagstidningsartikel till lättläst svenska. Artikeln förvandlas i lärarnas händer snabbt till sju rader lättläst svenska. Och blir avsevärt lättare att förstå, tycker alla tre.

Kursen som lärarna går på heter Att skriva lättläst. Det är första delen i en fortbildningsserie för lärare och annan utbildningspersonal och den ordnas av Lärum vid FDUV. Längst fram i klassen står Ulla Stina Åman i egenskap av utbildare, kursarrangör och pedagogisk utvecklare vid Lärum.

-Det är en skärpt och inspirerande grupp, vi har haft riktigt bra diskussioner idag, och jag tror att alla har fått ut mycket av kursen, berättar hon.

Några dagar tidigare har Ulla Stina dragit samma kurs för en liknande grupp, ett tjugotal lärare, speciallärare och annan utbildningspersonal, i Vasa. Konceptet fungerar och gruppstorleken är lämplig, anser Ulla Stina:

-Vi har parat ihop lärarna på kursen enligt de målgrupper som de arbetar med. När man skriver lättläst är det viktigaste att tänka på vem man skriver för, säger Ulla Stina.

För elever med svag svenska

Maria Kuhlefelt är ursprungligen ämneslärare i historia på Dickursby skola i Vanda, men har jobbat som speciallärare från och med hösten 2012. Hon har flera elever med svaga kunskaper i svenska. Hon omarbetar svåra texter till lättförståeliga för att eleverna bättre ska förstå innehållet i lektionerna och lära sig.

Hon vet redan vilka elever och vilket stoff hon ska arbeta vidare med.

-Jag har fått många aha-upplevelser idag! Till exempel det att man alltid ska fundera vem man skriver åt och vad läsarna ska få ut av texten, säger Maria.

-Också kopplingen mellan rubrik och bilder är något som man inte alltid tänker på men som inverkar mycket på hur man förstår texter.

Bättre resultat med lättläst

Specialklasslärare Hanna Backman har skrivit egna lättlästa läromaterial i några år. Hon arbetar i Minervaskolan med elever som har grava svårigheter, lässvårigheter och liknande. För henne är det viktigt att anpassa materialet så att eleverna får en möjlighet att komma vidare i sin egen utveckling.

-Jag har testat med mina elever att använda både vanliga och lättlästa texter, och prestationerna blev bättre med de lättlästa versionerna.

-Samtidigt tror jag inte att det är bra att göra materialet för enkelt, för om man sänker ribban för mycket och bara använder enkla ord så för man inte till ny kunskap. Det viktiga är att anpassa materialet så att inspirationen för att lära sig hålls kvar.

-Den här kursen har stor praktisk nytta för mig, jag vet redan vilket material jag ska gå tillbaka till och ändra. Allt har kanske inte varit så lyckat, skrattar hon.

Lättläst för större studiemotivation

Sonja Lyly, klasslärare vid Botby skola, skriver också eget material.

-Jag tror att det viktiga är att höja läsförståelsen. När du läser om till exempel växthuseffekten så ska du kunna plocka ut det viktigaste.

Maria instämmer:
-Det handlar mycket om studieteknik. Elever kan kanske läsa bra och snabbt, men de förstår inte alltid det de läser.

Det leder till svaga prestationer och så småningom sänks motivationen, förklarar lärarna. Alla tre är överens om att lättförståeliga material kan hjälpa till i att höja elevernas intresse för att lära sig nytt.

-Ettorna börjar skolan med sina tindrande stjärnögon och så småningom går det fel. Kanske man kan uppehålla elevernas känsla för att lyckas med mera lättförståeligt material, säger Maria.

-Jag tror också att det ibland helt enkelt är för svårt, och att man kan få tillbaka intresset för att lära sig med hjälp av ett enklare och konkretare språk, säger Hanna.

-Jag var själv nyss på en datakurs, och mycket fladdrade förbi och väckte ångest. Så känns det säkert ofta för mina elever också!

Att skriva lättläst-kurserna arrangerades under hösten 2012 inom ramen för fortbildningsserien Kom i kapp. Den mångprofessionella fortbildningsserien organiseras av Pedagogisk utveckling vid Lärum. Målgrupp för fortbildningen är alla som arbetar inom undervisningsväsendet för och kring barn med intensifierat och särskilt behov av stöd. Fortbildningen pågår under åren 2012-2013 och finansieras av Utbildningsstyrelsen. Fortbildningen är avgiftsfri för deltagarna. Delar som ingår i fortbildningsserien: Att skriva lättläst, Symwriter, Lättläst it och Digital IP.

Läs mera om fortbildningen på: larum.fi/komikapp

Vem säger vad som är bäst för dej och mej?

FDUV stöder inte institutionsboende som en permanent lösning för personer med utvecklingsstörning. Det har varit vår ståndpunkt i över 30 år. Det har alltid väckt mycket tankar och känslor hos människor. Både hos personal, anhöriga och ibland också hos den stora allmänheten.

Barnens och de ungas åsikter bör beaktas i handikapplagstiftningen

Barn och unga har rätt att uttrycka sina åsikter och påverka ärenden som gäller dem själva. Detta bör beaktas när handikapplagstiftningen nu förnyas, anser nätverket som arbetar för barnets rättigheter i Finland.

Ny lättläst broschyr om trygg matlagning

Hur ska man förvara maten rätt? Hur länge håller mat? Hur ska man göra när man tar med mat på en resa eller till stugan? Ny lättläst broschyr ger tips och råd.

Service utgående från behoven

Det är en livlig diskussion i medierna om Kårkulla samkommun och dess framtid. Många tar till pennan och vill formulera sina åsikter på insändarspalter. Men har vi tappat fokus i debatten?

Goda tjänster i framtiden

Tiden bara rusar iväg, jag har varit fullt sysselsatt med ansökningar, verksamhetsplaner och budgeter. Det är skönt när allt är färdigplanerat, det är också intressant att blicka framåt men oron för resurserna gör oss påminda om i vilka tider vi lever.

Små och stora steg mot självständighet

Hur ska man hjälpa sitt barn att bli självständigt? Kan man vara för beskyddande? När är det dags att släppa taget?

Nycklar till ett eget liv

Så självständigt boende som möjligt i egen lägenhet bland andra vanliga människor? Det är drömmen för många personer med utvecklingsstörning.

Killen som gillar ett aktivt liv

Bara att gå in genom dörrarna till Åbo Akademi på Strandgatan i Vasa gör mig smått nostalgisk. Det är mer än sju år sedan jag tillbringade ett år av pedagogiska studier här. Nu är jag här i ett helt annat ärende.

Nyanser saknas i Kårkulladiskussion

Tjänsterna som Kårkulla samkommun erbjuder diskuteras igen. Som verksamhetsledare på FDUV blir jag uppringd av journalister som vill ha svar på tal: är Kårkullas tjänster tillräckligt bra?

Svenskspråkiga har också rätt till flexibla tjänster

På det nationella planet sker det just nu stora förändringar inom specialomsorgen. Statsrådet beslöt i november 2012 att tjänsterna för personer med utvecklingsstörning ska utvecklas i närsamhället och att alla institutionsplatser ska avvecklas före år 2020. Kommunerna ges ett större ansvar för tjänsterna och specialomsorgsdistriktens roll kommer att förändras.

Välkommen med på rekreationsdagar 4-6 oktober!

Årets rekreationsdagar ordnas på vackra Sjömansro i Lappvik. Dagarna riktar sig till föräldrar och anhöriga. Samtidigt ordnas ett barn och syskonveckoslut på Högsand.

Att få höras och synas

Försommarens nyhetsflöde har präglats av rubriker kring personer med utvecklingsstörning.

Ett bra stöd i framtiden?

I Raseborg har tjänsterna för personer med utvecklingsstörning väckt diskussion. Raseborgs ekonomiska resurser är svaga och man börjar se om sitt hus. Ett förslag har varit att säga upp avtalet med Kårkulla samkommun, den stora producenten av stöd för personer med utvecklingsstörning i Svenskfinland. Kårkullas tjänster är helt enkelt för dyra för staden.

Mot mera jämlikhet i närståendevården

Närståendevården utreds som bäst av en nationell arbetsgrupp och stödet till närståendevårdare väcker diskussion på olika håll. Det handlar bland annat om orättvisan i att stödbeslut mellan olika kommuner varierar.

Tillgång till alternativ kommunikation

Thérèse Grahn lyfter i sin insändare (HBL 10.6.2013) fram den knipa som familjer kan hamna i då barnet har kommunikationssvårigheter och behöver alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). På FDUV har vi bekymrat oss för att resurserna i Svenskfinland är så knappa när det gäller anpassade läromedel och alternativ kommunikation.

Från u-båtsliv till en del av oss

Seminariet ”Egen makt- en konferens om egen makt” har just avslutats i Tammerfors. Dagarna har kretsat kring frågor om självständighet, delaktighet och om att skapa kontaktytor mellan personer med utvecklingsstörning och det omgivande samhället.

Barn med särskilda behov får unik chans att träna språk

Den 12–14 juni får 6 finlandssvenska barn med särskilda behov tillsammans med sina nätverk delta i sommarskolan i språkträning enligt Karlstadsmodellen. Det är första gången som sommarskolan ordnas i Finland. Kursen arrangeras i Pargas av två aktiva mammor i samarbete med FDUV och Axxell.

Arbete för mera arbete

Hon ska förstå sig på bland annat marknadsföring, arbetslagstiftning, arbetsprocesser, mänskligt beteende och livsstilscoaching. Proffs i direktrekrytering? Nästan.

Rätt att vara arbetslös?

Vid årsskiftet trädde en ny lag om företags- och arbetskraftsservice i kraft. Vi frågade arbets- och näringsministeriets överinspektör Patrik Tötterman vad lagen innebär för personer med utvecklingsstörning.

Två viktiga arbetsgrupper

På Social- och hälsovårdsministeriet arbetar man för fullt, det finns många viktiga arbetsgrupper som ska se till att vi också i fortsättningen får social- och hälsovårdstjänster. Två av dem är särskilt viktiga för oss.
  • «
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen