Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Porträtt på Jan Alin och citatet -Utveckling kan vara att ta bort i stället  för att lägga till.

Det alla lärare önskar sig på sin födelsedag

169645392005.10.2023 kl. 00:12
På internationella lärardagen vill vi hylla och tacka alla lärare som anpassar och beaktar att elever lär sig på olika sätt. Därför ger vi ordet till en representant för lärarkåren: Jan Alin.

Den femte oktober firas internationella lärardagen. Man kan kanske säga att det är lite som alla lärares födelsedag på nåt sätt.

Vad önskar sig då lärare i födelsedagspresent? Är de som Alfons Åbergs pappa och önskar sig ”snälla barn” mest av allt? Alltid färska bullar till eftermiddagskaffet på jobbet eller kanske en massör på stand-by i personalrummet?

Nej.

Jag är övertygad om att det lärare mest av allt vill ha är tid. Tid för att planera sin undervisning. Tid för att hinna beakta alla elever och individuella behov. Tid för att reflektera och utvärdera.

När man känner att man inte gjort sitt jobb ordentligt på grund av tidsbrist upplever man det som filosofen Jonna Bornemark kallar etisk stress. Det är vanligt förekommande i mellanmänskliga yrken när man inte hinner ägna tillräckligt med tid åt sina patienter, klienter eller elever.

När arbetsmängden ökar leder det oundvikligen till att det blir mindre tid för varje arbetsuppgift.

Finlands svenska lärarförbunds senaste medlemsundersökning visar att 94 procent av lärarna anser att deras arbetsmängd har ökat de senaste fem åren. När arbetsmängden ökar leder det oundvikligen till att det blir mindre tid för varje arbetsuppgift.

Otillräckliga resurser som tid, personal och anpassade läromedel, gör att lärare tvingas dra ner på kvaliteten och förenkla. Det gör att själva undervisningen drabbas och det påverkar alla elever i klassrummet. Om lärare inte har tillräckligt med tid och resurser för sitt kärnuppdrag – att planera och genomföra lektioner – är något mycket fel och behöver åtgärdas.

Att göra mycket betyder inte att det man gör är bra. Tag bort sånt som inte direkt och rent konkret gagnar elever eller lärare i skolvardagen.

Ett sätt att åtgärda tidsbristen för lärare är att dra ner på olika kringuppgifter, som dokumentation, projekt och utvecklingsarbete. Det här tar de välkända forskarna inom skola och utbildning, Arran Hamilton, John Hattie och Dylan Wiliam, upp i sin nya bok Making Room for Impact: A De-implementation Guide for Educators (ungefär: Att skapa utrymme för påverkan: En de-implementeringsguide för pedagoger). I boken konstaterar de att skolverksamheten ofta är överarbetad och föreslår hur man kan identifiera effektiva inslag och skala bort ineffektiva.

Utveckling kan vara att ta bort i stället för att lägga till. Att göra mycket betyder inte att det man gör är bra. Tag bort sånt som inte direkt och rent konkret gagnar elever eller lärare i skolvardagen. Varje onödigt inslag är tid bort från planering och förberedelse.

Alfons pappa fick ett paket med Alfons i, så han fick ett snällt barn på sin födelsedag. Går det att paketera tid?

Text: Jan Alin, lärare vid Vasa övningsskola

Internationella dagen för lärare är en temadag instiftad av  Förenta nationernas organ för utbildning UNESCO 1994.

Urvattna inte funktionshinderservicen

Ställningstagande där vi uttrycker vår oro för funktionshinderservicen i Österbottens välfärdsområde tillsammans med vår regionala påverkansgrupp, Tukiliitto och dess lokala föreningar.

Mitt val – för att alla väljare ska få vara delaktiga i demokratin

En majoritet av personer med intellektuell funktionsnedsättning röstar inte. Målet med studiecirkeln Mitt val är att minska demokratiglappet genom att göra politik tillgängligt för fler. Artikeln ingår i GP 1/2025.

Lättläst om välfärdsområdesvalet och kommunalvalet

Beställ en lättläst broschyr senast 10.3 eller ladda ner den.
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen