Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Donera
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Rådgivning
    • Familjestödjare
    • Stöd på vägen till ett arbete
    • Kurser & evenemang
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Juridiskt ombud
    • Fritidsvänner
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Kom på läger
    • Anvisningar och information
    • Avgift och ekonomiskt understöd
    • Lägerplatser
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Vårdreformen
    • Temaveckan
    • Rocka sockorna
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Funktionshinderservice
    • Kommunens stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Annorlunda syskonskap
    • Fosterdiagnostik
    • Intressebevakning
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2021-2023
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
      • Steget vidare
      • Mer än ord
      • Utvecklingssamarbete
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Donera
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Rådgivning
    • Familjestödjare
    • Stöd på vägen till ett arbete
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Juridiskt ombud
    • Fritidsvänner
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Kom på läger
    • Anvisningar och information
    • Avgift och ekonomiskt understöd
    • Lägerplatser
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Medborgarinitiativ mot upphandling
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Vårdreformen
      • Vårt vårdreformsarbete
    • Temaveckan
    • Rocka sockorna
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Kommunens stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Annorlunda syskonskap
    • Fosterdiagnostik
    • Intressebevakning
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 43 42 360
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52
fduv.vasa@fduv.fi

FN-konventionen sätter spår i Zanzibar

146355780018.05.2016 kl. 10:50
I Zanzibar har ratificeringen av FN:s funktionshinderkonvention lett till resultat: de flesta barn med utvecklingsstörning får gå i vanlig skola. FDUV:s verksamhetsledare Lisbeth Hemgård besökte Zanzibar i februari för att planera ett nytt utvecklingssamarbetsprojekt.

Zanzibar består av flera öar utanför Tanzanias kust. De två största öarna heter Unguja, som även kallas Zanzibar, och Pemba.

Zanzibar tillhör Tanzania men har ett självstyre lite på samma sätt som Åland hos oss. Zanzibars befolkning är till 97 procent muslimer vilket gör att man möter väldigt få kvinnor i arbetslivet. 

Zanzibar är ett paradis för turister, men för befolkningen är det inte samma paradis. Det är oerhört fattigt och omständigheterna är svåra särskilt för personer med utvecklingsstörning. 

FDUV:s systerorganisation i Zanzibar heter ZAPDD, eller Zanzibar Association for People with Developmental Disabilities. ZAPDD kämpar med att stödja familjer runt om i landet. 

De flesta som är aktiva inom föreningen är män. Men ute i skolorna och på landsbygden träffade vi mammor som berättade om sina barn. 

Det är vanligt att flickor med utvecklingsstörning utsätts för sexuella övergrepp, och deras rättsliga skydd är svagt. Därför är en stor fråga hur lagstiftningen borde ändras när det gäller övergrepp mot personer med funktionsnedsättning. Det finns också ett stort behov av att sprida information och stärka familjernas ställning i samhället. 

Föräldragrupper kämpar

Föräldrarna kämpar också med att hitta arbete för sina barn och med att ordna aktiviteter för att stödja unga vuxna att hitta arbete. 

De unga måste bli självständiga och hitta ett jobb så att de får inkomster. Om de inte har ett jobb finns risken att de helt enkelt inte klarar sig, det är både brist på mat och basförnödenheter. 

De som kan jobbar ofta med små inkomstgenererande projekt som  till exempel kycklinguppfödning  eller grönsaksodling. De gör även fina sävarbeten. 

Familjer som har barn med svår utvecklingsstörning har det tuffare. Ofta måste mamman stanna hemma och sköta barnet och då kan hon inte jobba och det betyder i praktiken mindre mat för familjen. 

Det är också vanligt att mödrar lämnas ensamma. Att få ett barn med funktionsnedsättning är ofta en skam och då kanske pappan väljer att lämna familjen. 

Stödgrupperna i Zanzibar har en stor betydelse för dessa mammor, man stöder varandra och hjälper i vardagen. 

FN-konventionen och en skola för alla

Både Kenya och Tanzania har ratificerat FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Tanzania har i och med konventionen gjort upp ett nationellt program för personer med funktionsnedsättning och också öronmärkt resurser för de kommande åren. 

Trots dessa goda intentioner upptäckte vi  under besöket i Zanzibar att personer med utvecklingsstörning inte beaktas på samma sätt som andra handikappgrupper, och de blir ofta utanför och bortglömda.

Ett fint undantag var skolan, där vi fick möta elever med utvecklingsstörning i helt vanliga klasser. Tanzania har i och med FN-konventionen infört ett program som kallas en skola för alla, Inclusive Education, vilket innebär att det inte längre finns specialskolor och att de flesta undervisas tillsammans med andra elever. 

Särskilda enheter finns fortfarande, men det gäller främst elever som är döva eller som har autism. Lärarna var bekymrade över de stora elevgrupperna och de knappa resurserna men välkomnade trots detta alla elever.
Tidigare hade elever med utvecklingsstörning inte fått någon utbildning alls.

Påverkar attityder

FN-konventionen har påverkat både familjernas och skolpersonalens attityder. Salma Hassan Ibrahim, en lärare jag träffade i  en grundskola i Zanzibar, förklarade:

– Vi trodde att elever med utvecklingsstörning inte kan lära sig läsa och skriva, men det har visat sig att många kan lära sig så mycket att de kan få ett jobb och klara sig i framtiden. Det här gör mej verkligen glad, berättar Salma.

I länder som Zanzibar och Kenya har FN-konventionen en enorm betydelse. Det kan betyda helt nya möjligheter, och nya former av stöd och synlighet för personer med funktionsnedsättning.

Efter vårt besök i Zanzibar beslöt vi att anhålla om stöd för ett samarbete för att stödja unga människor med utvecklingsstörning, särskilt då det gäller yrkesutbildning. Om projektet godkänns blir våra samarbetspartners ZAPDD och utbildningsmyndigheterna i Zanzibar.   

Text och foto: Lisbeth Hemgård

Pojke med Downs syndrom i en klätterställning.

Lennis nya närskola är till för alla

I nya Nedervetil skola inkluderas barn med intellektuell funktionsnedsättning. Deras behov har beaktats redan i planeringsskedet. Lenni Hansén är en av eleverna i resursklassen i den nya skolan. Artikeln ingår i GP 3/2021.
Illustration på gravid kvinna och texten I Finland fortsätter hela 14 % att dricka alkohol efter konstaterad graviditet.

FASD är en funktionsnedsättning som kunde förebyggas helt

I dag den 9 september uppmärksammas FASD-dagen.
Ung person i rullstol håller vuxen i handen.

Våga släppa taget – får man eller ska man?

Susanne Tuure vänder sig i vår blogg till föräldrar vars barn med intellektuell funktionsnedsättning står inför vuxenlivet. Många känner oro inför framtiden och kan behöva stöd för att komma vidare i den gemensamma processen. Läs hennes vägledande råd till dem.
Olika hjälpmedel som penngrepp, läslinjal och boken Min skolvecka.

Lärum tipsar om hjälpmedel som stöd för skolarbetet

Skolan har kört i gång och det finns kanske behov av hjälpmedel som underlättar skolarbetet eller koncentrationen. Här tipsar vi om några hjälpmedel som kan vara till stöd i inlärningen både i skolan och i hemmet. Artikeln ingår i GP 3/2021.
Porträtt på Otto Ilmonen i brun sammetskavaj och kravatt.

Byråkraten som vill förbättra världen

Att leda i en tid av förändring. Det blir Otto Ilmonens uppdrag som ny samkommunsdirektör för Kårkulla. Att lotsa Kårkulla inför den stundande vårdreformen som innebär att samkommunen uppgår i välfärdsområdena. Men vem är Otto Ilmonen, och hur ser han på Kårkullas roll i reformen? Artikeln ingår i GP 3/2021.
Arbetande legogubbar i ett legokontor.

Tio saker att beakta vid rekrytering av personer som behöver extra stöd

Personer med intellektuell funktionsnedsättning har rätt att vara delaktiga i samhället och därmed också i arbetslivet. Mångfald på arbetsplatserna är en resurs, samtidigt måste man tänka till hur det kunde fungera i praktiken. Melanie Shametaj skriver i vår blogg om erfarenheterna av att rekrytera projektassistenter till Steget vidare och ger tips till andra.
Porträtt på tidningarnas redaktion, fem personer.

LL-Bladet blir Lätta bladet

Både den tryckta tidningen och webbtidning förnyas.
Porträtt på Tessa Forssell och citatet Nu inser jag hur betydelsefullt det är att vara i kontakt med personer med intellektuell funktionsnedsättning för att förstå frågor som berör gruppens rättigheter.

Att kommunicera om en grupp man själv inte tillhör

När teori möter verklighet. I vår blogg skriver Tessa Forsell vad hon lärt sig från sin praktik på FDUV, och om hur viktigt det är att analysera och reflektera när man kommunicerar om en grupp man själv inte tillhör.
FDUV:s logotyp

Finska Samhall ska erbjuda arbete även för de mest utsatta

FDUV har gett ett utlåtande om förslaget att grunda ett bolag för att främja lönearbete för personer med funktionsnedsättning.
Personer som dansar ute i naturen.

Hjälp oss att utveckla FDUV:s läger – svara på enkät för anhöriga

Vi utvecklar vår lägerverksamhet och vill höra familjernas behov och önskemål. Bland alla som svarar lottar vi ut presentkort.
Ung man med Downs syndron ser ledsen ut.

Arbetsgrupp: Omsorgen och psykiatrin behöver samarbeta

Psykisk ohälsa hos personer med intellektuell funktionsnedsättning är vanligt. Vår arbetsgrupp har gjort en utredning om bristerna när det gäller psykiatrisk vård på svenska.
Kille läser i bok i klassrum.

Tips inför skolstarten

Vi har samlat en lista på saker att komma ihåg och tips för att underlätta skolstarten för barn och unga med särskilda behov.
Sommarlandskap med roddbåt.

FDUV:s kontor håller stängt i juli – personal svarar på frågor om sommarläger

De flesta i FDUV:s personal har semester i juli.
Porträtt på Matilda Hemming och Paulina Bäckström.

Steget vidare har två nya projektassistenter

Matilda Hemming och Paulina Bäckström arbetar två dagar i veckan med arbetsfrågor.
Färgglad illustration med bland annat texten Rätt att vara och Svenska hörnans logotyp i regnbågensfärger.

Svenska Hörnan firar Helsingfors Pride

Pressmeddelande 24.6.2021 om program i samband med Helsingfors Pride.
FDUV-logotyp.

Beredningen av funktionshinderlagen framskrider – FDUV deltar aktivt

Förslaget till ny lag om funktionshinderservice kommer på officiell remissrunda i höst.
Personer med funktionsnedsättning och texten Vi är många. Vi är olika. Vi är kommuninvånare som alla andra.

Över 100 invalda fullmäktigeledamöter har lovat jobba för en kommun för alla – kolla listan!

Kampanjen En kommun för alla samlade sammanlagt 281 kommunalvalskandidater som vill jobba för alla kommuninvånare, också dem med funktionsnedsättning. Av dem blev 112 invalda i kommun- eller stadsfullmäktige. Ytterligare 64 fick en suppleantplats.
pulpeter i ett klassrum.

Resurserna för inkludering bör säkerställas

FDUV har gett ett utlåtande om statsrådets utbildningspolitiska redogörelse.
Kvinna med leksakskrona på huvudet skrattar gott.

När det inte blir som man planerat – om att ordna läger i coronatider

Ibland blir det inte som man planerat. Det är en realitet som framgått ovanligt tydligt under det senaste året. Hur gör man då, när det inte går som man hoppats på? Det funderar lägerkoordinator Filippa Sveholm i vår blogg.
Pärmen av handboken Brytningsskeden och i bakgrunden två unga kvinnor, den ena i den andras famn.

Brytningsskeden – handbok om service för unga

Vi har uppdaterat vår handbok om service för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Handboken fungerar som stöd för er som står inför många brytningsskeden.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
  Bli medlem    Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

     

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 43 42 360
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52
fduv.vasa@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

STEA-logo Med stöd av Veikkaus intäkter

Om webbplatsen