FIXtv är en webb-tv-kanal som görs av personer med intellektuell funktionsnedsättning.
FIXtv vill ge personer med funktionsnedsättning bra synlighet i samhället.
 
FDUV:s tidning GP besökte FIXtv för att höra om deras arbete och för att diskutera värdegrund.
Temat för senaste numret av GP är värdegrund, alltså vad man tycker är viktigt i livet och i samhället.
Värdegrund handlar också om hur man ser på andra människor, till exempel att alla är lika mycket värda.
– Tanken med FIXtv är att ge positiv synlighet för personer med funktionsnedsättning, berättar Sara Jansson som ansvarar för FIXtv.
– Det bästa med FIXtv är att man får visa att man kan fast man har ett handikapp,säger Elin Tuomela.
Elin är särskilt intresserad av bildkomposition, alltså vad som ska synas i bilden och var.
– Elin är duktig på det, säger Katarina Jalander.
Katarina trivs bäst bakom kameran och som ljudperson. Som ljudperson har hon ansvar för att banda in ljudet vid inspelningen.
 
Rasmus Rancken tycker mest om att vara kameraperson, det vill säga den som filmar.
– Jag har alltid tyckt om att filma. Det har jag efter min pappa och farfar. De har båda filmat mycket.
 
Många olika program
FIXtv har hittills gjort över 200 program i flera olika programserier.
Nathalie Järnström har en egen programserie. Den heter Nathalies bokhörna. I den ger hon tips på lättlästa böcker.
– Jag väljer och läser böcker, skriver manus, filmar och klipper sedan filmen själv, berättar Nathalie.
Nathalie är gärna framför kameran, men tycker om allt.
– Det bästa med FIXtv är att man får göra det man älskar, säger Nathalie.
 
Mocki Lindeberg har också en egen programserie. Den heter Ny dag, nya möjligheter.
– Jag fotar naturen och skriver dikter, berättar Mocki.
Cedrik Krook är ofta inspelningsledare. Inspelningsledaren ser till att alla vet när man börjar filma.
– Jag säger ”tystnad tagning, alla är redo, kamera, var så god”, berättar Cedrik.
 
Drömmar som blir verklighet
På hösten var FIXtv med i Svenska Yles program Efter nio.
Då besökte programledaren Janne Grönroos FIXtv:s studio och Malle Lundberg fick intervjua honom.
– Det var roligt att intervjua Janne, men det roligaste var att vi fick åka till Grekland, säger Malle.
 
FIXtv åkte till Grekland för att spela in en dokumentärfilm.
Filmen heter Drömmen blir verklighet och handlar om hur viktigt det är att hjälpas åt.
Filmen har premiär i mars och kan sedan ses på FIXtv:s webbplats.
– Filmen handlar om oss och vår gemensamma dröm att få resa, berättar Katarina.
 
För att komma på vart de skulle resa fick alla komma med förslag och sedan fick de rösta på sin favorit.
Grekland fick flest röster och vann.
 
FIXtv:s värdegrund
I FIXtv är det viktigt att allafår vara med och bestämma. Det hör till FIXtv:s värdegrund.
– Vi bestämmer tillsammans. Det skulle inte vara roligt om någon annan bestämde, säger Nathalie.
 
Delaktighet är en annan viktig sak för FIXtv. Det betyder att alla i FIXtv ska få vara med i allt som har med FIXtv att göra.
Alla får komma med idéer, vara med och planera, vara med när det filmas och klipps och delta i möten.
 
Valfrihet är också viktigt. Alla i FIXtv får välja vad de gör.
– Man får till exempel välja om man vill vara bakom eller framför kameran, berättar Sara.
 
På anslagstavlan har de till och med en lapp med orden självbestämmande, delaktighet och valfrihet.
Lappen finns för att alla ska komma ihåg att det här är något FIXtv står för och jobbar enligt.
 
På anslagstavlan finns också andra lappar med texter som berättar vad FIXtv står för, till exempel ”livet blir mycket roligare när man är konstig” och ”du ska tro att du är någon”.
Katarina pekar på en blå lapp.
– Den här tänkte jag på i dag: ”Det spelar ingen roll hur långsamt du går så länge du inte stannar”, står det på lappen.
 
Maskoten Fixy
FIXtv har också en egen maskot som är gjord av en gammal skyltdocka.
Maskoten heter Fixy och är huvudperson i programserien Fixy på äventyr.
 
– Fixy är en positiv person som råkar ut för allt möjligt. Hon har inget huvud, inga armar eller ben, men det hejdar inte henne, säger Sara.
– Jag är Fixys röst när hon talar, berättar Nathalie.
– Jag är Fixys röst när hon sjunger, berättar Malle.
Men vem bestämmer vad som ska hända Fixy?
– Vi alla tillsammans, svarar Katarina.
Förstås. För det är ju så de jobbar: Alla tillsammans!
Text och foto: Matilda Hemnell
 
Dokumentärfilmen Drömmen blir verklighet har priemiär den 22 mars i Karis.
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 1/2023

