
Om du har en intellektuell funktionsnedsättning kan du behöva mer tid att förstå och att lära dig nya saker.
Du kan också behöva mera tid för att berätta vad du tänker och tycker.
Det finns många olika intellektuella funktionsnedsättningar och de kan ha olika orsaker. Orsaken kan vara en skada du fick när du föddes.
 
Ibland syns funktionsnedsättningar utåt, ibland syns de inte.
Om du inte kan tala eller röra dig så bra kan du behöva mycket stöd av andra. Du kan också behöva hjälpmedel, till exempel en rullstol.
Även om du klarar mycket själv kan du behöva hjälp med till exempel att hålla reda på tider och pengar.
 
Intellektuell funktionsnedsättning och utvecklingsstörning är samma sak.
Utvecklingsstörning är ett äldre ord, men det används ännu ibland.
Handikapp är ett annat ord som man använde mera förr. Det betyder samma sak som funktionsnedsättning.
Använd det ord som känns rätt för dig.
 
Det är viktigt att du får det stöd du behöver så att du kan leva ett gott liv.
Du ska få uttrycka dina känslor och åsikter.
Du ska också få lära dig nya saker och utveckla det du är bra på.
Andra ska bemöta dig med respekt. Ingen får reta dig eller behandla dig dåligt.
Du är värdefull.