Här berättar vi på lätt svenska om demens.
Demens kallas ibland minnessjukdom.
 
Vad är demens?
Demens är en sjukdom i hjärnan.
I hjärnan finns många hjärnceller.
Demens gör att hjärncellerna sakta försvinner.
Sjukdomen demens försvinner inte.
Man kan leva många år med demens.
 
Hur är det att ha demens?
Demens gör att man börjar glömma mycket.
Det blir svårare att göra sådant som man tidigare har klarat av.
Man orkar mindre och några måste kanske sluta jobba.
Någon gång kan man bli ledsen, rädd eller börja uppföra sig lite annorlunda.
Man kan fortsätta att vara med sina vänner och göra roliga saker.
 
Vem kan få demens?
Många, men inte alla, människor kan få demens.
Det vanligaste är att gamla människor får demens.
Personer som har Downs syndrom kan få demens tidigare än andra.
Det är inte någons fel att man får demens.
Demens smittar inte, du kan alltså inte få demens av någon annan.
 
Vem kan berätta om det är demens?
Om man börjar minnas sämre än tidigare, är det bra att beställa tid hos en läkare.
Läkaren kommer att ställa frågor och göra en undersökning.
 
Vad hjälper när man har demens?
Det finns mediciner som gör att man kommer ihåg mer och mår bättre.
Det hjälper att ha snälla och tålmodiga vänner.
Den som har demens behöver mycket tid för att säga det den vill säga.
Det finns olika hjälpmedel för att minnas. Det är smart att använda sådana som stöd.
Det är bra att göra det man kan själv, och få hjälp av andra med det man inte klarar själv.
 
Vad kan man göra för att minska risken att få demens?
Var aktiv och använd din kropp varje dag.
Använd ditt huvud och lär dig nya saker.
Ät och drick hälsosamt och rök inte.
Använd glasögon och hörapparat om du behöver det.
Det är viktigt att sova gott om natten och ha roligt tillsammans med vänner och familj.
Text: Matilda Hemnell
Källa och mer info: Lättläst om demens, lettlestdemens.no

