Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Glad man på stand på väg att ge en kamratlig kram till kvinna.

Vad betyder intellektuell funktionsnedsättning?

Om du har en intellektuell funktionsnedsättning kan du behöva mer tid att förstå och att lära dig nya saker.

Du kan också behöva mera tid för att berätta vad du tänker och tycker.

Det finns många olika intellektuella funktionsnedsättningar och de kan ha olika orsaker. Orsaken kan vara en skada du fick när du föddes.
 

Ibland syns funktionsnedsättningar utåt, ibland syns de inte.


Om du inte kan tala eller röra dig så bra kan du behöva mycket stöd av andra. Du kan också behöva hjälpmedel, till exempel en rullstol.


Även om du klarar mycket själv kan du behöva hjälp med till exempel att hålla reda på tider och pengar.
 

Vilka ord ska du använda?

Intellektuell funktionsnedsättning och utvecklingsstörning är samma sak.

Utvecklingsstörning är ett äldre ord, men det används ännu ibland.

Handikapp är ett annat ord som man använde mera förr. Det betyder samma sak som funktionsnedsättning.

Använd det ord som känns rätt för dig.
 

Du är värdefull

Det är viktigt att du får det stöd du behöver så att du kan leva ett gott liv.

Du ska få uttrycka dina känslor och åsikter.

Du ska också få lära dig nya saker och utveckla det du är bra på.


Andra ska bemöta dig med respekt. Ingen får reta dig eller behandla dig dåligt.

Du är värdefull.

 


Gå till:

START

OM FDUV

INTELLEKTUELL FUNKTIONSNEDSÄTTNING?

NYHETER

KALENDER

VÅR TIDNING

LÄGER

VUXENLIV

STEG FÖR STEG

TA KONTAKT

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen