Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Internationlella dagen för lätt språk 28.5.

Använd lätt språk – 20 tips om lätt svenska

159048156026.05.2020 kl. 11:26
Den 28 maj firas den första internationella dagen för lätt språk.

Visste du att 11—14 procent av Finlands befolkning behöver lätt språk?

Lätt språk är enklare än allmänspråk både vad gäller ordförråd, uppbyggnad och innehåll. Lätt språk riktar sig till personer som har svårt att läsa eller förstå allmänspråk, bland annat personer med inlärningssvårigheter, intellektuell funktionsnedsättning, demens eller afasi, dyslektiker, ovana läsare och läsare med ett annat modersmål.

Utöver det kan en större andel av befolkningen, 20–25 procent, ha nytta av lättläst eller lätt språk i vissa situationer.

För att uppmärksamma den nyinstiftade internationella dagen för lätt språk ger vi dig 20 tips om lätt språk, 10 tips för hur du talar lätt språk och 10 tips för hur du skriver lättläst.

 

Så här talar du lätt språk

1. Lyssna med tålamod

Fokusera på vad person som du talar med vill säga. Hen kan ha något viktigt att säga, men ha svårt att uttrycka det.

2. Låt det ta tid

Fyll inte en eventuell tystnad med prat. Ge tid åt den andra att hitta de rätta orden. Det gör inget om ert samtal går långsamt framåt.

3. Använd vanliga och konkreta ord

Välj vanliga ord, sådana som vi använder i vardagen. Säg till exempel gratis i stället för avgiftsfri. Undvik dialekt och slang, om du inte är säker på att personen som du talar med förstår just de orden.

4. Använd enkla meningar

Konstruera dina meningar på ett enkelt sätt, som i vardagligt tal. Säg: Avtalet som din arbetsgivare skrev under. Säg inte: Det av arbetsgivaren underskrivna avtalet.

5. Använd naturligt talspråk

Använd vanligt, naturligt talspråk. Talat skriftspråk är svårt att förstå.

6. Tala lugnt

Då du talar lugnt får den andra tid att förstå vad du säger och att reagera på det. Tala ändå inte överdrivet långsamt och artikulera inte heller överdrivet och onaturligt.

7. Fråga om du får korrigera

Personen som du talar med kanske vill att du rättar hens språkfel, och då kan du göra det. Men hen kan också tycka att det är irriterande. Fråga hur hen vill ha det!

8. Fråga då du inte förstår

Fråga vänligt men rakt på sak, om du inte förstår vad den andra säger. Säg till också då du är osäker om du har förstått rätt.

9. Rita, skriv, visa

Använd olika metoder som stöd när du pratar. Du kan skriva ner svåra ord, rita bilder eller visa med gester vad du menar.

10. Visa att du är intresserad

Uttryck med ord och gester att du verkligen vill tala med den andra. Fråga om hens tankar och åsikter.

 

Så här skriver du lättläst

1. Tänk på läsarna

Tänk på dina läsare då du skriver, och rikta dig till dem. Ta reda på vad de redan vet och vad som är nytt för dem.

2. Skriv inget onödigt

Vad är målet för din text? Vill du informera dina läsare, underhålla dem eller väcka känslor hos dem? Ta bort allt som inte behövs för det.

3. Välj rätt ton

Skriv på ett sätt som passar just den text som du skriver. Ha respekt för läsarna. Till exempel ska du inte skriva barnsligt då du riktar dig till vuxna.

4. Använd bekanta och konkreta ord

Välj sådana ord som vi använder i vardagligt språk. Undvik ovanliga ord och bildspråk som läsarna måste kunna tolka rätt. Ge gärna konkreta exempel.

5. Förklara de svåra orden

Ibland måste du använda ett svårt ord, men då ska du förklara det. Förklaringen får ändå inte bli ett avbrott i texten, då tappar läsarna bort den röda tråden.

6. Skriv korta satser och meningar

Skriv korta satser som innehåller bara en viktig sak. Bind ihop satserna på ett naturligt sätt. Undvik meningar med fler än en bisats, och använd inte inskjutna bisatser.

7. Använd en enkel struktur

Skriv sådana meningar som passar i ett vardagligt språkbruk. Berätta vem som gör vad.

8. Ta bort alla krångliga konstruktioner

Var till exempel försiktig med passiva verbformer. Skriv ”då polisen grep tjuven” i stället för att använda passiv: ”då tjuven greps”. Gör inte heller verb till substantiv: ”vid gripandet av tjuven”. Säg hur det är, inte hur det inte är. Skriv inte: ”då tjuven inte längre var på fri fot”.

9. Texten ska se intressant och lättläst ut

Gör en sådan layout att texten är lätt att läsa och läsarna enkelt får grepp om helheten. Skriv tydliga rubriker som berättar vad texten handlar om. Använd bilder som hjälper läsarna att förstå texten.

10. Be om kommentarer och ändra dina texter

Be dina läsare kommentera dina texter. Be också om kommentarer av experter på både lättläst och de ämnen du skriver om. Ändra sedan dina texter utgående från de kommentarer som du fått.

Läs mer om lätt språk på LL-Centers webbplats

 

Så här vill jag leva mitt liv. Information och uppgifter om självbestämmande för personer i behov av särskilt stöd.

Arbetsbok som stöd för självbestämmande

Boken innehåller både information och uppgifter och kan laddas ner gratis från vår webbplats.
Jurymedlemmarna Kristina Stenman, Mikaela Björklund och Jonne Tallberg.

Nominera till Sigfrid Törnqvist-priset senast 20.9

Priset ska gå till en person eller aktör som genom sitt bemötande eller på annat sätt gjort en betydande insats för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning.
i förgrunden två personer som lutar mot varandra, i bakgrunden person i rullstol.

Minskat stöd till organisationer drabbar samhällets mest utsatta

De planerade drastiska nedskärningarna i organisationernas stöd skulle få allvarliga konsekvenser för samhällets mest utsatta. FDUV vädjar till regering och riksdag att trygga finansieringen.
Man med Downs syndrom tittar tillsammans med kvinna i mapp, visar tummen upp.

Flyttförberedelse – en väg mot vuxenlivet

Alla flyttförberedelser med enskilda personer har varit lyckade på något sätt, för alla har kommit vidare i sitt tänk om hur, var och med vem hen vill bo, skriver Susanne Tuure i vår blogg.
FDUV:s logotyp.

Lyssna på familjerna då tjänsterna planeras

Coronatiden ha försämrat tillgången till tjänster för personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras familjer. Organisationer vädjar till Kommunförbundet att påverka kommunernas praxis.
Vuxna på kurs.

FDUV drar försiktigt igång sin verksamhet

Coronarestriktionerna har i det stora hela lättat och FDUV startar igen upp sin verksamhet med fysiska träffar. Personalen jobbar dock fortfarande i hög grad på distans.
Flicka med Downs syndrom utför skoluppgifter vid ett bord.

Tips för skolarbetet hemma

Oberoende av corona eller inte så arbetar barn och unga med skoluppgifter också hemma. I vår blogg ger Lärums pedagog Fredrika Nyqvist tips för hur man kan få skolarbetet att fungera bättre, särskilt för dem med utmaningar i inlärningen.
En fjäril på en blomma.

FDUV:s kontor håller stängt i juli – personal svarar på frågor om sommarverksamheten

De flesta i FDUV:s personal har semester i juli. Socialjouren och Mielis kirstelefon hjälper i akuta fall.
Porträtt på Lisbeth Hemgård i somrig miljö.

Förslaget till vårdreform kan innebära fler alternativ

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård kommenterar i vår blogg förslaget till vårdreform.
person surfar på en pekplatta, får stöd av annan.

FDUV välkomnar lättanvända digitala tjänster, men alternativa sätt att sköta ärenden behövs också

FDUV har gett ett utlåtande om utnyttjandet av digitala verktyg i eftervården av coronakrisen.
tommar skolbänkar i ett klassrum.

FDUV ser möjligheter i förlängd läroplikt, men efterlyser fler utbildningsplatser på svenska

FDUV har gett ett utlåtande om förslaget till förlängd läroplikt.
FDUV:s logotyp.

Besöksförbudet kan inte gälla alla som bor på boenden för personer med funktionsnedsättning

Juridisk tvetydighet och oklara direktiv lämnar ledningen för boendeenheter ensamma med svåra beslut.
Simo Vehmas föreläser.

Blomstra som individer

Personer med grava intellektuella funktionsnedsättningar är utsatta för förvaringsmentalitet. Servicesystemet är dåligt på att identifiera deras styrkor och erbjuder dem få möjligheter att blomstra som individer, visar professor Simo Vehmas forskning.
Porträtt på Susanna Lång med texten Se mig som jag är på blusen.

Födelsedagsfirande med förhinder

Vår gästbloggare Christina Lång skriver om sin dotters födelsedagsfirande som kom av sig på grund av coronaepidemin.
Sigfrid Törnqvist-priset

FDUV instiftar nytt pris – nominera din kandidat

Priset ska gå till en person eller aktör som genom sitt bemötande eller på annat sätt gjort en betydande insats för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning i Finland.
skuggan av en cykel bakom en äppelträdskvist i blom.

När utomhuslivet blev räddningen

Coronaepidemin har understrukit naturens betydelse som tidsfördriv, kraftkälla och plats för socialt umgänge. Sofia Jernström från Steg för Steg skriver i vår blogg om utomhuslivets roll denna vår.
Person med dator i famnen, från skärmen framgår att Steg för Stegs nätcafé med temat musik pågår.

När träffarna och stödet flyttade ut på nätet

När det inte längre var möjligt att träffas fysiskt på grund av coronaviruset fick Steg för Steg tänka om. Många med intellektuell funktionsnedsättning satt nu hemma utan normal sysselsättning och utan att träffa andra. Därför öppnade föreningen ett nätcafé – ett rum på nätet öppet för alla.
FDUV:s logotyp.

Organisationernas hälsning till riksdagens funktionshindergrupp med anledning av coronakrisen

Vi lyfte fram vilka konsekvenser coronarestriktionerna haft för personer med intellektuell funktionsnedsättning och vilka åtgärder som bör vidtas när samhället börjar öppnas upp.
Porträtt på Henrika Mercadante.

Tämj din coronabläckfisk

Henrika Mercadante reflekterar i vår blogg kring alla de svåra beslut vi varit tvungna att fatta denna coronavår och om de känslor av otillräcklighet som många av oss tampats med.
  • «
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen