Det här är ett uttalande av föreningarna Me Itse och Steg för Steg. I det här uttalandet skriver vi om attityder och bemötande.
Bemötande är temat för årets temavecka för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Med bemötande menar vi hur människor behandlar oss med intellektuella funktionsnedsättningar. 
Människors attityder syns i deras handlande och hur de bemöter oss.
Det kan handla om hur någon bemöter oss på jobbet, i skolan, på gatan och i livet över lag.
Dåliga attityder gör skillnad på folk och folk och man ser inte att alla är lika mycket värda.
Varför tas personer med funktionsnedsättning inte på allvar?
Varför tas vi på allvar i vissa frågor, men inte alltid?
Ibland skyller de som behandlar oss illa på vår funktionsnedsättning. De anser att en funktionsnedsättning gör en till en sämre människa än andra.
Att behandla någon sämre på grund av att personen har en funktionsnedsättning är kränkande mot den personen.
Det är kränkande om någon säger: ”Jag vill inte vara med dig för att du har en funktionsnedsättning”.
Dåligt bemötande kan vara att någon inte hälsar på en när man ses, eller att ingen ber dig att sitta ner och dricka kaffe på jobbet, trots att alla andra dricker kaffe tillsammans.
Dåligt bemötande är också att bli behandlad som barn fast man är vuxen.
Dåligt bemötande leder till att vi lämnas utanför och ingen lyssnar på oss eller tar oss i beaktande.
Ett gott bemötande däremot tar alla i beaktande.
Ett gott bemötande är att behandla oss jämlikt med alla andra.
När attityderna är de rätta accepteras vi i samhället utan fördomar.
Vi får påverka sådant som berör oss och vara med och utveckla saker tillsammans med andra. Man litar på oss och vi får ansvar.
Ett dåligt bemötande kan förändras till det bättre. Men för det behövs träffar och diskussion.
Dessutom behövs rätt information om intellektuella funktionsnedsättningar för alla åldrar, från småbarn till äldre.
Rätt information hjälper oss att bli av med gamla fördomar.
Diskussion och information ökar människors förståelse för varandra: Vi är alla olika och det är bra.
Låt oss bemöta varandra som människor!
Me Itse och Steg för Steg
 
Temaveckan ordnas årligen den 1–7 december av FDUV, Steg för Steg, Kehitysvammaisten Tukiliitto och Me Itse.

