Med EU:s funktionshinderkort kan du visa att du har en funktionsnedsättning eller att du behöver assistans.
Du kan använda funktionshinderkortet till exempel i kollektivtrafiken och vid idrotts- och kulturarrangemang.
På många ställen får man till exempel ta med en assistent gratis om man uppvisar kortet.
 
Funktionshinderkortet kostar 10 euro.
Du kan själv välja om du vill ansöka om kortet.
Då ska du fylla i och skicka in en ansökningsblankett till FPA.
FPA kontrollerar om du har rätt att få funktionshinderkortet.
Efter det får du en länk via e-post där du kan beställa kortet.
 
Det kan hända att man inte på alla ställen ännu känner till EU:s funktionshinderkort.
Det tycker Petra Rantamäki är synd. Hon jobbar på Funktionshinderkortsbyrån.
– Men ju fler som använder kortet desto mer känt kommer det att bli, säger hon.
Vi har talat med några personer som har EU:s funktionshinderkort.
 
Jonas Bergholm

Har du haft kortet länge?
Jag tog EU:s funktionshinderkort genast när det blev möjligt och de började göra reklam för kortet.
Jag har haft det i fem år.
Funktionshinderkortet är i kraft i tio år.
Jag använder det ibland.
Var har du använt kortet?
Jag har använt kortet på biografer, på Borgbacken och i kollektivtrafiken.
I Finnkinos biografer måste man uppvisa funktionshinderkortet för att en assistent ska få komma med gratis.
På Borgbacken ska man uppvisa funktionshinderkortet för att få ha med en ledsagare.
I HSL:s bussar, tåg och spårvagnar får man åka gratis om man har rullstol, men med funktionshinderkortet får en assistent åka gratis om man har ett A-märke på kortet.
 
Var det svårt att ansöka om kortet?
Det är ganska byråkratiskt.
Jag behövde ett intyg på att jag behöver assistent.
Det skickade jag till FPA på nätet.
För det behövde jag bankkoder.
Det behövdes också ett foto som jag skannade in.
För mig var det enkelt för jag kan använda datorn och har nätbankskoder.
Men jag vet inte hur det är om man ska göra det för någon annan eller om man behöver använda pappersblankett.
Jag betalade också kortet via nätet.
Kortet kom sedan på posten.
 
John Pelkonen

Har du haft kortet länge?
Jag har haft EU:s funktionshinderkort i över ett år, men jag har inte haft så mycket nytta av det hittills.
Jag har mest bara haft det i plånboken.
Var har du använt kortet?
Jag har försökt använda kortet på bussar och på konserter och ishockeymatcher men det har inte funkat så bra.
Busschaufförerna och de som kollar biljetterna tror inte riktigt på funktionshinderkortet.
Det känns som att man på många håll
inte ännu känner till kortet.
Man ska nog sitta i rullstol för att de ska tro en. Det är min erfarenhet.
I Borgåbussarna har kortet börjat fungera, men inte i Helsingfors.
Så det känns lite som bortkastade pengar när det ändå kostade 10 euro.
Var det svårt att ansöka om kortet?
Det var inte så invecklat.
För mig var det ganska lätt.
Man fick använda sitt eget foto, man behövde inte gå till fotograf.
 
Maria Neuman

Maria svarar på frågorna med hjälp av sin mamma.
Har du haft kortet länge?
Jag har haft kortet sedan 2019, men använt det mera först de senaste åren då jag och min mamma förstod vad allt det kan användas till.
Kortet är fint. Där står mitt namn.
 
Var har du använt kortet?
Redan från början har jag använt det på Tropiclandia och simhallen i Vasa.
Nu har jag också använt det på tåg, i spårvagnar och på museer.
Jag älskar att resa.
Mitt favoritresmål är Helsingfors.
Tillsammans med min mamma brukar vi ta tåget till Helsingfors, bo på hotell och åka spårvagn.
Jag tycker också om att gå på konstutställningar, till exempel på museet Kuntsi i Vasa.
Har du använt kortet utomlands? 
Nej, men jag ska snart till Sverige med min mamma och då ska vi testa hur det funkar där.
 
Var det svårt att ansöka om kortet?
Jag minns inte riktigt, men min mamma hjälpte mig.
Text: Matilda Hemnell
Foto: Ann-Britt Pada och Sofia Jernström
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 1/2025

