Novembernumret av tidningen Gemenskap och påverkan GP hade temat vardag.
Vi frågade fyra unga killar som går i skola i Optima i Helsingfors hur deras vardag ser ut.

Linus Sjölund
1. Vad gör du på vardagarna?
Jag stiger upp klockan 7.15 och borstar tänderna och äter mysli och bröd med ägg och bacon.
Jag dricker kaffe med socker och mjölk.
Jag åker taxi hem från skolan. Jag åker först till Juniorhemmet och sedan hem.
Från måndag till onsdag bor jag på Juniorhemmet.
Jag ska snart flytta till eget boende som heter Ängskullahemmet.
 
Jag brukar äta kvällsmål och se på ishockey och fotboll.
 
2. Vilken är din favoritdag och varför?
Lördag för då badar vi bastu.
Sen gillar jag att spela dataspel.  Minecraft är spännande.
 
3. Vem gillar du att umgås med?
Jag gillar att gå på café och dricka kaffe och äta chokokaka med storabror Axel som är 21 år.
Och så tycker jag om att vara med mamma Anna.
Jag tycker om att prata och diskutera med August.
Ibland går jag med pappa på matcher.

Kevin Karlsson
1.Vad gör du på vardagarna?
Jag stiger upp klockan 7 och äter morgonmål.
Jag åker taxi hem från skolan.
Jag bor hemma hos mina föräldrar, men en natt varannan vecka och två nätter varannan vecka bor jag på Juniorhemmet.
 
Jag brukar texta med min flickvän och vara med min dator.
Jag brukar se på olika filmer, på klipp på Youtube och på Salatut Elämät.
Jag har Netflix.
 
2. Vilken är din favoritdag och varför?
Min favoritdag är fredag för då är det fredagsfeelis.
Jag tycker om att ha filmkväll och jag gillar att äta godis.
Mitt favoritgodis är Marabous choklad.
 
3. Vem gillar du att umgås med?
Jag tycker om att vara med familjen och vännerna.

Elmer Orlo
1. Vad gör du på vardagarna?
Jag stiger upp redan klockan 5.
På morgonen tränar jag, duschar och tömmer disken.
På morgonen duschar jag kallt i 1–2 minuter och på kvällarna duschar jag också kallt.
Som träning brukar jag yoga eller meditera.
Jag har slutat dricka kaffe på morgonen för att vara mer nyttig.
 
Jag brukar gå till mina grannar efter skolan. Det är min mormor och morfar.
Där är jag varje dag en stund efter skolan.
 
Jag brukar sjunga på min fritid och jag har en egen mikrofon på rummet. Jag bruka anteckna och skriva egna sånger.
Tidigare spelade jag fotboll och basket i FC Honka. Jag brukade mest anfalla och göra korgar.
 
2. Vilken är din favoritdag och varför?
Jag tycker om vardagen och att vara i skolan. Personalen är artig och läraren är bra.
Här har jag blivit modigare.
 
3. Vem gillar du att umgås med?
Mina nära och kära: Mamma och pappa, lillasyster Caroline och min lillebror Walton.
Jag tycker om vår hund Coco som är av rasen Bichon Havanais.

Mathias Baggström
1. Vad gör du på vardagarna?
Jag brukar stiga upp klockan 6.45 och äta smörgås till frukost.
Jag tycker om att hjälpa familjen. Jag dukar bordet och sen torkar jag det. Jag diskar och viker kläder.
 
Jag brukar göra styrketräning och tycker om att lyfta tyngder. Jag tränar hemma och har egna tyngder.
Jag gör läxor på kvällen.
Varje torsdag har jag gitarrlektion. Det är min enda hobby.
Jag gillar ett rockband som heter Skillet där John Cooper spelar gitarr.
 
2. Vilken är din favoritdag och varför?
Jag har ingen favoritdag för jag tycker om alla dagar.
 
3. Vem gillar du att umgås med?
Jag tycker om att träffa nya människor.
Och så tycker jag om att vara med pappa Stefan och mamma Maria.
Jag tycker också om att busa med mina yngre bröder Andreas och Elias.
 
Text och foto: Nina Winquist
Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap och påverkan GP 4/2022

