Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • START
  • OM FDUV
  • NYHETER
  • KALENDER
  • VÅR TIDNING
  • LÄGER
  • VUXENLIV
  • TA KONTAKT

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

Möten med vänner och musik på Bandläger

153632310007.09.2018 kl. 15:25

FDUV ordnade på sommaren ett bandläger för andra gången.

På lägret fick deltagarna träffa vänner och spela musik tillsammans.

Tdningen GP besökte lägret och pratade med några av deltagarna.


 


 

 

 

 

 

Maria ”Blomman” Blomberg från Åbo
 

Maria Blomberg var på sitt första bandläger i år.

I fjol deltog hon i ett hantverksläger.


Maria vet inte om hon kan gå på läger i framtiden.

– De är ganska dyra, säger hon.

Maria blir lättad när hon får höra att FDUV jobbar för att lägren ska bli billigare.


På bandlägret har hon mött många nya människor.

– Det är bra att möta nya människor, jag har fått många nya vänner, berättar Maria.


Före bandlägret har Maria inte spelat musik.

– Nej aldrig. Jag har bara sjungit, säger Maria.

Hon kan många sångtexter.


Lägerdeltagarna har fått testa olika instrument.

Marias favorit är piano.


På lägret har deltagarna bildat två band.

Det ena heter Dansbandsrockarna och det andra heter Rocklordi.


Maria spelar piano i Dansbandsrockarna.

Hon gillar verkligen att få spela musik tillsammans med andra.

– Jag har drömt om att få göra det, det har jag faktiskt, säger Maria.

 

 

 

 

 

 

 

 

Johan Lustig från Borgå


Johan Lustig är också med i Dansbandsrockarna.

Också han tycker om att spela i band.

– Jag tycker nog så jättemycket om det.

Vi har också gjort egna sånger med bandet, berättar Johan.


Johan var på bandlägret också ifjol och tyckte det var så trevligt att han ville delta igen.

Han har inte fått så många nya vänner för de flesta deltagarna var med också ifjol.


Johan har sysslat med musik också tidigare.

Han deltar i en musikkurs varannan tisdag.

– Jag är också med i en teater där vi gjort en musikalkonsert, berättar Johan.


Johans favoritinstrument är trummor.

Han tycker också om att sjunga.

– Jag tycker om Elvis, Queen och Abba, säger Johan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Toni Sparv från Vasa
 

Toni Sparv spelar gitarr i bandet Rocklordi.

Det här är hans andra bandläger.

Han säger att han fått många nya vänner.


Har du sysslat med musik förut?

– I min barndom dansade min mamma rock.

Vi lyssnade på hårdrock tillsammans, berättar Toni.

Som barn spelade han också fotboll.

– Min kusin Tim Sparv lärde mig.

Han är min idol, säger Toni.


Tonis favoritartist är KISS.

Han vill ibland spela musik med andra, ibland ensam.

När han spelar i band vet han att han måste lyssna på de andra.

– Jag lyssnar extra noga på pianot, säger Toni.


 

 

 

 

 

 


Sofia Sundqvist från Kimito


Sofia Sundqvist har varit på många läger, men tycker bäst om bandlägret.

– Jag tänker komma också nästa år, det är jätteroligt, säger Sofia.


På årets läger spelade hon trummor i bandet Rocklordi.

– Jag älskar att spela trummor. Och piano, berättar Sofia.


Sofia har blivit vän med alla på lägret.

En deltagare mötte hon redan på ett datorläger.

– Vi har blivit vänner, säger Sofia.


När tidningen GP besöker bandlägret är det dagen innan deltagarnas slutkonsert.

Den ser de alla framemot.

– Då ska det braka loss! säger Maria.

 

Text och foto: Matilda Hemnell

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen