Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Arbetande legogubbar i ett legokontor.

Tio saker att beakta vid rekrytering av personer som behöver extra stöd

163031052030.08.2021 kl. 11:02
Personer med intellektuell funktionsnedsättning har rätt att vara delaktiga i samhället och därmed också i arbetslivet. Mångfald på arbetsplatserna är en resurs, samtidigt måste man tänka till hur det kunde fungera i praktiken. Melanie Shametaj skriver i vår blogg om erfarenheterna av att rekrytera projektassistenter till Steget vidare och ger tips till andra.

Inom projektet Steget vidare jobbar vi för att förstärka kunskapen om lönearbete för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning. Vi synliggör valmöjligheter när det gäller arbete och sysselsättning och vi jobbar för en kvalitativ arbetsfrämjande service.

I det arbetet behöver vi också bereda plats för målgruppen själv. De erfarenheter och kunskaper som personer med intellektuell funktionsnedsättning har är viktiga för att kunna påverka. Därför ville vi anställa två projektassistenter med fokus på erfarenhetsexpertis och kamratstöd.

Utgående från våra erfarenheter har vi listat saker som är bra att uppmärksamma och fundera på i en dylik rekryteringsprocess och anställning.

1.  Var beredd på att rekryteringsprocessen tar tid

Vi inledde arbetet med att skapa en ny arbetsbeskrivning för två nya medarbetare med intellektuell funktionsnedsättning i början av året. I mars kunde vi rekrytera, och i juni började projektassistenterna sitt arbetsuppdrag. En process som redan räckt ett halvt år, men som samtidigt bara har börjat.

2. Konkretisera arbetsuppdraget

Vad är det ni behöver en anställd för? Är det för assisterande kontorsuppgifter, erfarenhetsuppdrag eller annat? Tänk noga igenom vad det finns för arbetsuppgifter som ni behöver hjälp med och vad den ni anställer ska bidra med. Engagera hela teamet i arbetet. Inklusion berör alla på arbetsplatsen. Skriv en så noggrann arbetsbeskrivning som möjligt. Börja själva rekryteringen först efter det.

3.  Våga tänka utanför boxen

När vi funderade på arbetsuppgifter behövde vi också ifrågasätta våra egna föreställningar om hurdana uppgifter personer med intellektuell funktionsnedsättning kan utföra. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan göra målinriktat påverkansarbete och vara inspirerande utbildare, för att nämna några exempel.

4.  Ta del av andras erfarenheter

Även om vi på FDUV har erfarenhet av personer med intellektuell funktionsnedsättning såg vi det som värdefullt att rådfråga andra. Hur har andra gjort då de skapat nya arbetsuppgifter där personer med intellektuell funktionsnedsättning kan bidra med erfarenhetsexpertis och kamratstöd?

Vi fick hjälp av en person med intellektuell funktionsnedsättning som själv arbetat inom olika projekt och av professionella som skapat nya modeller för kamratstöd och konkreta arbetsuppgifter inom påverkansarbete.

5. Fundera på hur mycket arbete ni kan erbjuda

När arbetsuppdraget konkretiserats är det skäl att fundera både på arbetstiden och på lönen. Lönesubvention kan vara viktigt för att ha möjlighet att erbjuda arbete åt personer med intellektuell funktionsnedsättning. Många varken kan eller vill jobba heltid.

6. Satsa på arbetsplatsannonsen och rikta den rätt

Arbetsplatsannonsen måste vara skriven så att personer ur målgruppen kan förstå texten och vad arbetet skulle innebära. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kanske inte vågar söka ett arbete där det inte tydligt framgår vilka arbetsuppgifterna och kraven är.

Förutom att annonsen ska vara på lätt språk är det viktigt att fundera på via vilka kanaler man kan nå den tänkta målgruppen. En arbetsplatsannons på TE-byråns sidor kan vara svår att hitta för en grupp som ofta står utanför arbetsmarknaden. Därför är det viktigt att sprida informationen också till dem som kan förmedla den, det vill säga till anhöriga och professionella.

Vi fick också lära oss att det skulle ha varit bra med en längre ansökningstid än vad vi hade planerat. Det behövs nämligen tid för att professionella och anhöriga att stöda de arbetssökande. En av de nu anställda projektassistenterna berättade att hon under rekryteringsprocessen fick stöd av minst fem olika personer, fastän hon själv var aktiv under hela processen. 

