Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Bild på Maria som läser Lätta Bladet. Bredvid bilden finns citatet: Det känns både grymt och onödigt att göra människor mer funktionsnedsatta än de egentligen är, bara för att de inte klarar av att sköta ärenden den digitala vägen.

Digital tillgänglighet säger inte allt

165529470015.06.2022 kl. 15:05
Tillgänglighet är "på modet" just nu skriver Maria Österlund. I vår blogg reflekterar hon över digital tillgänglighet och de utmaningar som digitaliseringen av samhället för med sig.

Tillgänglighet är på modet just nu. Det märker också vi på LL-Center när allt fler organisationer och olika aktörer hör av sig för att fråga om tillgänglighet. Det här är förstås en riktigt bra sak.

Det är bra att det finns en lag som säger att digitala tjänster som är riktade till allmänheten ska vara tillgängliga.  

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktar den offentliga sektorn och vissa av organisationerna inom den privata och tredje sektorn att följa tillgänglighetskraven. Lagen om digital tillgänglighet trädde i kraft i april 2019. De sista övergångstiderna gick ut förra sommaren. Det betyder ju att allting borde vara riktigt bra nu!

Men, sedan visar det sig att lagen inte egentligen sträcker sig så mycket längre än till de tekniska lösningarna. Syftet med lagen är visserligen att förbättra allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor.

Hur fungerar digital tillgänglighet i praktiken?

Så här skriver Regionförvaltningsverket som är den instans som ska övervaka den digitala tillgängligheten:

"Det är viktigt att digitala tjänster är lika tillgängliga för alla. För att detta ska vara möjligt krävs det att man redan vid planeringen av en digital tjänst beaktar människors olika förutsättningar. En webbplats eller mobilapplikation ska kunna användas även av användare med exempelvis hörsel- eller synskada, läs- eller inlärningssvårigheter, en minnessjukdom eller svaga kunskaper i finska eller svenska. Inte heller tillfälliga störningar, såsom buller, solsken, stress eller en gipsad arm, ska få göra det omöjligt att använda en webbplats eller mobilapplikation."

Problemet är att det här är lättare sagt än gjort. Även om en digital tjänst har gjorts upp enligt de regler som finns, med lämplig kontrast på sidan, med lämpliga färger, ett läsligt typsnitt och utan besvärliga pop-up-fönster och byggd på ett sådant sätt att också läsapparatur för synskadade klarar det hela, kommer det att finnas många människor som inte klarar av att använda tjänsten utan hjälp.

Lätt språk kan vara en del av lösningen

Ett annat problem är att även om det tekniska är under kontroll så är kanske inte själva innehållet, alltså texten det. Om man inte förstår det man läser eller de kommandon man uppmanas använda så kommer användandet att vara svårt, kanske till och med omöjligt.

Här kan lättläst text vara en del av lösningen.

Och, vi ska inte vara för negativa, visst finns det redan fina digitala tjänster där också texterna är lättlästa och därför lättare att använda för allt fler. Och eftersom det finns en efterfrågan så kommer säkert de lättanvända och verkligt tillgängliga digitala tjänsterna att bli allt fler i framtiden.

Digitala tjänster passar inte alla

Men vi ska komma ihåg att det finns en relativt stor grupp människor som trots det inte klarar av att sköta sina ärenden via allehanda digitala tjänster och appar. Till den här gruppen hör bland andra människor med intellektuell funktionsnedsättning och den växande gruppen finländare med hög ålder. Det kan hända att de här personerna aldrig har fått bankkoder att identifiera sig med eller inte klarar av att använda de mer intrikata funktionerna på en smarttelefon.

Det här gör inte de här personerna till sämre människor, men tyvärr är en person i dagens Finland som inte behärskar det digitala och inte har bankkoder på ett sätt bara en halv person.

Hen kan inte självständigt uträtta ärenden, för på många viktiga ställen saknas det personlig service, eller ens en telefontjänst att ringa.

Det är inte längre möjligt att gå fram till en lucka där man kan träffa en person och be om en tjänst eller be om råd gällande hur man ska sköta sitt ärende.

Chatboten man stöter på, på allt fler digitala tjänster är säkert välvillig men har tyvärr ofta svårt att förstå kundens frågor och behov. Har man tur så ger chatboten till slut upp och frågar om den ska koppla en vidare till en människa.

Är det verkligen för mycket begärt att det inom viktiga funktioner fortfarande borde finnas också mänsklig service att tillgå, utan att tvingas betala hutlöst mycket för det?

Det känns både grymt och onödigt att göra människor mer funktionsnedsatta än de egentligen är, bara för att de inte klarar av att sköta ärenden den digitala vägen.

Ibland undrar man var alla dessa pengar som har sparats in genom att skära ner på service och tjänster egentligen har hamnat. Det borde ha blivit en ganska stor hög inbesparade slantar vid det här laget.

Text: Maria Österlund, redaktör på LL-Center

 

Skrattande ung kvinna och barn med Downs syndrom.

Tindra lyser upp Maias vardag

Hos familjen Abrahamsson sitter det ofta en extra vuxen vid middagsbordet. För att dottern Maia ska få det stöd hon behöver använder familjen sig av personlig assistans. Resultatet är en familj med mindre stress över vardagspusslet och mer tid för varandra. Artikeln ingår i GP 1/2024.
Porträtt på Matilda Hemnell.

En berättigad utskällning eller en uppmuntrande eloge?

Ledare i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 1/2024 med temat personal.
Helena Holm-Cüzdan och citatet Det är ändå oändligt mycket jag inte visste om lätt språk.

Det jag inte visste att jag ville veta om lätt språk

Det är oändligt mycket jag inte visste om lätt språk, skriver Helena Holm-Cüzdan i vår blogg. Hon jobbar sedan ett halvt år på vårt LL-Center med att skriva lättläst.
FDUVs vita logo på blå bakgrund

Nedskärningar som drabbar de mest sårbara måste stoppas!

Ställningstagande gällande nedskärningar i den sociala tryggheten.
Glad, neutral och ledsen smiley på ett tangetnbord.

Svara på en enkät om allmän intressebevakning

Genom att svara på enkäten bidrar du till utvecklingen av den allmänna intressebevakningens tjänster.
Ronja Lassander med vatten och båt i bakgrunden.

Ronja om lägerjobb: ”Jag rekommenderar verkligen det här som sommarjobb”

Sjuksköterskestuderande Ronja Lassander har fungerat som läkemedelsanvarig ledare på FDUV-läger under två somrar. Hon berättar om sina erfarenheter.
Sussi Tuure och citatet Jag var inte tillräckligt lyhörd för respektive familjs specifika situation och behov.

Krångliga anhöriga – finns dom?

Susanne Tuure frågar i vår blogg om det finns krångliga anhöriga och reflekterar kring sin inställning till anhöriga förr och hur den utvecklats.
Ann-Sofie Holmberg vid en handskirven skylt där det står FDUV med glada färger.

Ann-Sofie om jobb på FDUV-läger: ”En bra livserfarenhet för alla”

Väldigt lärorikt. Så beskriver Ann-Sofie Holmberg jobbet som lägerledare på FDUV:s sommarläger. Hon var ifjol på sitt första FDUV-läger.
Vi deltar i Educa 26-27.1 i Helsingfors!

Träffa FDUV på Educa-mässan

FDUV, Lärum och LL-center deltar i Educa-mässan i Helsingfors 26–27.1.2024.
Bildkollage med Daniela i olika lägersituationer, men yngre och äldre lägerdeltagare.

Vad jobbet som lägerledare lärt mig

Alla borde jobba på åtminstone ett FDUV-läger i sitt liv. Det tycker lägerkoordinator Daniela Mård. Så mycket har hennes egna erfarenheter av lägerjobb format henne både professionellt och som person. I vår blogg berättar hon om sina lärdomar.
Porträtt på män och kivnnor och logotypen för Familjestöd där texten i rött är formad som ett hjärta.

Nya familjestödjare i Svenskfinland

Pressmeddelande: FDUV har utbildat nio nya familjestödjare som erbjuder kamratstöd till andra föräldrar till barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning. Sammanlagt finns det nu 32 frivilliga familjestödjare runtom i Svenskfinland.
Ung kvinna med Down syndrom håller upp händerna och visar sägertecken i somrig miljö.

Ansökan till sommarens läger har öppnat

Ansök om lägerplats senast den 29 februari. Du som vill jobba på våra läger, skicka in din jobbansökan senast den 11 februari.
En hög med mynt.

Så här förändras FPA-förmånerna och den sociala tryggheten 2024

Ett nytt år har inletts, vilket den här gången medför fler ändringar än vanligt i de förmåner och stöd som FPA betalar ut. I den här artikeln finns information om ändringar i FPA:s förmåner som kan påverka ekonomin för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Flera böcker utradade på ett bord.

Låna lättlästa böcker i FDUV:s bibliotek

Vi har många nya lättlästa böcker i FDUV:s specialbibliotek i Helsingfors. Välkommen på besök under vardagar mellan klockan 10–14.
Porträtt på Annette Tallberg-Haahtela och citatet Ser man på alla de förändringar som är på gång just nu så är det tyvärr långt samma personer som drabbas.

Paradigmskifte och nedskärningar – en dålig kombination

”Utebliven service kostar också,” skriver verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela i vår blogg. Hon reflekterar över utmaningarna inom funktionshinderservicen och nedskärningar som drabbar de mest utsatta – och det nya året 2024 då FDUV fyller 70 år.
God jul - vi önskar alla en fröjdefull jul och ett gott nytt år.

Julens öppettider

FDUV önskar alla medlemmar och samarbetsparter en god jul.
Åsa Broo och citatet Samtidigt som vi alla har likeheter och samma känslor och behov så är det viktigt med representation i böckerna.

Vägen till läsning

Kolumn av Åsa Broo i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2023 med temat läsning.
Anna och Alva Hedenberg framför en gammaldags

”I DUV får man både stöd och kan stödja andra”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. Anna Hedenberg har varit aktiv i DUV på Åland i cirka 20 år, och fungerat som föreningens ordförande de senaste fyra åren.
Porträtt på Carina Frondén.

Är lättläst faktiskt lätt att läsa?

Ny forskning bekräftar att flera av de råd för hur man skriver lättläst håller streck. Samtidigt visar Carina Frondéns forskning att texter på lätt svenska också kan vara alldeles för svåra för dem som behöver lättläst. Artikeln ingår i GP 4/2023.
Bildkollage på boken Mats Melin och Inte som vanligt samt ett memoryspel.

Lärum tipsar: Det livslånga läsandet

Alla har rätt till läsning! Därför är det bra att man kan läsa på många olika sätt. Högläsning är ett bra sätt att inkludera alla i läsupplevelsen. Du kan även läsa med öronen, det vill säga lyssna på ljudböcker. Lärum ger i GP 4/2023 tips på böcker och material som kan inspirera till läsning.
  • «
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen