I senaste numret av vår tidning Gemenskap och påverkan GP berättar Max, Stefan och Karin om sina drömjobb.

Max Backman från Borgå, 39 år
Max jobbar på daghemmet Sagobacken i Borgå. Han har jobbat där i över 10 år, och trivs bra.
Till Max arbetsuppgifter hör att diska, föra skräp och sköta övriga köksuppgifter.
Max får understöd för sitt arbete.
Vilket jobb drömde du om som barn?
Jag hade inget speciellt drömjobb som barn.
Jobbar du med ditt drömjobb nu?
Ja, man kan säga att det som jag håller på med nu är mitt drömjobb!
Vill du byta jobb?
Inte direkt. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb som det är. Jag tycker om att jobba med barn.
 

Karin Hannus från Borgå, 49 år
Karin jobbar i köket på det finskspråkiga daghemmet Ylä-Haikko i Borgå.
Hon har jobbat där i fem år, och trivs bra.
Tidigare har hon jobbat i köket på ett äldreboende i ungefär 20 år.
Karin får arbetsverksamhetsunderstöd för sitt arbete.
Vilket jobb drömde du om som barn?
När jag var liten ville jag jobba inom åldringsvården.
Jag hade en morfar som jag hjälpte mycket när jag var ung, och då föddes idén om att jobba med äldre människor till vardags också.
Jobbar du med ditt drömjobb nu?
Jag är fortfarande intresserad av samma område, men nu har jag redan hunnit få arbetserfarenhet inom åldringsvården så man kan säga att den drömmen är uppfylld.
Vill du byta jobb?
Nej. Nuförtiden jobbar jag med barn i stället, och det trivs jag också jättebra med!

Stefan Müntzel från Sibbo, 53 år
Under sitt vuxna liv har Stefan hunnit med många olika arbeten. Han har bland annat jobbat på Arbis i Helsingfors, på tvätteri, på S-Market och på Finnair.
Nu jobbar han på Solbackens arbetscentral i Borgå. Där sköter han olika typer av underleverantörsarbeten, som till exempel att förpacka olika varor.
Vilket jobb drömde du om som barn?
Som barn drömde jag om att bli sjökapten, precis som min pappa.
Jobbar du med ditt drömjobb nu?
Visst har jag kvar drömmen om att bli sjökapten lite grann, men inte så mycket.
Vill du byta jobb?
Inte direkt. Jag trivs bra med mitt nuvarande arbete och drömmer inte om något annat yrke.
 
Text: Anna Ilmoni
Foto: Nina Winquist