7. Anpassa intervjuerna

Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva hjälp med att förbereda sig på en arbetsintervju. Det är flera som aldrig varit på en arbetsintervju och kanske inte heller har reflekterat över varför den egentligen görs. Det kan därför vara bra att börja intervjun med att tydligt gå igenom syftet med intervjun.

Om det är flera sökande till arbetet, är det bra att berätta hur många som har sökt. En arbetsintervju kan vara en viktig erfarenhet också för den som inte blir vald till arbetet.

8. Avsett tid för handledning

Att inkludera nya personer i en arbetsgemenskap tar tid. Så när rekryteringen är gjord och den nya anställda börjar sitt jobb behöver man avsätta tid för handledning, helt konkret genom att reservera tid i kalendern.

9. Ta stöd av en arbetslivstränare

Det finns arbetslivstränare vars jobb är att stöda personer med funktionsnedsättning att få och behålla ett lönearbete. Jobbar de enligt metoden arbete med stöd ges även arbetsgivaren stöd. Arbetslivstränarens hjälp är en resurs som man absolut inte ska tacka nej till.

10. Se över hur ni kommunicerar och avsett tid för diskussion

Fundera på hur ni kommunicerar på arbetsplatsen, både i mer formella sammanhang och kring kaffebordet. Diskussion och reflektion tar tid och ges inte alltid det utrymme som skulle krävas.

Ofta ser vi på diskussionerna som något vi borde ägna oss mindre åt för att hinna göra vårt egentliga arbete. Men att avsätta tid för att inkludera alla i diskussionen är lika viktigt och värdefullt som att göra konkreta uppgifter.

I diskussionen utvecklas förmågan att resonera och reflektera över det egna arbetet. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva bli påminda om att de egna tankarna och åsikterna är intressanta och värda att lyssnas till. Hela arbetsteamet drar nytta av de gemensamma diskussionerna –  för delaktighet berör oss alla.

Text: Melanie Shametaj, projektansvarig för Steget vidare – från arbetsverksamhet till arbete med lön

Läs mer om projekter Steget vidare

Två personer en klädd i gult håller upp mellan sig en stor båll, ljuset i rummet är blått.

Scener ur en vardag

DuvTeatern-konstnärerna Pia Renes och Carl Knif återskapar Pias vardag finstämt i duetten med samma namn. Estetiskt och lyhört arbetar de samspelt med ett unikt rörelsespråk. Artikeln ingår i GP 4/2022.
Flera personer varav några i rullstol sitter kring ett bord.

Seniorklubben träffas med ålderns rätt

– På klubbarna med ungdomar kan det ofta vara ett jäkla liv men här i seniorklubben får vi umgås i lugn och ro, säger Anita Vigell och får medhåll av de andra deltagarna. Vi har besökt i DUV i Mellersta Nylands seniorklubb. Artikeln ingår i GP 4/2022.
FDUVs logo.

Riksdagen måste korrigera bristerna i funktionshinderlagen

Förslaget till en ny lag om funktionshinderservice behandlas som bäst i riksdagen. FDUV har gett ett skriftligt sakkunnigyttrande till social- och hälsovårdsutskottet.
Illustration på två leende personer som sitter i en soffa, den ena håller handen i den andras byxor, invid står en rullstol.

Ny lättläst broschyr om kropp, känslor och sex

Broschyren är utarbetad för att möta behovet av anpassad information om sex till personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Porträtt på Jolin Slotte med en bok i handen och citatet Den litteratur som kallas för lättläst är fortfarande svårläst för målgruppen.

Lättläst eller svårläst litteratur

Vi ska inte bara vara med och skapa ny finlandssvensk lättläst litteratur, vi ska vara med och skapa nya läsminnen, skriver Jolin Slotte vid LL-Center i vår blogg.
Flera vuxna i grupp utomhus.

Nya familjestödjare sökes

Är du anhörig till någon med funktionsnedsättning och känner att du gärna vill hjälpa och stödja andra i liknande situation? Då är kanske ett familjestödjaruppdrag något för dig.
Porträtt på Marie Selenius och citatet En skolklass är en samling individer som alla har sin egen personlighet och sina egna styrkor. Variation är vardag.

Inklusion kräver mod och resurser

Lärums pedagogiska planerare Marie Selenius välkomnar diskussionen om inklusion. I vår blogg skriver hon om inklusionens utmaningar och möjligheter.
FDUV-logotyp.

Förslaget till ny funktionshinderlag behöver korrigeras

Riksdagen bör godkänna lagen om funktionshinderservice i höst, men efter en del ändringar, anser FDUV och våra finska systerorganisationer.
Man och flicka på specialtandemcykel.

En fartfylld drömsemester

I år blev det en riktig drömsemester för Hanna med familj i Norge! Med hjälp av en solgul påhängscykel som Project liv hade donerat kunde Hanna Elenius njuta av de vackra landskapen i tandem med pappa Mats. Det blev upp till 15 kilometers dagsturer.
Två kvinnor med hörlurar sjunger i stor mikrofon.

Maddes och Matildas stjärndröm

Madde Wik och Matilda Hemming är bästisar som gillar att sjunga och dansa tillsammans på fritiden. Deras stora dröm har alltid varit att bli artister och få göra egna låtar. Den drömmen har nu blivit verklighet! Artikeln ingår i GP 3/2022.

“Om våra barn har det bra, har också vi det bra”

Vad är ett bra liv? Vilka drömmar för barn med intellektuella funktionsnedsättningar har föräldrarna och vad har de gjort för att förverkliga dem? Vi talade med två mammor och en pappa till tre unga vuxna. Artikeln ingår i GP 3/2022 med temat drömmar.
Porträtt på Frank och citatet Det blir en upprättelse för dem som utsatts och en uppmaning till framtida generationer att inte göra om historiens misstag.

Be om ursäkt för övergreppen, Finland!

Steg för Stegs koordinator Frank Lundgren skriver i vår blogg om de övergrepp som gjorts och görs mot personer med funktionsnedsättning och andra minoriteter och efterlyser en statlig ursäkt.
Jonas Jansson står i en korridor i riksdagen.

Drömmen om att påverka

Jonas Jansson drömmer stort och vill påverka politiken i samhället. Helst skulle han vilja vara en länk mellan riksdagen och lokalsamhället. – Att förbättra de handikappades rättigheter och säkra svenskans ställning i den kommande vårdreformen är viktigt för mig. Artikeln ingår i GP 3/2022.
Porträtt på Camilla Forsell och citatet För att underlätta vardagen för familjerna är det viktigt att de känner att det finns plats för dialog och en tydlig ansvarsfördelning.

Att bli sedd och hörd som familj

FDUV:s sakkunniga inom familjearbete Camilla Forsell bloggar om hur viktigt det är att lyssna in familjens behov för att skapa en fungerande vardag.
FDUV:s logo.

Krävande specialomsorgstjänster på svenska – specialkunnande bör förankras i vardagen

FDUV:s ställningstagande gällande Sandra Bergqvists och Veronica Rehn-Kivis skriftliga spörsmål om krävande specialomsorgstjänster på svenska.
En person håller med hög med mynt mellan pekfingret och tummen.

Om arbetsersättning på lätt svenska

I den här texten kan du läsa om arbetsersättning och arbetsverksamhet. Många har frågor om arbetsersättning och lön. Därför har FDUV skrivit en text på lätt svenska om arbetsersättning.
Bild på kvinna med munskydd som håller i en bok. Bredvid finns citatet: Som frivillig högläsare kan vi hjälpa någon att fortsätta uppleva glädjen av läsning.

Att vara frivillig högläsare är belönande

Monica Storrank visste inte vad hon gav sig in på då hon anmälde sig till LL-Centers kurs för frivilliga högläsare, men hon har inte ångrat sig. Monika gästbloggar om glädjen i uppdraget som frivillig högläsare.
En man tar ut en bok från en hylla i FDUV:s bibliotek.

Låna lättlästa böcker i FDUVs bibliotek

Många nya lättlästa böcker har anlänt till FDUV:s specialbibliotek i Helsingfors. Välkommen på besök under vardagar mellan klockan 10–14.
Bild på Matilda och Paulina på en blå bakgrund.

Matilda och Paulina berättar om sin tid på FDUV

Matilda Hemming och Paulina Bäckström arbetade som projektassistenter inom FDUV:s projekt Steget vidare. Vilka tankar väckte det och vad tänker de om arbete med lön för personer med intellektuell funktionsnedsättning? I den här webbartikeln får vi ta del av Matildas och Paulinas tankar om sitt år på FDUV.
På blå bakgrund en bild på Mikaela Björklund och Lisbeth Hemgård. Bredvid bilderna finns följande citat: Egentliga Finland har en väldigt viktig uppgift         men samtidigt måste också välfärdsområdena ta sitt ansvar.

Insändare: Specialkunnande bör förankras i vardagen

FDUV:s ordförande Mikaela Björklund och verksamhetsledare Lisbeth Hemgård har kommenterat planerna för särskilt krävande tjänster i en insändare i Hbl 12.8.2022.
  • «
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen